1.-2. sal renovering

Hej LDS

Jeg har læst Knaf Danogips' vejledning "Udnyt tagetagen" - og føler mig nu godt rustet til at gå i krig med min egen tagetage, hvor der skal laves gulve og vægge præcis som det er vist i denne vejledning. Huset fra 1936 har hanebåndsspær og halvvalm, og har tidligere været udnyttet til kip, bare med listelofter i 70-80'er stilen. Der var diverse utætheder, der nok skyldes at eksisterende understrygning efterhånden er krakeleret, samt enkelte tegl har forrykket sig. Alt er krattet ned (2 flyttebiler og 21 trailerlæs lort). Jeg kan konstatere at spær og lægter til min store lettelse er ganske sunde cool .

Procedure nu:
Eksisteterende understrygning (Hillerød vingetegl) gåes efter med Hydraulisk kalkmørtel iblandet fæhår. Der opsættes vindpap 50mm fra lægter sømmet i spær med klemlister. dernæst vandrette lægter på indersiden af spær for at opnå større byggehøje. 250mm isolering, dampspærre, 2 lag gips.

Min eneste hovedpine er ventilationen. Jeg kan konstatere at der ikke er ventilation ved tagfod, og der er iøvigt heller ingen tudtagsten. Eksisterende konstruktionen var tilsyneladende sund nok, da taget nok har kunne ånde mellem den halv-utætte understrygning. Men hvad nu når jeg tætner det hele med ordenlig understrygning. Jeg har læst et sted ventilationen er ok for vingetegl-tage med rygning lagt i mørtel - men det gælder nok kun hvis der ikke er understrøget?

Kan man etablere ventilation ved tagfod, når der er gesims? Skal der tudtagsten langs rygningen på begge sider? - Eller kan man regne med at det gamle tag ånder fint iht. de reglementerede 1/500 tagflade.

Feed back ønskes
mvh JAX :p

Mvh Jax
Hej LDS Jeg har læst Knaf Danogips' vejledning... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen (efter lidt tænkepause)
Jeg har jeg nu brygget en ide sammen til hvordan jeg laver undertag delvist indefra med "Tyvek" som vist her (pkt. 7): http://www.byggros.com/upload/File/Produkter/PDF/Tyvek%20byggevejledning.pdf
Det diffusionsåbne undertag monteres med lister på siden af spærene, og der holdes 50mm luft til lægter.

Nederste række tegl afmonteres, og "Højslev tagfodselement" monteres alá:
http://www.randerstegl.dk/da/tagfodselement/05/
Da tagfodselementet monteres på eksisterende lægter vil den nederste række tegl fremstår opskalket, men det synes jeg passser fint til et ældre hus med gesims.

Undertaget klæbes til tagfodselementet og teglene lægges oplægges igen.

Taget får iøvrigt en gang ny understrygning inden alt det her. Hvad siger I, lyder det ikke som en god løsning, når nu man gerne vil lade det gamle tag ligge?

Mvh Jax
Jeg har set nogen benytte tagkit (asfalt produkt) til at reparere understrygninger. Har ingen erfaringer med det, men forestiller mig det klæber bedre til tagstenene og er mere robust over for bevægelser i tagstenene.
Det er formodentlig et være svineri at arbejde med, men hvis det løser 'problemet' er det vel til at leve med.
Jeg tår selv overfor samme problematik. Alle undtagen firmaet der tætner med tagkit siger jeg skal lægge nyt tag på. Det ender det nok også med.

 

Citat fra Lopus

Nu ved jeg ikke hva dine planer er og hvor stort dit tag er, men et nyt tag koster ikke 250.000-300.000 kr, hvis du selv kan lave det..! jeg vil tror du kan holde den lige under de 100.000 og så kan du jo overveje om dit tag kan holde 1-2 år, så du kan nå at spare op ! bare en ide !


Jeg er i helt samme situation som dig JAX, jeg vælger dog at få lagt et nyt tag. Jeg har modtaget tilbud fra håndværker der lyder på 279.000 kr.

Tilbuddet omfatter leje af stillads, nedtagning samt bortskaffelse af gammelt tag, nyt tag, samt nye tagrender. Valm og ryg lægges i mørtel som nu. Huset er fra 1937, er 100 m2 i grundplan, er med halvvalm og en enkelt kvist, så jeg vil mene det må være ganske sammenligneligt.

Hilsner Ole
Jeg har lige lavet stort set det samme, den måde jeg lavede ventilation på var ved at fjerne understrygningen på den nederste række tagsten, og samtidigt bore 1 x 150 mm hul i hver ende af huset, oppe ved tagryggen ( jeg har dog ikke lavet loft til kip af denne grund, for få en lille luft kanal oppe i toppen, hvor det luft som kommer ind ved de nedeste tagsten kan komme ud igen)
Og indtil videre se det ud til at fungere fint (forsikrings selskabet var ude og kigge, og de var også tilfredse)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis