Brække mur ned? er den bærende?

Hvordan finder man ud af om en mur er bærende???? Og hvis den er, hvad gør man så?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra dreamer81

Hvordan finder man ud af om en mur er bærende???? Og hvis den er, hvad gør man så?


Hej dreamer81,

Gå op på loftet, check om der er gitterspær. Hvis der er gitterspær kan man som regel fjerne en langsgående mur - især hvis der også er andre rum i huset, hvor der ikke er en tilsvarende langsgående mur.

Hvis der er loftrum, er det normalt nødvendigt med afstivning og indsættelse af jernbjælke - evt. kan du studere denne her: http://www.ringstedspaer.dk/hanebaandsspaer.htm

Her kan du finde yderligere litt., som sikkert også kan lånes/skaffes på biblioteket: http://www.top.dk/servlet/shop?action=detailview&productno=28

Du kan også søge i forum på: www.lav-det-selv.dk

Vær opmærksom på at det også kan være farligt at fjerne alt for mange vindafstivende/tværgående vægge, der som regel ikke er bærende medmindre muren fortsætter opad - så skal man ikke pille for meget ved dem.

Mvh
ok tak for svar.

Den mur jeg vil fjerne er nemlig nede i min kælder. Jeg kan se at loftet går i samme retning. Det er beton plader af en art.

Når loftet går i samme retning som muren, så er den vel ikke bærende?

Alternativt vil jeg bare lave et hul i muren på 60x120cm
muren er 220x165cm

?
Fortsætter muren opad i stueetagen? I så fald skal der stålbjælke op.

Når du skriver loftet går i samme retning som muren, så mener du vel bjælkelaget ik? Sørg for at alle bjælker omkring væggen er synlige før du begynder at vælte noget. Hvis bjælkerne er parallelle med den væg du vil vælte, så kan det nok godt lade sig gøre.

I nogle tilfælde er det dog nødvendigt med tværstabiliserende vægge i kælderetager pga. jordtryk. Hvis du ved at vælte væggen får en meget lang kælderydervæg kan dette være tilfældet...

.... Det kunne godt lyde somom du skulle have én der ved lidt om det til at dømme...

Mvh Jax
Citat fra dreamer81

Hvordan finder man ud af om en mur er bærende???? Og hvis den er, hvad gør man så?


Hej.

Hvis du har dit liv kært, så får du en sagkyndig til at afgøre om den er bærende eller ikke, ellers kan du risikere at du får dækket i hovedet.

PE

Citat fra dreamer81

ok tak for svar.

Den mur jeg vil fjerne er nemlig nede i min kælder. Jeg kan se at loftet går i samme retning. Det er beton plader af en art.

Når loftet går i samme retning som muren, så er den vel ikke bærende?

Alternativt vil jeg bare lave et hul i muren på 60x120cm
muren er 220x165cm

?


60 x 120? 60 i højden og 120 i bredden?, hvis det er 60 i bredden har du ingen problemer, medmindre det er lige under en bjælke. 120 i bredden kræver nok en muroverligger. Jernbjælke, hvis det er lige under en bjælke. 2 Soldater til afstivning, kan du købe for ca. kr. 400,- hos fx. www.p-lindberg.dk

mvh
Jeg havde en ingeniør ude i et lignende tilfælde. Han vejledte og svarede på spørgsmål og det viste sig der skulle et I-jern op. Han lavede beregninger, tegninger og forklarede udførligt hvordan jeg skulle gribe det an. Det kostede så 5000 ex moms, men skal jeg sælge hytten kan jeg bevise at understøtningen er 112% i orden, og jeg slipper for at spekulere på om vinden vælter væggen eller om køkken-alrun pludseligt får loft til kip cool
Hej
Husk at kontakte kommunen, du skal formentlig have byggetilladelse til det.
Du kan også være heldig at finde tegninger i de tidligere byggesager, der kan hjælpe.
Hej
Frank
Citat fra f.brodersen

Hej
Husk at kontakte kommunen, du skal formentlig have byggetilladelse til det.
Du kan også være heldig at finde tegninger i de tidligere byggesager, der kan hjælpe.
Hej
Frank


Hej.

Skal man have byggetilladelse for at lave en ekstra dør ? Hvor står det i reglementet at man skal det ?

PE

Hvis det er dit eget hus skal du hverken anmelde eller have tilladelse til det. Det er ihvertfald det indtryk jeg har fået efter diverse diskussioner og læsninger af reglementer. Er det etagebyggeri er det en helt anden snak
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis