Problem med længde på afløb til Opvaskemaskine

Hej

Jeg har et irriterende problem jeg bare ikke kan få løst, da jeg får forskellige svar fra alle jeg spørger til råds.

Mit problem er at jeg skal havde opsat en opvaskemaskine i mit nye hjem, men fra håndvasken (hvor afløb og vand skal hentes fra) er der 4,1m. Jeg har bestilt en VVS'er til at føre afløb rør og vand rør de 4,1m hen til pladsen. Men problemet er at få en opvasker der kan pumpe vand så langt at det ikke går i stå og sætter sig fast.

Bosch/Siemens siger at deres maskiner kun kan pumpe beskidt vand ud max 3m.
El-Giganten siger at det overhovedet ikke er noget problem.
Punk1 siger noget forskelligt hver gang.

Den eneste pålidelige kilde (ifølge mig selv) er Miele Teknisk rådgivning. De siger at deres maskiner kan pumpe op til 4m, men så skal det også være en lige linie uden opadgående steder overhovedet (der er ca. 6-7cm desværre).

Så nu er det jeg vil spørge om der er nogen af jer der har erfaringer med dette og muligvis havde et godt råd.
Altså i det store hele om det er værd at tage chancen og købe en Miele maskine og håbe på at det virker.

På forhånd tak

PS. hvis der mangler oplysner så skriv det endelig.

Mvh Andreas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Andreas^

Hej

Jeg har et irriterende problem jeg bare ikke kan få løst, da jeg får forskellige svar fra alle jeg spørger til råds.

Mit problem er at jeg skal havde opsat en opvaskemaskine i mit nye hjem, men fra håndvasken (hvor afløb og vand skal hentes fra) er der 4,1m. Jeg har bestilt en VVS'er til at føre afløb rør og vand rør de 4,1m hen til pladsen. Men problemet er at få en opvasker der kan pumpe vand så langt at det ikke går i stå og sætter sig fast.

Bosch/Siemens siger at deres maskiner kun kan pumpe beskidt vand ud max 3m.
El-Giganten siger at det overhovedet ikke er noget problem.
Punk1 siger noget forskelligt hver gang.

Den eneste pålidelige kilde (ifølge mig selv) er Miele Teknisk rådgivning. De siger at deres maskiner kan pumpe op til 4m, men så skal det også være en lige linie uden opadgående steder overhovedet (der er ca. 6-7cm desværre).

Så nu er det jeg vil spørge om der er nogen af jer der har erfaringer med dette og muligvis havde et godt råd.
Altså i det store hele om det er værd at tage chancen og købe en Miele maskine og håbe på at det virker.

På forhånd tak

PS. hvis der mangler oplysner så skriv det endelig.

Mvh Andreas


Hej Anders.
Jeg er ikke ekspert på opvaskevaskiner, men en stigning på 6-7cm og 4 meter er altså ikke ret meget.
Jeg tror jeg ville købe maskinen og se hvordan det går i praksis. Hvis det viser sig at der er problemer med at få vandet væk kan du altid montere en ekstra pumpe i bunden af et af skabene(afhænigt af hvordan dig køkken er)
Link til pumpe: http://www.vvs-shoppen.dk/pi/Grundfos_C_3_afløbspumpe_Hvidevarer_vask_brus_13820_554.aspx

Sådan en pumpe virker perfekt. Jeg har selv en til toilet spildevand og det virker altså uden problemer.

Mvh
Kasper
Hej Andreas

Din vvsér skal bare trække røret, som normalt afløb med fald. Så får du ingen problemer.
De afstande der er opgivet er med ekstra slange til et afløb, og da slangerne er rillede og tit hænges vandret til afløbsrør kan pumperne komme på hårdt arbejde.

Mvh
Flemming

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Kasper og Flemming

Tak for jeres svar.

Mit budget holder desværre ikke til at investere i en sådan pumpe og den fylder også for meget.

Men at få VVS'eren til at lave aføbet med hældning tror jeg ikke er muligt. Da rørene over til opvaskemaskinen skal gå vandret igennem køkkenskabene. Det er kun lige ved afløbet ved vasken der kommer til at være en hældning, men den er jo opadgående.

Det er også ret ufedt at først betale en vvs'er til at få lagt de rør ind og derefter investere i en ordentlig opvaskemaskine. Så derefter finde ud af at det ikke virker, det er ikke så fedt smile

Men i synes jeg skal tage chancen, da 4m ikke er noget at snakke om ?
Det ville da være super dejligt hvis det så virkede.

mvh Andreas
Hej Andreas

Den eneste du ikke komenterede på var FWM... Det var ham der gav dig det rigtige svar ;-)

Mvh Jan J
Citat fra helja

Hej Andreas

Den eneste du ikke komenterede på var FWM... Det var ham der gav dig det rigtige svar ;-)

Mvh Jan J


Hej

Jeg kommentere også på FWM's indlæg, men det var det her med at rørene skal ligges med fald, men det tror jeg ikke kan lade sig gøre da rørene skal gå vandret hele vejen hen til opvaskeren.

Jeg må indrømme jeg jeg ikke rigtig forstår resten af FWM's svar, jeg har ingen viden og VVS overhovedet som man nok kan høre...
Skriver han ikke at rørene ikke må ligges vandret ?
Annonce
Lige en anden ting, røret som fører rent vand hen til maskinen skal også tages fra vasken, altså også 4,1m hen til maskinen. Der skulle gerne være nok tryk på vandet ikke sandt ?

På forhånd tak.
Der burde være rigeligt tryk på vandet. Kan din VVS ikke lave et lille fald fra maskinen ned mod vasken gennem skabene? Det behøver jo ikke sidde vandret inde i skabene.

Måske et dumt spørgsmål: Kunne du tænke maskinen tættere på vasken? Det lyder som lidt af et stykke at skulle ballancere med beskidte tallerkner fra vasken og 4 meter hen til maskinen - du kommer unægteligt til at tørre gulv nogle gange. Blot en tanke fra praktiske gris :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Du skal ikke bekymre dig om fødeslangen. Den bliver jo forsynet af dit brugsvand, og det er under RIGELIGT tryk.

Mit store spørgsmål er vel egentligt: Hvorfor vil du have opvaskemaskinen så langt fra nærmeste køkkenvask ? Er det ikke lidt upraktisk at skulle gå fire meter med en tallerken hver gang man har skyllet den af ?
Jeg kan godt se en fordel i at have maskinen så tæt ved spisebordet som muligt, men hvis du har pladsen, så byt rundt på nogle skabe, for det er i min erfaring sjældent fra spisebord til opvasker man gerne vil spare på "travetiden", og hvis du IKKE skyller af først, så bliver din afløbsslange RIGTIGT hurtigt fyldt op, hvilket vil yderligere belaste afstandsproblematikken.

Alternativt, hvis du har en kælder eller lign, så kunne du vel føre afløb hen til opvaskeren dernedefra, og så have et ekstra rør under loftet dernede. Hvis du IKKE har kælder (eller bor i lejlighed eller lign), så kan du naturligvis godt begynde at pille gulvet op for at lave et nyt afløb, men det er altså tidsmæssigt ikke en lille opgave, og hvis du ikke har råd til en smudsvandspumpe til en plovmand, så har du nok heller ikke råd til nye rør til et ekstra afløb.
Til Anders og Twist

Jeg bor i lejlighed og har ingen kælder smile
Grunden til at det er så langt væk er at mit køkken er "hestesko" agtigt (ved ikke helt hvordan man skal forklare det). Det er 4,1m fra spidsen af den ene side (vasken) og rundt i en U vending til den anden spids hvor opvaskeren kun kan stå.
Så der er i realiteten kun en meters penge fra håndvask til opvasker i en lige linje.

PS godt at jeg ikke skal bekymre mig om vandtrykket på rent vand.
PSS den smudsvandspumpe der blev linket til længere oppe koster 3,5k, gid den kun kostede en plovmand
Så forstår jeg bedre :-)

I øvrigt en artikel i Gør Det Selv med et køkken som dit - Det var noget om hvordan man laver pladen. Den er vist ikke lagt på nettet endnu. Kan finde den til dig når den kommer på.

Held og lykke med projektet.

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis