Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:



Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay

Mht. til rygningsstenene. Vil man kunne montere dem ned i en lægte i stedet for at lægge dem i mørtel? Jeg er ikke klar over om der er forskel på rygningssten til det ene eller andet monteringsprincip.

Mvh. Jakob Jørgensen
Det vil jeg tro.
Men det vil vøre upassende på et hus som dit.
Du kan evt. kombinerer en fastgørelse med skruer eller beslag i en lægte. Og bruge mørtel som tætning.
Ok. Jeg har bare hørt at det ikke skulle være det nemmeste murerarbejde.

Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af frw på 14 mar 2011 22:43

Der var en rigtigt god artikel i Gør Det Selv bladet for nogle måneder siden hvor processen blev beskrevet i detaljer, så en evt. anbefaling kunne lyde på at downloade den artikel: http://goerdetselv.dk/tag/tag-til-de-naeste-100-ar


Ja, det er en super god artikel...

Som bla. kan findes i fuld størrelse her hos Profile, for dem der ikke har har GDS medlemsnummer.

Tegltag til de næste 100 år

Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 08:42

Umiddelbart er undertaget tæt ja. Det er kun afslutningen ved tagrenderne der halter.

Hvis det ender ud i en reparationsløsning er det så til at få teglene af og montere vindplader ude fra. Evt. efterisolere. Som sagt er gulvet på 1. salen hamrende koldt så snart det blæser det mindste om vinteren.


Ja, de gamle vingetegl er utroligt nemme at afmontere.
Jeg ville pille den nederste meter af, også få lavet vindbræt / vindplader, rette evt. dårligt udført isolering ved samme lejlighed, også lavet en ordentligt afslutning ned til tagrenden med tagfod og fodblik.

Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 08:42

Mht. udhængsspærene ville I så sætte nogen op i samme dimension igen? Jeg har kigget en del på tage, når jeg kører rundt i det danske og synes ikke jeg ser mange huse med SÅ kraftige spær. Det er nu meget pænt og problemet er nok, at så går det ikke op med stenene.

Jeg ville smide et 1 tømmer op i stedet for, også rykke vindskeden ind under teglene udført som hakkebrædder i stedet for, så slår du 2 fluer med et smæk, skiftet det dårlige udhængspær og vindskeder + løst problemet med indtrængen af vand mellem dine vindskeder og tegl uden topbræt eller inddækninger.

Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 08:42

Og nej. Tidligere ejer (udlært tømrer...) fik aldrig gjort arbejdet færdigt ved gavlene. Derfor de rådne udhængsspær

Ja, det er desværre sådan med nogle håndværkere, deres eget bliver hus aldrig lavet helt færdigt...

Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 08:42

Ang. det visulle indtryk af taget. Vil en rensning være spild af penge?

Nej, få det sprøjtet over med en gang algerens, tro mig dit tag vil i løbet af 3-6 måneder se MEGET pænere ud, også vedligehold denne behandling ca. 1 gang om året, så vil dit tegltag komme til at se 40-50 år nyere ud....

Annonce
Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 12:50
Ok. Jeg har bare hørt at det ikke skulle være det nemmeste murerarbejde.

Korrekt, at lave mørtel lagt rygning og grater ikke det nemmeste murer arbejde.

Og jeg ville nok alliere med med en murer her, eller simpelthen lave det som tørlagt rygning med rygningsbånd.
Skrevet af Koludabyg på 15 mar 2011 15:01

Ja, de gamle vingetegl er utroligt nemme at afmontere.
Jeg ville pille den nederste meter af, også få lavet vindbræt / vindplader, rette evt. dårligt udført isolering ved samme lejlighed, også lavet en ordentligt afslutning ned til tagrenden med tagfod og fodblik.

Det var det jeg selv tænkte som det nemmeste

Jeg ville smide et 1 tømmer op i stedet for, også rykke vindskeden ind under teglene udført som hakkebrædder i stedet for, så slår du 2 fluer med et smæk, skiftet det dårlige udhængspær og vindskeder + løst problemet med indtrængen af vand mellem dine vindskeder og tegl uden topbræt eller inddækninger.

Hvad er et 1 tømmer  Sådan et udhængsspær er det "bare" sømmet fast på undersiden af taglægterne? (sikkert et dumt spørgsmål...)

Ja, det er desværre sådan med nogle håndværkere, deres eget bliver hus aldrig lavet helt færdigt...

Nej. Der er vist mange gode eksempler i den retning

Nej, få det sprøjtet over med en gang algerens, tro mig dit tag vil i løbet af 3-6 måneder se MEGET pænere ud, også vedligehold denne behandling ca. 1 gang om året, så vil dit tegltag komme til at se 40-50 år nyere ud....

Det må blive "kronen" på værket

Glæder mig til det bliver forår så jeg kan komme i gang  Hvad vil være det letteste at arbejde fra? Er nr. 1 at leje en lift? Der er jo temmelig langt op til tagryggen og skorstensinddækningen...

Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 15:50


Sorry, der skulle have stået ½ tømmer og ikke 1 tømmer.

Jeg ville benytte ½ tømmer, fordi det ville gave plads nok til at vindskeden så kommer ind under dine tegl, og derved gør det muligt at lave vindskederne udført som hakkebrædder.

Ja, det er normalt bare sømmet/skruet fast i lægterne.

Skrevet af Jakob J på 15 mar 2011 15:50

Glæder mig til det bliver forår så jeg kan komme i gang  Hvad vil være det letteste at arbejde fra? Er nr. 1 at leje en lift? Der er jo temmelig langt op til tagryggen og skorstensinddækningen...

Jeg ville helt klart have valgt stillads, det er meget nemmere når du skal lave bunden og vindskederne.

Rygningen ville nok blive en kombination af rygnings stige / stige, eller som du selv nævner en lift.

Undertegnet ville dog nok bare have nedtaget tegl så det var muligt at komme op og ned at tagfladen via lægterne i stedet for, også aftaget feks. 3 og 4 række tegl i toppen så man kunne komme frem og tilbage deroppe.
Skrevet af Koludabyg på 15 mar 2011 16:38

Sorry, der skulle have stået ½ tømmer og ikke 1 tømmer.

Jeg ville benytte ½ tømmer, fordi det ville gave plads nok til at vindskeden så kommer ind under dine tegl, og derved gør det muligt at lave vindskederne udført som hakkebrædder.

Okay. Er det ca. 50 x 100 mm så?

Ja, det er normalt bare sømmet/skruet fast i lægterne.

Jeg ville helt klart have valgt stillads, det er meget nemmere når du skal lave bunden og vindskederne.

Ok. Jeg kender vist en med et stillads. Jeg kan jo bare tage lidt ad gangen og så rykke stilladset med

Rygningen ville nok blive en kombination af rygnings stige / stige, eller som du selv nævner en lift.

Undertegnet ville dog nok bare have nedtaget tegl så det var muligt at komme op og ned at tagfladen via lægterne i stedet for, også aftaget feks. 3 og 4 række tegl i toppen så man kunne komme frem og tilbage deroppe.

Det er vel fordi det er det nemmeste så Jeg har aldrig prøvet at tage tegl ned eller lægge dem igen. Det må jeg lige vurdere, når jeg har lavet bunden. Så er jeg nok lidt klogere!



Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Koludabyg på 15 mar 2011 15:21

Korrekt, at lave mørtel lagt rygning og grater ikke det nemmeste murer arbejde.

Og jeg ville nok alliere med med en murer her, eller simpelthen lave det som tørlagt rygning med rygningsbånd.

Kunne godt hælde til den sidste løsning på trods af æstetikken. Jeg anser mig selv for at være væsentligt stærkere med en skruemaskine frem for en mureske

Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også