Hjælp: Er min varmeveksler defekt eller for lille (til radiator-vand)?

Hej alle

Efter at have gået rundt om varme-anlægget (indirekte fjernvarme) i mit nye brugte hus i et halvt år tror jeg efterhånden den er gal med veksleren til radiator-vandet.

Min cirkulations-pumpe står på 1 (af tre). På en dag med -5 grader sætter jeg fx. fremløbet til radiatoren på ca. 60 grader. Returvandet fra radiatorerne er koldt. Men fjernvarmevandet der går retur fra veksleren er ca 65 grader! Jeg har checket at veksleren er monteret så varmegiver-vand løber modsat af varmetager-vand.

Veksleren er loddet sammen af 10 plader og er ca 5 cm tyk. Den måler hhv. 5 cm og 47 cm imellem studserne og er produceret i 1990 af "Euroheat".

Umiddelbart virker den noget lille, mit hus er 138 m2 opvarmet plus 80 m2 kælder som også ønskes "lunt" samt en uudnyttet tagetage på ca 50 m2 som også skal inddrages ved lejlighed.

Er det korrekt at den er gal med veksleren - og hvad skal jeg evt købe istedet?

Jeg takker på forhånd for al relevant info :-)

Godt nytår - Morten
Hej alle Efter at have gået rundt om varme... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hmm, problemet er (tror jeg selv) at en lille veksler jo godt kan varme radiator-vandet op, men at det sker på bekostning af en alt for hurtig gennemstrømning? Den eneste regulering jeg har på fjernvarmesiden er retur-ventilen og den lukker som nævnt for vandet. Der sidder selvfølgelig sommerventilen, men den er vel ikke beregnet til at regulere fjernvarmeflowet. Der må være en expert som kan se om en sådan veksler på billedet realistisk set kan bruges til 140 m2 plus kælder? Jeg synes den ser noget klein ud i forhold til hvad der fx er på Danfoss hjemmeside....

Mvh MOrten
umiddelbart se veksleren ok ud, prøv at sætte pumpetrykket op evt. på 3 , da du hermed får en bedre afkøling af fjernvarme retur.
Dvs. at din retur på centralvarmen må godt komme op på 40-50 grader (regner med fjernvarme frem ligger på 80-85 G i øjeblikket)
et billed af resten af returrampen kunne måske også hjælpe, så man kan se hvad der sidder af komponenter.
Passer dit postnummer, skal du kunne afkøle fjernvarmen med 37 grader uden at få strafafgift
Jeg forstod det sådan at din afkøling var ok på "radiatorsiden".. og at din afkøling var dårlig på fjernvarmesiden..??
Hvis det er tilfældet vil jeg mene at det drejer sig om at få fjernvarmevandet til at løbe langsomere i din veksler, det vil give et større delta t derved en bedre afkøling.. Har du mulighed for at måle noget tryk.. kunne være spændende at se dit fremløbs og returløbs tryk på fjernvarmesiden ?
Mvh Jan J
Bor nu i Brønshøj, så det er "kun" 35 grader :-) Så en December med 24 grader afkøling er noget skidt!

Jeg har forsøgt at sætte pumpen op på tre, det ændrede ikke noget. Det eneste der hjælper er hvis jeg nææææsten lukker sommerventilen, så fjernvarmen løber meget langsomt. Men selv når den så ikke længere kan holde temperaturen på fremløbet oppe på 60 grader, får jeg kun en afkøling på 35-36 grader. Og da er det jo for sent, for så bliver det koldt!
JEg har haft radiatorer af under noget renovering, der kan måske være skidt i veksleren?

Gode fotos... check ravnen foreslag..
Hej Morten
Som jeg forstår det, har du ingen problemer med varmen i huset, og det er jo fint for tiden. Det der er problemet er at dit lokale fjernvarmeværk har sat deres diff.tryk/pumpetryk op her i den kolde tid. som jeg kan se på dine manometre så har du et diff. tryk på ca. 2 bar. (forskellen mellem fremløb og retur) og det er for højt. du skal have monteret en Trykdifferensregulator som Danfoss AVPL, og den skal stilles på 0,1 bar så får du din afkøling ned. Den kunne du med fordel montere mellem din måler og snavssamler, (der har du en forskruning). fra AVPL skal der føres et kapilarrør ned på fremløbet, (det følger med) og der har du en T ved siden af føleren til måleren, som kan bruges.

Jeg glemte helt at svare på dit spørgsmål, din veksler er stor nok. Hvis den var for lille, ville du have en større afkøling.

Håber det lykkedes for dig...
Ravnen: den venstre regulator er min AVTB, den højre er retur-begrænseren. Hvad er det der ikke må stå "piv-åbent" og hvordan skal det i så fald så stå?

JKJ: ja, differens-trykket er på godt 2 bar. Jeg vil se nærmere på den løsning du foreslår, tak for svaret.
http://www.ke.dk/portal/pls/portal/docs/532002.PDF

Yes, ifølge denne publikation er det # 5 (en nåleventil). HVordan skal den stå?
JEg kan også se at jeg umiddelbart ikke har #10 (som I nævner), den SKAL jeg vel have?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis