Hjælp: Er min varmeveksler defekt eller for lille (til radiator-vand)?

Hej alle

Efter at have gået rundt om varme-anlægget (indirekte fjernvarme) i mit nye brugte hus i et halvt år tror jeg efterhånden den er gal med veksleren til radiator-vandet.

Min cirkulations-pumpe står på 1 (af tre). På en dag med -5 grader sætter jeg fx. fremløbet til radiatoren på ca. 60 grader. Returvandet fra radiatorerne er koldt. Men fjernvarmevandet der går retur fra veksleren er ca 65 grader! Jeg har checket at veksleren er monteret så varmegiver-vand løber modsat af varmetager-vand.

Veksleren er loddet sammen af 10 plader og er ca 5 cm tyk. Den måler hhv. 5 cm og 47 cm imellem studserne og er produceret i 1990 af "Euroheat".

Umiddelbart virker den noget lille, mit hus er 138 m2 opvarmet plus 80 m2 kælder som også ønskes "lunt" samt en uudnyttet tagetage på ca 50 m2 som også skal inddrages ved lejlighed.

Er det korrekt at den er gal med veksleren - og hvad skal jeg evt købe istedet?

Jeg takker på forhånd for al relevant info :-)

Godt nytår - Morten
Hej alle Efter at have gået rundt om varme... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en pladeveksler liggende der minder en del om de mål du har oplyst 8,5*11,5 i stedet og den er på 100 kW, så din er nok på ca. 25 kW.
Der kan sagtens sætte sig belægninger der rives af indvendig i rørene. Bioslam i drikkevandet lukkes jo ind i centralvarmesystemet og kan hygge sig der.
Få skyllet veksleren igennem - du kan jo komme til at kigge ind på noget af veksleren så du kan se om der er noget guf.
Her er der et stykke værktøj til at regne på vekslere. Jeg ved ikke om det kan bruges til noget: http://heating.danfoss.com/Content/71c65f33-f36b-452a-8260-7bd4acbb0897_MNU17367667_SIT54.html

Og nu hvor jeg linker til at firma. Ja, jeg er ansat i samme firma. Jeg har dog ikke noget med de produkter at gøre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis