Membran under stråtag?

Hej med jer.
Jeg er ved at renovere et ældre hus med bindingsværk og stråtag.
I hele den nye afdeling nedenunder har jeg ikke brugt membran, da jeg ikke synes om tanken om at sætte plastik op. Så der er altså kun isolering og 2 lag gips.

Men hvad med under stråtaget. Her er en membran, og jeg er i skrivende stund ved at renovere ca 1/3 af øvringen.

Skal jeg her pille plastikken ned, uden at sætte nyt op?
Eller skal jeg sæte ny plastik op?
Eller evt bruge et andet materiale?

Håber vi kan få en go debat igang om dette:-) Og at der evt eren tækkemand herinde, som kan sige om plastikken kan undværes.

Vh
Jannik
Hej med jer. Jeg er ved at renovere et ældre hus... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren den 24-11-2008 17:15
Altså med mindre du indstalerer en vandkanon på førstesalen, kan jeg ikke se hvor al den fugt skal komme fra. Jeg tror at nogle uvidende taburet fyre har udtænkt at alt skal pakkes ind i plastick for at håndværkerne skal have noget at lave. Det er stort set lige som med vore dages biler, de bliver fremstillet af dåseblik, så de hurtigere kan ruste op, = mere arbejde til mekanikkeren. Førhen var biler jo lavet så de kunne holde i 50 år. men det går søreme ikke for så er der jo intet forbrug.


Hipp Hipp Hipp HURRRRA

Jeg er glad for at jeg har et hus fra den gang der var håndværker til.......

Og ikke noget morderne plastik(fugt samlende, men lovligt.)lort

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du får lige denne: www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/efterisoleringbindingsvaerk.pdf

Jeg bor selv i bindingsværk, dog uden stråtag.
Alle indervægge som nu består af gips|hullet dampspærre|isolering bliver udskiftet med gasbeton|isolering|vindpap. Ydermur er sten fuget med kkh 35/65/500 0-4mm og pudset med kkh 35/65/500 0-1mm. Chefgeneraltømreren sagde god for min. 10mm luft mellem pap og ydermur, men der bliver nok mellem 25 og 50mm.
Loftet er profilbrædder eller masonit|2" planker|hullet dampspærre|isolering som bliver ændret til 2" planker, kittet med linoliekit, malet|isolering.
Jeg håber at være desplastificeret i 2009

Mogens
Hej.
Tak for jeres svar.
Jeg har bestemt mig for at fjerne plastikken. Så der ikke er plastik i taget... Dog kun der hvor jeg skal renovere...
Tak for jeres hjælp
Hej med jer. Undskyld mit franske, men i ved ikke tilstrækkeligt om fugtforhold til korrekt at kunne efterisolere et stråtag.
Ved 12 frostgrader kan luften kun indeholde 1/10 fugt i forhold til luft der er 20 grader varm. Køles varm luft ned, vil det resultere i kondens.

Kig side 41 i tækkevejledningen:

http://www.taekkelaug.dk/vejledning/taekkevejledning.pdf

eller kig på rockwools hjemmeside

Har man ikke en tilstrækkelig og tæt dampspærre, vil damptrykket fra den varme indeluft bevirke, at fugten presses udad i konstruktionen. På et tidspunkt på vej ud gennem isoleringen vil den varme fugtige luft være kølet så meget ned, at den kondenserer. Dette vil typisk være omkring 3/4 ude gennem isoleringen, dvs direkte i jeres stråtag. Så rådner stråhatten.

En dampspærre er heller ikke uden ulemper. Om sommeren vil der ofte være varmere udenfor end inde, og så kører processen baglæns, og kondensen ender lige bag dampspærren, hvilket naturligt nok ikke er så smart. Men ulempen er intet at regne mod de 10 måneder om året, hvor dampen presses udad ud i stråtaget.

En dampspærre skal være tæt, så brug anerkendt tape og vær sikker på at el-installationer ikke går gennem dampspærren.
Annonce
stråtag er ligesom vingetegl, slet ikke lavet eller konstrueret til at der skal være udnyttet 1 sal. ydermere er gamle huse ikke beregnet på den mængde isolering eller kulde/varmeforskel fra ude og inde. Så at sige at et gammelt hus ikke har brug for dampspærre, er ikke helt sandt, hvis det er konstrueret med de originale materialer, både ude og inde, så nej, der skal ikke bruges dampspærre. Hvis der er efterisoleret, malet med plasticmaling på væggene, udnyttet 1 sal med dampspærre på noget af det osv osv, så skal der bruges dampspærre som i nyere huse. Og så skal den være tæt. evt brug en hygridiode eller variomembran som kan regulere fugtigheden på den forkerte side af dampspærren, men det koster lidt ekstra. Uden tvivl mit valg.

http://www.lyrk.dk
Hej Med jer.
Dette er jo en gammel tråd.

Kan fortælle at jeg har valgt IKKE at bruge membran. Så under stråtag er der 100-150mm isolering og derefter 2 lag gips. Jeg Kan godt se at der vil danne sig lidt kondens på bagsiden af isoleringen..... Men tror nu stadig på at der vil danne sig mere ved brugen af Membran.

Jeg har INGEN plastik i huset.

Mine ydervægge er mursten og bindingsværk. derefter 5-7 cm hulmur og så 150mm isolering og 2 lag gips.


Jeg kan godt lide at mit hus kan "trække vejret"

:-)

Der ingen probs i at huse er meget tætte problemet er at de ikke bliver ventileret på den mest effektive måde. Mekanisk ventilation er vejen frem. I huse med varmegendvindingsanlæg behøves der aldrig at blive luftet ud ved at åbne vinduer for at få frisk luft ind, det er desuden meget dyrt at lufte ud på den måde. Selvfølgelig skal der opsættes dampspærrer hvor det er muligt. Jeg ved dog ikke hvad der anbefales i huse med stråtage men med et ventilationsanlæg ville jeg ikke mene det var et problem.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Er der mon nogen der har tænkt på, at grunden til at vore dages huse ofte har fugt problemer, noget der ikke forekommer på gamle huse bygget før 1950 !
Det var før en eller anden smart fyr, fandt på at der skulle dampspærre i huse.
Mekanisk udluftning ? Ja men det bruger dyr energi og var det ikke meningen vi skulle skrue vores energi forbrug ned.
Mange bække små o.s.v.
Til Håndværkeren. Den energi du bruger på at holde et varmegenvindingsanlæg kørende er meget lille i forhold til det energi forbrug du har i et utæt hus som du også lufter ud 2 til 4 gange dagligt. De fleste anlæg har et lavt strømforbrug. og du skal aldrig tænke på at lufte ud.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også