Udnytte varme fra pejs i andre rum

Hejsa!
jeg fik for 1 års tid siden installeret en pejseinsats hvilket virkelig har været fedt. Dog er vores hus lavet sådan at det er stort set umuligt at få varmen ud i hele huset.
Jeg har derfor tanker på at få lavet sådan et system hvor man trækker rør over loftet og som kan fordele varmen fra pejsen til andre rum.

Har i nogen ideer om hvor og hvem der kan lave sådan noget, hvad det koster mm?

Det er tale om at jeg gerne vil have varmen ud i 3 andre rum udover stuen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ved www.harald-nyborg.dk få et komplet system lige netop til det formål at flytte varmen over loftet i rør, der fås endda en thermostat der styre så det ikke kører når ovnen er kold.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du kan ved www.harald-nyborg.dk få et komplet system lige netop til det formål at flytte varmen over loftet i rør, der fås endda en thermostat der styre så det ikke kører når ovnen er kold.

V.h. Håndværkeren


Tak for det....Men problemer er at mine hænder er 10 tommelfingre. jeg er rigtig god med computere men med værktøj er jeg en skandale.

Sååå jeg er mere ude efter hvor meget sådan noget mon koster at få sat op
Du kan da finde ud af at trykke på ENTER, så kan du også sætte sådan et sæt op. Der skal kun tre ting til tålmodighed tålmodighed og tålmodighed.

V.h. Håndværkeren
Jeg vil lige advare mod sådanne varmeflytningsanlæg har ulemper som samtaler, musik og anden støj høres tydelig i andre rum.

 

Det er rigtigt - som Håndværkeren skriver -at lyd/støj kan dæmpes med lyddæmpere men især når blæseren ikke kører vil lyd flyttes fra rum til rum

En voldsom isolering af rørene på loftet er nødvendig for at udblæsningsluften stadig føles varm og dæmper også en smule må lyd fra rum til rum

Håber ikke at det tager modet helt fra dig, men jeg syntes godtnok at gevinsten er begrænsetsad

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg kende en der har lavet det, og han er glad for det....

Kan prøve at udspørge ham i morgen, om han har problemer med lyd. ! oh hvor han har købt sit !
Hej,

Jeg købte en lille varmeflytningsventilator i Silvan for 1000 kr. til vægmontering. Troede den kunne flytte varmen til resten af huset - godt jeg ikke lavede hul i væggen og ikke fik den monteret før jeg returnerede den. Den lille blæser ( a la en fugtventilator) flyttede blot den varme luft hen til spisebordet i stuen. Også ok med mindre varme i nærheden af brændeovnen, men ikke lige formålet. Selv om den lå på under 20db kunne man alligevel tydeligt høre den køre.

Mht varmeflytning tror jeg du bliver skuffet med mindre varmen skal flyttes over meget korte afstand - ellers er varmetabet i rørsystemet for stort. Så kan du ligeså godt lade dørene stå åbne og lade varmen sive rundt. Du skal også tænke på evt. larm fra blæser og det ekstra strømforbrug. Hvis du har et hus i flere etager var det en bedre ide med to brændeovne på samme skortsten på hver sin etage.
Jeg bor i et ældre hus (bygget 1904) og har kun en brændeovn til opvarmning af 90 m2, ikke med varmeflytnings anlæg. Men simple huller i vægene med riste i, men hvad der er vigtigt for at det kan fungere, er at der også er huller ved gulvet til rummene. Ellers vil der ikke være en naturlig cirkulation !
Jeg har så også i det rum hvor brændeovnen står, en loftsventilator der sætter mere gang i cikulationen.
Jeg ved godt at det lige ved udgangene fra varmeflytnings anlægene ikke føles som om luften er meget varm, men bare det at den er 2-4 grader højere end luften i værelset giver efterhånden et varmt klima i rummet.
Som Papa skriver, kan du også bare lade varmen sive rundt ved at lade dørene stå åbne.

V.h. Håndværkeren
Jamen tak for al inputtet. Mit problem består i at varmen simpelthen ikke når rundt i huset når jeg på en hverdag kun fyrer 4-5 timer.

Mit hus er et 1 etagers hus som oprindelig er med fladt tag. Der er dog sat et rigtigt tag på hvormed jeg har fået et stort loft. Det er dette loft jeg gerne ville benytte til at få trukket nogle rør.

jeg vil tro den længste afstand fra pejs til lokale er 12 meter.

Men jeg har planer om at lægge en opgave ind på www.byggestart.dk og vil derfor gerne vide hvor meget sådan noget kan antage at koste. Jeg gider nemlig ikke skrive at opgaven MAX må koste 10.000 hvis det kan gøres for det halve.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis