Træpiller

Jeg har en TP 30 mini fra Biovareme. Mit ønske at finde alternativer til reservedele som eks. EL tænder og flammeindikator. Er der nogle der ved hvor man kan finde dem til gode priser?

mvh
Claus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Nu skriver du godt nok TP mini, men er det et TB mini træpillefyr du har? Hvis ja så ved jeg at du kan benytte en standart flammeføler fra Landis og Gyhr til et oliefyr og spare lidt på det. El tænderen kender jeg ikke nogen alternativer til, men det slides ikke så hurtigt.


mvh Anders Kruse
Hej Anders
Har du et reservedelsnummer på flammeføleren eller hvad der skal til for at sætte sig i besiddelse af denne ofte brugte reservedel?

Ved du hvilken strøm, der bruges til eltænderen? Det må vel næsten være en jævnstrøm? Så jeg har luret på, om et gløderør fra en dieselmotor måske kunne anvendes?

Jeg synes min TB har en betydelig appetit på disse dyre reservedele.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej
Prøv at tage et af de brugte gløderør med hen til en forhandler af autoreservedele/tilbehør da det ganske rigtig ofte er et gløderør til en dieselmotor der er anvendt.Der står sansynligvis et nr.+ fabrikant (Beru / Bosch eller lignende)
Hilsen
TON
På TBeren er det et rent cylindrisk rør, der ikke minder om de gløderør jeg kender, men der kunne nok tilpasses et og andet.
Men det er jo ikke ligegyldigt om det får 12 eller 24 volt, 230 vekselstrøm får det vel næppe?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Jeg fandt ikke Landis og Gyhr men Danfoss sælger også den slags og jeg synes meget det minder om denne her fætter http://varme.danfoss.dk/Product/057H7287_MNU17406599.html
Mht varmelegmet, så tror jeg det kører på 220 volt vekselstrøm, men det må da være nemt at undersøge. Det er vel bare at måle spændingen i opstartsfasen over varmelegmet. Jeg har kørt med TB mini i 5 år og har i den periode kun udskiftet varmelegmet en gang. Jeg husker noget med at levetiden forkortes, hvis legmet sidder for langt fremme, men så er der vist også problemer med at tage risten ud til rensning.
Solgte i øvrigt TB´en sidste år med huset og har siden investeret i en ecotec A4. Det er selvfølgelig en noget dyrere løsning, men klart langt mere brugervenligt design og reservedelene bruges der ikke så mange af.

mvh Anders
Annonce
Det er super skønt med de indlæg der kommer.
Jeg skifter min gløde/varme/el tænder en gang årligt. Pris hos biovarme 400kr. ikke fordi at det er en herregård men fås den billiger er det fint.
Den fætter der er fundet hos danfos er jeg næsten sikker på at den passer. Det skal prøves.

Jeg har iøvrigt prøvet og fyre med lidt forskelligt Olivensten/flis men den tager kun træpiller.

mvh
Claus
TB mini er også kendt for at være meget kræsen med havd den skal brænde.
Hvis der er for meget smuld i pillerne, brokker den sig også!

Det bedste er at finde en leverandør, der leverer piller med meget lidt smuld og så fortsætte med at bruge dem.

P.t. bruger jeg piller fra stampemøllen og er meget meget tilfreds (",)
MEEEEEN det er et faktum at de piller har skabt problemer i andre fyr, tror det er pga deres hårdhed og lidt længere længde - Hos mig virker de dog perfekt - fed kvalitet.
Jeg kan tilslutte mig Esben L's indlæg 112%.

Vores problem med TBen, er at pilleleverandører måske ikke en gang har styr på deres leverandører og derfor leverer noget lort, dvs med for meget smuld.

I fjor købte jeg 16 paller på en gang og de var forsynet med meget mere smuld end det jeg havde fået fra samme leverandør de foregående år.

Det var selvfølgelig ikke for at irritere mig, at jeg fik disse lortepiller. Jeg fik da også 2 paller som afbigt, men det rækker som skrædder i Helvede, for al det bøvl og de omkostninger jeg har haft og stadig har med de resterende piller som jeg stadig kæmper med.

Læren af dette er at man kun skal lagre til forråd af kvaliteter, man kender grundigt fra egen erfaring.

Jeg glæder mig også voldsomt over Stampemøllens piller, men er selvfølgelig foruroliget af de rædselsberetninger, jeg har hørt om disse piller.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis