Gode tagråd efterlyses

Hej

Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det originale. Det har været af i 1994 for at lægge undertag, hvorefter teglene er genbrugt.

Pt. giver taget anledning til følgende problemer:

- Iflg. tilstandsrapport er undertag ikke ført korrekt til tagrende
- Alle udhængsspær er rådne pga. manglende afslutning på sternbrædder
- Mørtel på rygningssten er porøst og smuldrer
- Utæthed ved inddækning ved skorsten
- Træk ved gulv på 1. sal. Overfladetemperatur på gulv målt til 8 grader her i vinterperioden (formentlig ingen vindplader)

Herunder lidt billeder af taget:



Det er klart, at fejlene skal udbedres. Spørgsmålet er bare om taget er tjenligt til udskiftning, eller vi skal gå efter de enkelte fejl. Jeg vil rigtig gerne lægge et nyt tag, men budgettet er stramt. Max. 40k i materialer.

Såfremt taget skal skiftes er jeg fast besluttet på et fast undertag af Huntonit-typen. Mht. tagstenene vil tegl selvfølgelig være førstevalg, men tvivler på, at der er plads økonomisk.

Hvad ville I gøre? Jeg vil anslå tagarealet til at være ca. 180 m2 med 2 skotrender, et veluxvindue og en skorsten. Alt vil blive lavet som selvbyg.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vores hus er fra 1946 og taget er stadig det... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det ser da godt ud nu...

Så slemt syntes jeg da ikke murværket ser ud, jeg ville for at den matcher til huset, nok filtse dem og male det sammen farve som huset, men vil betyde vedligeholdelse fremover jo.

Alternativt kunne du nøjes med skifte et par sten på den, også ordne de fuger der er dårlige, der er ingen grund til at murer skorstenen om syntes jeg, så slemt står det altså ikke til.
Tak

Jamen det lyder jo lovende. Hvis din vurdering holder stik, tror jeg, at jeg vil bestille den lokale "bliktud" til at lave inddækningen snarest. Det drypper lidt ind sådan en dag som i dag.

Så kan jeg tjekke op på murværket senere. Det kræver jo næsten en lift igen

Mvh. Jakob Jørgensen
Hvor er det dog herligt at få en sådan fin opfølgning på sagen.
Det er bestemt et projekt rigtig mange bør komme igang med.

Mht. malet skorsten, så er min erfaring nu ikke, at den kræver så vældig megen vedligeholdelse.

Jeg kan meget stærkt anbefale dig at få pustet taget over med algerens. Det klarer et sådant firma med speciale i tagrensning for en tusindmand om året. Der går dog nok et par år, før du kan se den fulde virkning. Mit tag, betontagsten, var mindst lige så grimt som dit, men ligner nu nærmest et nyt, eller få år gammelt. Jeg tror dit, især når det er rigtige tegl, bliver rigtig flot.

Dit hus vil efter dit heroiske arbejde og så en tagrensning være flere hundrede tusinde mere værd!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 24 jun 2012 15:52
Hvor er det dog herligt at få en sådan fin opfølgning på sagen.  


Tak  Jeg vil gerne lægge flere billeder ind, når der er opdateringer.

Mht. opfølgning er det desværre der de fleste stopper. Ærgeligt da det netop er det alle andre kan lære af

Vi har bestemt os for en tagrens, når inddækningen er klaret. Det skal der også nok komme nogle billeder af efterhånden som det hjælper!

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, det er super når der kommer opfølgninger på de tidligere tråde, specielt når der er billeder af de endelige resultat, det giver jo også andre blod på tanden, til evt. at springe ud i samme opgave.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også