Membran under stråtag?

Hej med jer.
Jeg er ved at renovere et ældre hus med bindingsværk og stråtag.
I hele den nye afdeling nedenunder har jeg ikke brugt membran, da jeg ikke synes om tanken om at sætte plastik op. Så der er altså kun isolering og 2 lag gips.

Men hvad med under stråtaget. Her er en membran, og jeg er i skrivende stund ved at renovere ca 1/3 af øvringen.

Skal jeg her pille plastikken ned, uden at sætte nyt op?
Eller skal jeg sæte ny plastik op?
Eller evt bruge et andet materiale?

Håber vi kan få en go debat igang om dette:-) Og at der evt eren tækkemand herinde, som kan sige om plastikken kan undværes.

Vh
Jannik
Hej med jer. Jeg er ved at renovere et ældre hus... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at grunden til at huse fra 1950 ikke har fugt problemer er pga, den ringe isolering. Typisk var der max 100 mm og i den smule kan man godt tillade fugten at vandre igennem konstruktionen. Den vil nå at vandre videre end det laver skade.

Men så kom politikerne på den ide, at vores energi forbrug skulle ned og så skulle isoleringens tykkelsen op, og så kunne man ikke længere bare lade vanddampen vandre.

Så det er derfor der sættes dampspærre op i dag frem for tidligere, fordi vores isolering er blevet tykkere.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

hver person i en alm husstand giver i gennemsnit 2,5 liter vand til indeklimaet pr døgn alt inkl, det bliver hurtigt til noget hvis man er 4-5 personer i en husstand

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 29 jul 2010 17:21
hver person i en alm husstand giver i gennemsnit 2,5 liter vand til indeklimaet pr døgn alt inkl, det bliver hurtigt til noget hvis man er 4-5 personer i en husstand
HÆ HÆ nå den er du også hoppet på, men ja det ber rigtigt at hver person afgiver 2,5 L. væde pr. døgn dog incl. urin ! Hvis vi på en ganske almindelig dag hvor vi sidder på vores flade uden at være særlig aktiv, skulle svede 2,5 L. ud ville det ikke være muligt at have beklædning på som eks. uld bomuld eller lignende det ville sjaske når vi gik rundt

det er inkl, bad, madlavning, alm aktivitet, rengøring mm.

http://www.lyrk.dk
Som fagmand kan jeg sige at Der skal være membran mellem gibs og isolering.. en god huskeregel siger at dampspærren skal placeres 1/3 inde fra den varme side ( rigtig god ting i tilfældet af trækning af installationer ), husk 30-50mm afstand til stråene for ventilering..
der skal også huskes at forskalningen skal være placeret med MAX 300 mm fra midt til midt på alle slags lofter, og i tilfælde af gibs montering skal der huskes at det skal være BD 60 ( 2 lag gibs ).
Når man montere " plasten " skal man være usandsynlig påpaslig med montering... DEN SKAL VÆRE HELT TÆT, og dermed menes at der skal fuges overalt hvor den stopper, og ikke tapes bortset de stedet hvor den støder sammen med anden dampspærre.. der skal være minimum 150mm overlæg og der skal bruges den korrekte tape ikke alt det der brune, eller gaffa.
I princippet skal der også fuges der hvor der bliver skruet forskalning på den.
normalt skal der være monteret 300mm isolering på 1.sal, men det er kun ved ny opførsel, og 265mm ved renovering, men landet ligger såden at hvis man ikke finder plads til mere end 150-200mm i væggene så må man, hvis man stopper loftet over hanebånd, eller blot lidt oppe laver et vandret loft, opsumere med den manglende isolering oven på dette...
Hvis plasten ikke er helt tæt vil det lynhurtigt ses på stråtaget ( meget fremtrædende plætter der hvor den er utæt.

Håber at det har sat lys over tingene og god arbejdslyst til alle dem som begiver sig i værk med dette

N.B. husk at hvis man er nødsaget til at hæve hanebånd, så husk at monter skunkstolper for ikke at svække tag konstruktionen..
Annonce
Og jeg kan fortælle dig at sidst der var gang i denne tråd var d. 29/7-2010, så mon ikke problemet er løst for længe siden.
joo det kunne da egentlig godt tænkes
Stråtag, skal, hvis den opvarmes (mineraluld) har en fugtspærre til vanddamp i skraplała ikke opvarmning, hvilket mindsker effektiviteten af ​​isolering og forårsager nedbrydning af strukturelle træ. Hvis vi bruger opvarmning af isolation vi er nødt til at give mekanisk ventilation i hjemmet. Hvis vi bekymrer os om sundt indeklima, og alligevel er vi ønsker at beskytte naturen, kan vi bruge jorden varmeveksler, som opvarmer og filtrerer luften udluftning af huset. Før indblæsning afgangsluft fra huset genvinder energi fra den. Thatch i et sådant system skal være godt ventileret gennem udførelse af mellemrummet omkring låget!
Endnu et håbefuldt emne / meneske.
Se tråden her blev startet d. 23/11-2008sidst jeg skrev i den var den 14/2-2011 hvor jeg påpegede at løsningen sikkert forlængs var løst. Nu kommer du så med en værre gang volapyk hvor der hverken er hoved eller hale, men velkommen på LDS.
Og skulle vi så ikke lade tråden hvile i fred.
Sorry for effekten af ​​det arbejde, Google Translator;-)
Jeg var overbevist om, at hvis jeg kan forstå det emne, som jeg læste igennem det, det virker den anden vej rundt om det ...
En anden hjerteligt velkommen!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også