Beregning af genvex installation

Hejsa

Er der nogle som kender til Genvex installation her på siden ? Har lidt basale spørgsmål....

- Hvilke rum "suger" man normalt i(bad, køkken osv) ?
- Hvilke rum "puster" man i ?
- Ud fra hvilken beregning dimensioneres rør størrelen til ovenstående rum(altså 100-125mm rør og ikkedem fra enheden og ud som fordeler, dem har jeg styr på) ?

Takker !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Er der nogle som kender til Genvex... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej cln

Det lyder som om du har nogenlunde styr på det, men mine indlæg er også generelt ment som lidt rådgivning, om hvad man skal være opmærksom på med varmegenindvindingsanlæg, og energiforbruget kan stige ret voldsomt hvis der bliver ventileret forkert.

Har forøvrigt selv et ældre Exhausto anlæg (Vex2), og skal have foretaget ny indrgulering i nærmeste fremtid, på grund af at jeg har haft nogle rengøringsfolk på besøg, der har skruet på anlægget/ventilerne.
Hej Orla

Jeg regner ed at der er styr på in ventilation. Den er tegnet af en prof.(dog i fritiden) alle lufthastigheder i rør er beregnet og dokumenteret. Mit hus er på 130 m2 i 2 plan, og han brugte over 4 timer på at indregulere. Anlægget har motorspjæld på bypass, indsug og afkast. Termostat for indblæsning og frostsikring af vandvarmefladen. Jeg kan regulere indblæsnings temperaturen i 3 trin, ud over bypass. Ved brug af centralstøvsuger starter anlægget automatisk på fuld styrke og lukker afkastet. Er der ”for varmt” i huset, alle gulvvarmetermostater lukkede, bypasser maskinen automatisk hvis ikke der er ”for koldt” udenfor. Udeføler. Ellers regulere det til laveste indblæsnings temperatur.
Al regulering sker fra ihc. Den ved alt om husets status, der er gulvvarme over alt og termostaterne køre også over styringen. Ventilationen er stopper når jeg ikke er hjemme og ellers 1 time efter jeg er gået i seng.
Det har kostet et utal af timer ved PCèn at få det til at køre, men det spiller totalt maks. Det er kun når maskinen kører udskiftning over 2 gange i timen jeg kan høre en smule susen fra ventilerne.
Anlægget er købt ”råt” funktionerne har jeg selv lavet, ud fra en grundig beskrivelse fra ventilationsmanden.
Umiddelbart lyder bygningsreglementets vejledning som meget vejledende. Der er jo, unægtelig, stor forskel på om badeværelset er 5m2 eller 20m2 men kravet til udsugning er det samme? F.eks.
Jeg kan ikke andet end anbefale alle at få en prof til at tegne det. Nu har jeg, selvfølgeligt, også både ind og udsug i alle rum, men placeringen er jo, absolut, heller ikke lige meget, kunne jeg forstå på proffen. Jeg ville, f. eks. være træt at af ukritisk indblæsning af varm luft i mit soveværelse. Her kan jeg holde temperaturen 2-5 grader under det øvrige hus, under alle forhold.
De gange jeg har rengjort ventilerne har jeg sat streger og talt omgange, og talt samme antal omgange når jeg skruede dem op igen, og elles placeret en kontramøtrik så det passer.
Skulle jeg købe igen er der ingen tvivl o at jeg ville få det tegnet og beregnet ”ude i byen” I øvrigt er jeg ikke enig i at ventilationsfirmaerne tager en formue for rør. Jeg gav 7k for rør, fittings, lyddæmpere, ventiler og tegninger. Det kommer jeg ikke langt med i byggemarkeder. Ellers ville vvs-eksperten, eller tilsvarende, nok kunne give et godt skrald på materialerne.
CLN - Interessant indlæg da jeg selv har IHC, gulvvarme styring og central støvsuger som der er store styringer på biggrin Arbejder til hverdag som PLC programmør/el ingeniør så kan ikke få nok biggrin Billedet nedenfor er "blot" ihc dele til stueplan(145kvm) dertil kommer 1 sal(120kvm) samt 300kvm udhuse.... Det er et fantastisk produkt som giver SÅ meget komfort, elbesparelser og andet i hverdagen.

Jeg regner ikke med at skal have varmeflade på mit da jeg allerede har et Gasfyr samt et Pillefyr som der er fuld styring på med hensyn til drift, sommer/vinter og meget andet.

Angående bypass er jeg dog stadig i tvivl - er det ikke mest blot et spørgsmål om sommer køling eller har jeg ikke styr på denne del endnu biggrin

Med hensyn til central støvsuger er jeg ikke helt med på din kommentar med "lukker afkastet" ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
CLN - Du må desuden meget gerne lige liste op hvilke styrings mæssige dele du har tilføjet som feks.....

- Motor ventil på afkast til at bla bla bla
- Termostat på XXX til at bla bla bla
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tavlen ligner min IHC, så der er nok ikke den store forskel.
Jeg er nød til at sige dine indlæg ikke bære præg af at der er styr nok på ventilation, til at beregne og dimensionere det selv.
Selvom der er fuld styring på fyr, det har jeg også, signaler kørt ind over IHC er det tåbeligt ikke at have supplerende varme på. Har du -10 grader uden for har du ikke energi nok i den luft du suger ud, til at varme den du blæser ind, op. Min indblæsning ligger 3-5 grader over rum temperatur for det ikke skal føles som træk. Er indblæsningen 2-3 grader under, eller bare lig rum, føles det som træk! Det vil den være uden supplerende varme i maskinen.
Har du ikke bypass vil du altid bruge varmen fra den udsugede luft til at varme indblæsningen op med. Noget lo** hvis der er 25 grader i stuen, så vil det selvforstærke opvarmningen. Hvis du ”kun” puster i soveværelse, ja så får du varme fra stuen derind, på en sommerdag. Not Nice
ICH er noget lo** til at styre analoge signaler. Ganske simpelt. Jeg har en IHC lydæmper til at regulere min motor. Den er styret af timere der tæller op og ned for at ramme den ønskede styrke. For at finde tider er luft flowet målt mange gange, med forskellige tider. Ifølge LK kan det ikke gøres anderledes, når jeg vil kunne regulere trindløst. Jeg den rammer med +/-2 % det ønskede flow, hver gang. Men det var et hel**** at regne ud.
Om den helt nye Wireless er bedre ved jeg ikke. Det er en Visual jeg har og er ved at skifte den ud med den nye med netværk, men er ikke færdig endnu.
Det er meget omfattende at remse stumper og principper op, men de motorspjæld der er er standard 24v Jeg lukker afkast og fyre op for indblæsningen når støvsugeren køre for at ”hjælpe” med overtryk i huset.
Annonce
Citat fra cln

Jeg er nød til at sige dine indlæg ikke bære præg af at der er styr nok på ventilation, til at beregne og dimensionere det selv.


Ok ! Case closed then wink
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Fint med mig.
Der var intet ondt ment med mit indlæg, jeg ser bare alt for mange løse ender til det jeg var noget ville bevæge mig ud i.
Jeg har, som nævnt, fulgt en del med da mit blev tegnet og lavet det hele selv.
Der er langt fra at, som jeg gør, kender til principperne, til at tegne et anlæg der vil komme til at køre perfekt.
Det eneste jeg ønsker er da at du får et anlæg der virker maks. men som jeg ser det mangler der en del. I hvert fald for det ville blive i overnesstemmelse med min viden. Ikke at det er den eneste rigtige, jeg ville, også som nævnt, aldrig beregne eller tegne det selv.
Men fred med og selv tak for hjælpen.
Citat fra cln

Fint med mig.
Der var intet ondt ment med mit indlæg


Nej sikkert ikke men det er da noget ondsvagt noget at skrive på et forum hvor meningen NETOP er at give GØR DET SELV råd til hinanden.

Jeg skriver jo heller ikke at du ikke har styr på motor regulering, selvom dit indlæg tydeligt viser at du ikke har. Der er jo et utal af måder du kan styre den motor via din IHC hel ned til 0Hz med fuld moment hvis du ville.

Det er blot en slags information jeg ikke kan bruge til noget og vel bliver en anelse fornærmet af i et sådan forum.

Nok om det det er en anden snak, jeg har godt tag om opgaven og arbejder videre på projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan sagtens læse sig til beregning og dimensionering af et boligventilationsanlæg. Jeg har en fortid som salgsingeniør for Genvex og vil gerne understrege at projekteringen absolut ikke er raketteknologi.
Hvis man har teknisk forståelse og gider bruge nogle timer på at læse vejledninger så kan man sagtens selv dimensionere sådan et anlæg.

DERIMOD er det ikke "bare lige" at få anlægget indreguleret hvilket er en forudsætning for at driftsøkonomien og effekten er som databladet siger. Det kræver dyrt, kalibreret udstyr og er ikke noget man bare selv gør.

Jeg anbefaler at man tager kontakt til et at de mindre boligventilationsfirmaer som så kan hjælpe med dimensionering og indregulering.

(også selv om man har købt anlægget sort/stjålet som det fremgår af mange af indlæggene her på siden)

Kaspiz

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis