Brændeovn med isokern i skorsten, men ingen Leca

Hej,

Jeg har netop installeret brændeovn i på en eksisterende skorsten med isokern. Efter skorstensfejerens anvisning blev der skiftet renselemme i kælder og på loft til en model med to dæksler. Alt ok.

Ved montering af røgrøret til brændeovnen løb der imidlertid ca. 2 sorte plastsække ud med leca-perler.

Min spørgsmål er nu: Kan jeg risikere, at skorstensfejeren vil kræve, at vi hælder leca-perlerne i skorstenen igen (det er formodentlig umuligt!!!)

Mvh Klavs
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja
ISOkærn holder ikke hvis der ikke er leca kugler omkring.

Mvh Thomas

Jeg har på et tidspunkt arbejdet for et pejsefirma, der installerede pejse indsatse, når vi huggede den gamle indsats ud og skulle lave et nyt røgrør fra den nye pejseindsats til skortstenen (lukket system) så var det tit at der var løs leca i skorstenen. Hold kæft hvor kan man bande den montør langt væk der har sat isokern i skorstenen, det er pisse ireterende at der bliver tømt en halv skorsten ud i hovedet på en sad

Nå men du behøver ikke bekymre dig, og det er nok også umuligt at efterfylde, da dem der har sat isokern op selvfølgelig har kommet cement i den sidste spand leca de har fyldt i skorstenen. sad

Vi har i hvert fald ikke haft problemer med skorstensfejeren med nogle af de indsatse vi har lavet, og hvor der har været løs leca. Men OK det fortalte vi ham jo heller ikke smile

Det er jo sådan at skorsten i sin tid har været OK, men for at opvarme skorstenen hurtigere, så kan man lave en isokern, så jeg kan ikke se at skorstnen bliver farlig ved at nogle af leca ærterne er faldet ud, kærnen er jo stadig intakt.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Der står da intet om løs leca, jeg kan da ikke finde det??

Venlig hilsen

Klaus


Nej vel !!

Lecanødder skal iblandes cement fra top til bund - netop så de ikke render ud.
Annonce
Vi kan da kun være enige om at der skal cement i lecaen, men er skorstene ulovlig hvis der er rendt lidt leca ud?

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Vi kan da kun være enige om at der skal cement i lecaen, men er skorstene ulovlig hvis der er rendt lidt leca ud?

Venlig hilsen

Klaus


Det er op til skorstensfejeren at afgøre dette i første omgang.

Hvis du kontakter Isokern direkte får du den bedste rådgivning omkring dit problem.

Lecanødderne har til formål at støtte din isokern/skorsten så jeg ville nok få den lavet som de beskriver for en sikkerheds skyld.
Bare til info, jeg har ikke noget problem med løs leca!!

Jeg troede du havde forstand på dette emne, men du henviser bare til isokern

Du har da ret i at lecaen er til for at støtte isokernen, men jeg kan altså fortælle dig at der er mange skorstene/pejse der har fået moteret en indsats der har løs leca, og hvor der er rendt alt fra en lille spand til en mindre sæk leca ud inden man har kunne stoppe det, dette gør vel ikke skorstenen så dårlig at vi snakker sikkerhed, at isokernen ikke har støtte på 0,5 -1 meter betyder vel intet, den falder ikke sammen af den grund.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Bare til info, jeg har ikke noget problem med løs leca!!

Jeg troede du havde forstand på dette emne, men du henviser bare til isokern

Du har da ret i at lecaen er til for at støtte isokernen, men jeg kan altså fortælle dig at der er mange skorstene/pejse der har fået moteret en indsats der har løs leca, og hvor der er rendt alt fra en lille spand til en mindre sæk leca ud inden man har kunne stoppe det, dette gør vel ikke skorstenen så dårlig at vi snakker sikkerhed, at isokernen ikke har støtte på 0,5 -1 meter betyder vel intet, den falder ikke sammen af den grund.

Venlig hilsen

Klaus


Hej Klaus,

Min egen historie om renovering af en skorsten bygger på min viden dd.

Isokerns udlægning/svar:

Hvis der løber leca nødder ud af skorstenen tyder alt på at lecaen ikke er
blandet med cement og det skal man, hvis skorstenen er opført med
nedsænkningsrør.

Skorstenens åbning og anvendt Ø af rør har betydning for hvor meget der mangler til at støtte rørerne.

Fabrikantens foreskrifter om montering bør følges - ikke sandt?
OK, dvs. du har selv haft løs leca i din skorsten? og jeg kan forstå at du har efterfyldt din skorsten med Leca blandet med cement.

Hvordan gjorde du det, det kan være Klavsf kan bruge et fif om hvordan man retter op på problemet.

Jeg kan kun give dig og isokern ret i at der skal cement i lecaen, fanden tage dem der springer dette over, de burde selv have lov til at sidde med 10 figre oppe i et hul for at stoppe udtømingen

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis