Kan man tilslutte bad, wc og håndvask på eksisterende toilet afløb?

Hej alle gør det selv folk!

Jeg har et spørgsmål, som jeg virkelig håber at jeg kan blive besvaret!

I min andelslejlighed på 4 sal, er der lige nu et toilet i et lille rum. Dette rum skal gøres større, således at jeg får plads til håndvask, wc og bruser i dette. Jeg er bare løbet ind i et kæmpe problem. Min underbo nægter at lade mig gennembryde etageadskillelsen helt, for at koble på faldstammen. Hendes argument er, at de fliser hendes vægge er beklædt med ikke fabrikeres mere, og derfor vil hun ikke give tilladelse til at vi gennembryder adskillelsen helt. Derfor er mit spørgsmål:

Er det muligt kun at "arbejde" i selve "gulvet/adskillelsen" og derfor ikke bryde helt igennem etageadskillelsen? Der er en eksisterende tilkobling på faldstammen, hvor mit nuværende toilet er, men kan jeg koble både toilet, håndvask og bruser til denne?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo undersøge om hvorvidt din underbo kan nægte dig at koble dig på under etageadskillelsen, det er vel et spørgsmål om hvad der står i andelsforeningens vedtægter. Ofte er det bestyrelsen som er med i denne slags afgørelser.
Men hvis du gerne vil bevare de gode forhold til din underbo er dette næppe vejen frem.
Du kan få et toilet med studs for tilslutning af håndvask. M.h.t. bruser tror jeg eneste løsning er en bruskabine med pumpe som formentligt kan tilsluttes samme studs. Det bliver ikke videre strømlinet, men jeg tror ikke du vil kunne klare problemet i etageadskillelsen.
Prøv at få en snak med en vvs'er.

hilsen
gug
Tak for svaret gug,

Hun kan nægte mig det herfra og til hun kradser afsad Jeg har undersøgt sagen. Jeg forsøgte at finde noget i den danske lovgivning, der måske kunne fremme min sag, men det var forgæves, det går trods alt før de vedtægter min forening ellers ville have strikket sammen. Ydermere er der så det problem at hun er næstformand i bestyrelsensad

Men det lyder da som positive ting, hvis du siger at man kan få en studs. Det er trods alt et lyspunkt!
Hvis jeg forstår dig rigtigt?

Du vil gerne koble både toilet, håndvask og bruser til den eksisterende faldstamme?

Oppe i mit badeværelse, er det gjort på den måde, at der er sat en muffe på den gamle støbejernsfaldstamme og på denne er der videreført pvc rør til toilet, bad og håndvask.

Det virker fint, om det så er lovligt... ved jeg så ikke.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Det er lige det jeg vil. Det skal bare kunne lade sig gøre at få afløb for de 3 ting uden at gennembryde noget som helst i etage adskillelsen. Og så være lovligt.
jeg har ikke ført rørene tværs igennem bjælkerne. Jeg har placeret Toilet strategisk udfor faldstammen. Derefter er der ført afløb for vasken ude i væggen.

Man kan lære alt, hvis man gider!
Annonce
Jeg forstår. Men du har vel rør i gulvet på en eller anden måde?
Hejsa

Afhængig af hvor hårdt du vil køre på sagen, er jeg ret overbevist om, at en advokat vil mene at, hvis en renovering af dit badeværelse forudsætter adgang til underboens lejlighed har du krav på at få det (selvfølgelig under forudsætning af at du reetablerer loft osv. hos underboen).

http://www.retograad.dk/brevkasse kan du stille spørgsmålet gratis til en advokat. Det er helt sikkert noget de kan svare ret let på - Det er rigtigt at det ikke nødvendigvis kan læses i en lov, men derfor kan der godt være en juridisk praksis på området (og det er der helt sikkert).

Mvh
Rasmus
Mange tak for det gode råd! Jeg har netop sendt spørgsmålet videre og venter på svarsmile

Jeg faldt netop over dette billede på nettet. Ville det være fuldstændig urealistisk at benytte sådan en til at løse problemet? 89e045da97c43487347864f16e8f7e10.jpg
Jeg synes ikke der er nogle grund til at komme i karambolage med sine naboer hvis man kan undgå det, da man skal leve sammen med dem om vil det eller ej.

Der er formentlig nogle ordentlig bjælker der danner etageadskillelsen, så du kan muligvis brække gulvet op og grave hele rørføring ind under.

Afløbet fra vasken kan du sågar rillefræse i væggen ligesom selve vandrøret. Det største bekymring vil være faldstammen og når der i forvejen er der et toilet er det vel ingen problem at bruge det. Hvis du skal lave dette lille rum til et ordentlig badeværelse så skal du have gulvafløb på gulvet for at gøre rummet lovlig. Hvis du vælger at sætte en brusekabine skal du alligevel lede vandet på et eller anden måde, så du kan lige så godt lave gulvafløb så er rummet helt lovlig.
Go fornøjelse

p /p
Self. gør man alt for at undgå karambolagewink

Det var også det jeg tænkte. Om man ku holde arbejdet i "gulvet" hen mod det eksisterende afløb. Så jeg slipper for at "genere" min underbo.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis