Problem med afløb under vaskemaskine

Hej,

Jeg bor i et hus, hvor vaskemaskinen står i kælderen. Afløbsslangen fra maskinen er ført gennem et rør der rager en smule op over gulvet. Røret går ned i gulvet lidt ved siden af selve afløbet.

Under risten sidder der en 'plasticindretning' - jeg er ikke sikker på hvad formålet med det er - rottespærre måske..?

Når maskinen pumper vand ud kan afløbet ikke følge med, så vandet stiger op gennem risten og løber ud på gulvet.

Vi har ellers ikke problemer med andre afløb.

Jeg har rodet lidt selv, men som man måske kan udlede er jeg ikke den store gør det selv´er wink

Nogen råd til hvad jeg selv kan prøve, eller om jeg skal have fat i en blikkenslager, et kloakrenser-firma, evt. andet?

PS: Hvis nogen har gode erfaringer med en fagmand i dette i hovedstadsområdet, hører jeg gerne fra jer...

Hilsen
Michael
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske et overflødigt spørgsmål, men har du prøvet at hælde en dunk afløbsrens i? Det kan nogle gange gøre mirakler.

Ellers mener jeg at Albertslund Kloakservice ind imellem har tilbud på spuling af hele systemet for under en plovmand.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

"Plasticindretningen" er formentlig en vandlås - som du formentlig kan tage op og rense ved at afmontere risten. Der findes et væld af mulige afløbsinstallationer - som afhænger meget af husets årgang, derfor kan jeg ikke komme det nærmere uden et billede.

Den nemme løsning er afløbsrens - men det er nok kun en stakket frist.

En gang kogende vand i rist og afløbet kan også afhjælpe fedtpropper - eller bare lade den varme hane løbe længe.

Held og lykke med det!

Mvh.

Jan R.
Tak for jeres svar.

Siden sidst er jeg blevet en smule klogere. Afløbet under risten slutter med et lodret rør, som jo nok er der vandet løber ud wink.

Jeg har anskaffet et rensebånd, men det er ikke muligt at føre ned pga. af en hindring, som jeg formoder er en slags bundprop (der måske skal hindre passage af større genstande?).

Hvis jeg kunne få den af på en eller anden måde, må rensebåndet kunne skubbes igennem vandlåsen, men jeg kan ikke få fingrene derned (med en skruetrækker kan jeg dog mærke noget der kunne være en skrue/møtrik).

Jeg har netop hældt kogende vand derned, og hvis det ikke hjælper må jeg ty til afløbsrens, men jeg ville klart foretrække at bruge rensebåndet.

Jeg kunne selvfølgelig også bare ringe efter en VVS´er, men det giver jo en vis tilfredsstillelse at lave-det selv smile

Andre forslag? Ville et billede kunne hjælpe (Jan R)?
Tjahh, - lad mig prøve at sige hvad jeg tolker at du skriver:

- i kælderen er der et gulvafløb
- ved siden af gulvafløbet stikker der et rør op af gulvet, til afløb for vaskemaskinen
- Når du kigger ned i gulvafløbet, så virker det somom der er spærret et kort stykke nede

Jeg tror at afløbet fra din vaske maskine er sluttet til dit gulvafløb før vandlåsen med et 90 graders knæk. Det vil forklare at du ikke mener at du kan få din split (rensefjeder, whatever du vil kalde den) igennem.

2 prøver:

1.: Ned på knæ, og lad læberne favne vaskemaskinens gulvafløb - og pust! (lad ikke konen gøre det ... det kan give forvirrende opfattelser af den korrekte orale omgang med kraftige rør ) Med mindre du er olympisk mester i et-eller-andet, så skal der kunne gå luft igennem røret så hurtigt du kan blæse det ... er der modstand, så prøv at puste så hårdt du kan!

2. hvis du ikke er så heldig at få hul igennem på denne måde, så må du arbejde lidt med din split. Lav et ca. 45 grader buk ca. 40mm (4cm, 1½ fingerbredde (hvis du har søde damefingre ))fra spidsen, og prøv så at dreje splitten mens du støder den ned i røret der hvor det føles som om den ikke kan komme videre.

Hvis intet af ovennævnte virker, så tag to albyler og gå i seng og ring så til mig på mandag

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Hermed lidt forsinket opdatering - og et nyt spørgsmål smile .

Det lykkedes mig at løse problemet, men det krævede jeg fjernede en 'plastic-dims' nede fra afløbet, der gjorde at jeg ikke kunne komme til at stikke rensebåndet igennem.

Eneste måde at fjerne den på var at klippe den over, så den kan desværre ikke monteres igen. Et afløb på badeværelset i kælderen - der ellers er magen til - havde heller ikke sådan en dims i.

Jeg vedlægger billede, så er det måske en eller anden der kan fortælle hvad det er? Hvis det er en rottespærre skal jeg måske have professionel hjælp (altså vvs smile )

Hilsen
benedikt

PS svenkarlsen: Der var frit gennemløb fra vaskemasinens afløbsslange og hen til afløbet.
Annonce
Røret ved siden af afløbet er vist nok i 32 eller40 mm og er tilsluttet til dit gulvafløbet.
Inde i gulvafløbet er der en vandlås.
Har du renset den?
Jeg bor i 2200 og er kloakmester. Kan gerne kigge på dit problem, som jo er gratis.
[email protected]
Har du fundet en 'bold' nedenunder?
Hvis ja, så har du lige ødelagt dit højvandslukke og kan 'glæde' dig til det næste regnvejr.
Boldet bliver trykket op ved opstuvning og lukker for at kloakvandet kan trække ind i kælderen.
Med den ulempe at vandet tilført denne afløb ikke kan løbe væk.
Kan det kan godt passe der kun skulle være højvandslukke på et ud af flere afløb, siden der ikke var noget monteret i nærmeste afløb?

Der var godt nok ikke nogen bold nedenunder, og med alt det regn der er faldet de seneste dage vil jeg tro jeg har oplevet det værste :-)

Det er snart så længe siden jeg ikke kan huske det, men så vidt jeg ved havde jeg noget oppe og rense. Men faktum er at hvis jeg ikke have fjernet dimsen havde jeg ikke kunnet gøre noget som helst da den spærrede for at man kunne komme til nedenunder.
Hvis den var væk allerede for to uger siden, så behøver du ikke at tænke over det, da det jo regnede meget voldsom de sidste tid.
Nu hvor du har 'åbnet' til kloaken, risikerer du, at lugten kan komme op.
Sålænge der ikke er tale om at du skal hæve en højvandslukke, så kan du få en kloakmester til at udskifte til en ny gulvafløb med vandlås og tilslutning til vaskemaskinen til ca. 2000,-- kroner. Inklusive: skær gulvet op, banke den op, grave lidt ned, udskiftning af afløbet, fyld grus i og støbe til igen. Måske 2500,--. Er en lille dags arbejde.
Citat fra benedikt

Hermed lidt forsinket opdatering - og et nyt spørgsmål smile .

Det lykkedes mig at løse problemet, men det krævede jeg fjernede en 'plastic-dims' nede fra afløbet, der gjorde at jeg ikke kunne komme til at stikke rensebåndet igennem.

Eneste måde at fjerne den på var at klippe den over, så den kan desværre ikke monteres igen. Et afløb på badeværelset i kælderen - der ellers er magen til - havde heller ikke sådan en dims i.

Jeg vedlægger billede, så er det måske en eller anden der kan fortælle hvad det er? Hvis det er en rottespærre skal jeg måske have professionel hjælp (altså vvs smile )

Hilsen
benedikt

PS svenkarlsen: Der var frit gennemløb fra vaskemasinens afløbsslange og hen til afløbet.


Det har intet med en højtvandsslukker eller vandlås at gøre, så bare tør sveden væk fra panden smile

Det kunne godt ligne en sprøjtedæmper fra Jan Olsson, hvis det er det så har det ikke den storebetydning at den ikke er i funktion i dit tilfælde.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis