Gulvvarme i bjælkelag ?

Davs

Jeg skal til at lægge gulvvarme på 1. Sal, hvor spærafstanden er 90cm c/c.

Kan se på wirsbo, at de MAKS anbefaler 60cm ?
http://www.uponor.dk/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=1909

Jeg havde tænkt mig at isolerer mellem spærene, også lægge forskallingsbrædder på tværs af spærene, hvori varmefordelingspladerne skulle være. ? for derefter at lægge 22mm gulvspånplade på, også self. underlag+trægulv ?

Men bliver det noget pis, når afstanden mellem spærene er 90cm ? (Spærene er ca. 130*130mm
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal også til at lave udvidelse på 1. sal. Havde tænkt mig samme opbygning af gulvet med forskallingsbrædder og varmefodelingsplader. Har dog et par tillægsspørgsmål:
1. Hvorfor bruge en spånplade?
2. Hvor meget skal der isoleres med mellem de to etager?
3. Skal der bruges fugtspærrer mellem de to etager, jeg tænker mest på mellem badeværelse i stuen og 1. sal? Hvad er krav?
4. Er det mest hensigtsmæssigt at lave skillevægge på 1. sal inden selve gulvet lægges (og efter at gulvvarmen er etableret)?
-> Jonama
Hvor stor afstand har du mellem dine spær ?

btw. kan jeg fortælle at jeg skal have delt et større rum op i to. Jeg vælger dog at lave gulvvarme i begge rum, (Samme pex rør) for først at sætte gipsvæggen op når gulvet er lagt osv osv, så senere beboere kan fjerne væggen, hvis de lyster.

Rummene bliver ca. 10kvm og det andet ca. 15kvm. Vil ikk lave to områder med pexrør på 1sal.
forresten kan jeg godt svare på et par spørgsmål mere.

Jeg vil bruge en gulvspånplade, så jeg er sikker på at gulvet ikk begynder at bukke osv osv. da selve gulvbrædderne nok kun bliver ca. 10mm.

Ang. isolering, fylder du ALT det i der kan være det, UDEN at mase..

omkring dampspærre må du jo undersøge om der er lavet dampspærre over loft i badekabine.

Desuden fungerer gulvunderlag/foam som dampspærre..
Hej !!!
Skal lave samme opbygning på min førstesal, jeg havde tænkt på at ligge de gamle gulvbrædder om, men dem kan man måske ikke bruge ? fortykke måske ?? de ligger jo med den spær afstand nu, og kan holde til det, får man så en spunplade på også hjælper det noget jo.
Har snakket med en der har lavet det, dog med forskalningsbrædder, han gav nogen fif.. skriv endelig mere hvad i finder ud af..

hilsner aussie
En spærafstand på c/c 90 er ok, du lægger jo forskalningsbrædderne til at bære varmefordelingspladerne, så din spærafstand er faktisk lige gyldig.

Selvfølgelig skal i isolere bjælkelaget, men denne isolering er fortrinsvis for lyd.

Du er nødt til at have en 22 mm gulvspånplade under dit 10 mm trægulv ellers ryger du lige igennem!

personligt syntes jeg det er en dårlig ide at have en streng til 2 værelser, du har ikke mulighed for at regulere varmen individuelt. Hvis man senere hen vil slå de 2 værelser sammen til 1 stort, så er det ikke noget problem, da man kan tilslutte de 2 kredse til samme termostat.

Mvh

Klaus
Annonce
Thx Claus

Jeg vil overveje nøje med en termostat til hvert værelse.
Beklager jeg har skrevet dit navn forkert i overstående indlæg

Jeg har lige et par spørgsmål mere til dig:
Hvilken shunt vil du anbefale fra din egen side ?? Jeg kommer til at have ca. 6 strenge. Jeg ønsker en shunt som selv kan lufte ud. (Der behøves ikk medfølge telestater+styring+termostater, da jeg skal have det op at køre med min IHC installation) Det skal være KVALITET, men ikk for enhver pris, U know.

forresten kommer shunten til at sidde i kælderen og der kommer til at være ca. 6m op til gulv på 1. sal, har dette nogen betydning ? Jeg kører med indirekte anlæg, hvor der er pumpe på.
Hej StenKrog,

Jeg kan anbefale megatherm, de har nogle gode produkter, til en rimelig pris, og ikke mindst er deres service og support god, den sidste tillægger jeg stor betydning.

Fordeler:

5 streng manuel 20 mm pex vvs nr. 046538005
6 streng manuel 20 mm pex vvs nr. 046538006 (o.s.v.)

Pumpeshunt:

vvs nr. 046538512 (lavenergi pumpe)
vvs nr. 046538501 (alm. pumpe)

Jeg går ud fra at du ikke har et kondenserende gasfyr? i så fald kan du i de fleste tilfælde undvære pumpeshunten, idet du på fyret kan stille fremløbs temperaturen helt ned til de ca. 30-35 gr. du skal have. Dette gælder selvfølgelig kun hvis du udelukkende har gulvarme og ikke en blanding af gulvvarme og radiatorer!

Hvis du har en højere fremløbstemeratur fra dit fyr, så skal du have en pumpeshunt!

Mht. udluftning, og 6 m løftehøjde, kunne jeg ikke forestille mig at det giver de store problemer, men jeg vil gerne lige vende den med megatherm på mandag, og så giver jeg lige besked!

Du kan jo også få gulvspånplader med riller til at lægge dine varmefordelingsplader i, denne løsning er super, idet du sparer dine forskalningsbrædder, samt tid, desværre koster disse plader også en krig!

Hvis du er en rigtig lav det selv`er så kunne du jo lægge gulvspånplader ud direkte på dit bjælkelag, derefter tager du en overfræser, og fræser 18 mm spor i, og lægger varmefordelingsplader(16mm alupex) direkte i rillerne, derefter lægger du foam og gulvbelægning.

Ovennævnte fordelere får også til 16 mm alupex, alupex syntes jeg er et super produkt at arbejde med, desværre noget dyrere en alm. pex

Mvh

Klaus
"Desuden fungerer gulvunderlag/foam som dampspærre"

Hvad er det for et gulvunderlag du tænker på, da ikke alm pap underlag?

Jeg har ca. 50 cm mellem strøer, så det skulle være fint. Tror jeg vælger et massivt gulv, så behøves der vist ikke en ekstra spånplade?
"Hvis man senere hen vil slå de 2 værelser sammen til 1 stort, så er det ikke noget problem, da man kan tilslutte de 2 kredse til samme termostat"

Ja, det har man faktisk lavet i vores køkken-alrum i stueetagen. Her er to strenge, men kun en termostat. Det fungerer fint.
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis