Udnytte varme fra pejs i andre rum

Hejsa!
jeg fik for 1 års tid siden installeret en pejseinsats hvilket virkelig har været fedt. Dog er vores hus lavet sådan at det er stort set umuligt at få varmen ud i hele huset.
Jeg har derfor tanker på at få lavet sådan et system hvor man trækker rør over loftet og som kan fordele varmen fra pejsen til andre rum.

Har i nogen ideer om hvor og hvem der kan lave sådan noget, hvad det koster mm?

Det er tale om at jeg gerne vil have varmen ud i 3 andre rum udover stuen
Hejsa! jeg fik for 1 års tid siden installeret en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med et vandbåren varmeflytningsystem? Nolge brændeovne kan der tilsluttes varmtvandbeholder og radiator/gulvvarme. Det er godt nok en dyrere løsning.

 

Du skriver 12m - jeg er bange for at du bliver skuffet - varmetabet bliver for stort er jeg bange for. Jeg så en gang et tal for varmetaber pr meter men kan ikke huske det. Et andet forslag som jeg dog ikke ved om det virker, er at vende varmeflytning, så du blæser kold luft ind over brændeovnen. Lyder genialt. Prøv at søg på nettet og se om du ikke kan finde nogle erfaringer med det.

Jeg har selv overvejet en meget simpel løsning: en stor 'amerikaner' ventilator: de har vinger på ca. 70 cm og er med lys. De monteres under en lyskrone i stedet for en almindelig lampe.

Den tænkte jeg på at sætte op i mellemgangen - lige midt i huset. Den sidder højt hvor den varme luft befinder sig og den kan flytte noget luft. De kan købes i bauhaus i Tyskland for nogle få hundrede kroner.

Men ellers er min erfaring at med åbne døre og solid indfyring kan der skabes rimelig varme i løbet af et par timer i alle rum - ikke som i stuen, men tåleligt - altså en 20-21 grader i soverum, gang og køkken. Vi havde faktisk ikke mere varme på før vi fik brændeovn sidste år, men da man med brændeovnen kørende også bliver vandt til en højere temperatur i stuen, føler man det koldere end før i de tilstødende rum. Konen er i hvert fald begyndt at åbne meget radiatorerne mere end tidligere - så meget for varmebesparelse!

PS Før brændeovnen investerede jeg i natsænkningsthermostater fra Danfoss hvor man kan indstille det dag for dag og time for time. Det sparede jeg ikke en skid på- den sænker temperaturen 3 grader om natten men den time de kører om morgenen i køkken og soverum gør at der ikke spares noget som helst. Har andre erfaringer med disse?
Natsænkningsthermostater ... nu bevæger vi os fra tråden. Jeg har også dårlig erfaring med natsænkningen/rumtermometer sammen med gulvvarme. Der går tid med at sænke varmen og starte varmen, at det faktisk ikke hjælper en skid på økonomien.
Kold luft... ja det kan man også, der findes fortrængerssystemer som skubber varmen rundt.

 

Varmeflytning virker godt nok..selv de billige. Det skal bare sættes rigtig op, og så skal alle rør efterisoleres.

Mvh Skorstensfejeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis