Udnyttelse af energien i afløbsvandet

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men synes at dette emne fortjener en separat tråd.

http://www.energysavers.gov/your_home/water_heating/index.cfm/mytopic=13040

Jeg havde faktisk selv tænkt på dette her og er seriøst igang med at indarbejde det i min plan. Så søgte jeg lige på Google og fandt at det allerede findes. Meget simpelt: Sno et kobberrør rundt om afløbet/faldstammen, så det kolde vand fra jorden forvarmes inden det opvarmes til brugsvand. Bemærk at jeg ikke skal have varmtvandsbeholder, men gennemstrømningsvarme, så på intet tidspunkt vil vandet ende i en tank hvor det kvulper rundt, men kun i slanger/rør. For hver grad jeg kan forvarme vandet, sparer jeg energi til selv opvarmningen. Om jeg så kun hæver det fra 8 til 18 grader, så er der vundet meget. Og systemet er så simpelt, det er BARE ET RØR der skal trækkes, og så lidt isolering udenom. Når det først er installeret er der ikke noget vedligehold, ingen pumper eller ventiler, og det drives af trykket der allerede er på vandet. Røret skal være tykt nok til at der ikke er for meget tryktab, især da det splittes i to, den ene gren går til gennemstrømningsvarmen, den anden direkte til batterierne i badeværelset. Hvis hele badeværelse drives af denne vandkilde har man dog ikke længere "koldt, frisk vand" mere men lidt lunkent vand. Man kunne gøre det samme før vaskemaskine og opvaskemaskine. I virkeligheden burde alle huse have 3 vandkilder: Koldt, varmt og lunkent. I køkkenet burde man have mulighed for helt koldt vand.

Er der nogen der har bygget noget lignende? Der skal nok være nogen der siger at den smule varme er det ikke noget at gøre ud af, men tænk hvor alt den varme bliver af fra varmtvandsbeholderen? Noget af den varmer din krop, givetvis, og noget går ud i luften som damp (kan genvindes ved Genvex/Nilan udluftningssystem). Resten går i afløbet, afsættes i gulvet men også videre ned. Prøv at se ned i kloakken efter et bad, specielt her om vinteren kan man mærke varmen dernede fra (og det er IKKE kun jordvarme)

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg håber ikke jeg har opbrugt min kvote, men... Vis hele indlægget
69 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så lige at det Hollandske produkt findes i Danmark nu ... i hvert fald så har de en hjemmeside her http://www.hei-tech.dk/index-dk.html

Rettelse: Jeg ringede lige til dem, de har lukket deres Danske afdeling igen lader det til. Fra Holland siger man at der skulle være nogen fra næste uge. Men deres produkt er mere end dobbelt så dyrt som det fra USA, vist over 10000 kr! Så kan jeg nok selv finde ud af at sno 10mm kobberrør om et 110mm stål eller kobberrør ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg får nogle højere beløb end dem du nævner. Ca 150 m3 gas om året? Og så er der ikke nogle løbende omkostninger ved den. Derudover regner jeg ikke med at energipriserne falder i fremtiden, tværtimod. Hvordan du kan få den helt ned på 200 kr med Danske energipriser kan jeg ikke lige se?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

1 m3 gas svarer til 11,1 kwh

Dvs. du kan spare 1665 kwh pr. år - du må have et enormt varmtvandsforbrug?

Lad os sige at besparelsen er 20% - så bruger du ca. 8000 kwh til varmt vand ???

Eller så er det kalkulationen den er gal med...
Jeg ved ikke lige om man kan bruge den direkte. Jeg har indtryk af at 1 m3 gas er ca 1 liter fyringsolie i varmeværdi?


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/Page.aspx?PageID=272

De sælger den fra http://www.renewability.com - og de har et prøvehus hvor de har en slut-effektivitet på 30 til 35% besparelse, se flere detaljer på linket ovenfor.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Interesant - jeg har nu mere fidus til denne http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/Page.aspx?PageID=273

da jeg tror på at langt hovedparten af varmen der kan genvindes kommer fra badevandet. Iøvrigt er der rigtig mange der ikke har en kælder under deres badeværelse. Den skal dog tilsluttes varmtvandsbeholderen og ikke koldtvandssiden i blandingsbatteriet. Der skal komme koldt vand ud af en koldtvandshane såvel til bad som til tandbørstning.

Hvis du går i gang med dit projekt skal du sørge for at alle rør er af samme materiale, hvis du vikler et kobberrør omkring et rustfrit vil der stålrøret blive gennemtæret på under et år.
Nu er jeg ikke vvs-er, men jeg mener ikke man må bruge kobberrør til brugsvand mere, da der afgives for mange skadelige kobber-ioner til vandet.

Venlig hilsen

Jens

Jeg ved ikke om det er lovligt at bruge kobberrør til brugsvand, men det har været nævnt i et tidligere indlæg, derfor ville jeg advare.
Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis