Tik tik fra brændeovn

Når vi har fået godt gang i brændeovnen er den begyndte at sige en ret højlydt "tik" lyd, som om metallet giver sig lidt. Det kommer med interval på imellem 2 og 10 sekunder imellem hvert tik.

Er det et velkendt problem, og i så fald med en velkendt løsning? smile

 Check min opskriftsside

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores gamle model gjorde det også. Det skete hver gang der kom godt med varme på. Den er ikke bygget til ekstreme tempereture som der kan komme med koks, spånplader og hvad der ellers kan findes på at fyrre med.

 

Citat fra Nif

Vores gamle model gjorde det også. Det skete hver gang der kom godt med varme på. Den er ikke bygget til ekstreme tempereture som der kan komme med koks, spånplader og hvad der ellers kan findes på at fyrre med.


Jeg fyrer med ganske almindeligt træ, som har ligget i 1½ år. Det mærkelige er bare, at den ikke altid har kommet med tik-lydene, for en måned siden var der ingenting i den retning.

Tak for svarene indtil videre.

 Check min opskriftsside

der er intet at være nervøs for det er helt normalt når ovnen bliver varm eller køler af, det er netop fordi jern gir sig, min fokus1 gør det samme dog mest når den kører for fuld drøn, og den er også bygget til koks..
det er bare stålet der gir sig,det er helt normalt.men pas på,havde engang for mange år siden lånt et lille hus,med møbler og det hele,og brændeovn,en ældre en af slagsen,der var 10grader i huset da jeg rykkede ind og der skulle bare noge varme på,og det kom der også,men når man fyrre en iskold brænde ovn op rigtig hårdt på kort tid så siger mere end tik tik he he hele den ene side var sprunget op,altså i samlingerne,slukkede lyset for lige at se hvor varm den var og ganske rigtig,men kunne se den gav et rødligt lysskær fra sig.rolleyes

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

Annonce
Jeg er heller ikke nervøs for tik'ene, men de kan godt være lidt irriterende når man vil se fjernsyn. wink Men jeg må nok enten lære at leve med det, eller skifte hele ovnen.

Tak for Jeres svar.

 Check min opskriftsside

Citat fra Allan_Nielsen

Jeg er heller ikke nervøs for tik'ene, men de kan godt være lidt irriterende når man vil se fjernsyn. wink Men jeg må nok enten lære at leve med det, eller skifte hele ovnen.

Tak for Jeres svar.


tik`ene kan også komme fra selve skorstensrøret hvis ovnen er blevet skubbet lidt med (blot 1 mm. eller lign.). prøv at rykke ovnen en MEGET LILLE smule, fyr op og lyt om det gør en forskel, du skal muligvis gøre det nogle gange , da røret "tager" form ved opvarmning og danner sin egen helt nøjagtige pasform i samlingerne.. ved dannelse af denne pasform opstår der små gratter i samlinger og væg-gennemføring, bla. disse kan give tik/knirke lyde når metalet udvider/arbejder
Citat fra malle 123

tik`ene kan også komme fra selve skorstensrøret hvis ovnen er blevet skubbet lidt med (blot 1 mm. eller lign.). prøv at rykke ovnen en MEGET LILLE smule, fyr op og lyt om det gør en forskel, du skal muligvis gøre det nogle gange , da røret "tager" form ved opvarmning og danner sin egen helt nøjagtige pasform i samlingerne.. ved dannelse af denne pasform opstår der små gratter i samlinger og væg-gennemføring, bla. disse kan give tik/knirke lyde når metalet udvider/arbejder

God ide - jeg vil prøve at rokke lidt med ovnen idag, så får vi se.

 Check min opskriftsside

Citat fra Allan_Nielsen

Er det et velkendt problem, og i så fald med en velkendt løsning? smile

Ja du kan lade være med at benytte den Men tror at alle metaller der bliver varme vil tikke, da metallet udvider sig, eller trækker sig sammen.

Min Morsø 8140 tikker også lidt når den er kold og jeg fyrer op, men efter nogle timer når den er varm er den stille igen. Men hvis jeg holder op med at fyre og den afkøler vil den tikke lidt igen.

Tag tikke lydende som lyden af penge du sparer istedet for at brænde dyr olie af :-) Så bli'r det jo til en rar lyd at lytte til...
Citat fra Bri_Jac

Tag tikke lydende som lyden af penge du sparer istedet for at brænde dyr olie af :-) Så bli'r det jo til en rar lyd at lytte til...


Haha, den vil jeg huske, næste gang min bedre halvdel brokker sig over tik'ene: "Jamen skat, tænk på al den dyre naturgas vi sparer.." cool

Tak for god respons, jeg kan næsten regne ud at vi vil have "problemet" uanset hvilken ovn vi bruger, og at det ikke er noget der skyldes vores bestemte ovn.

 Check min opskriftsside

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis