Vedr. Efterisolering af loft og kælder

Hejsa.

Er liget blevet den heldige ejer af en ældre landejendom.

Havde tænkt mig at jeg skulle i gang med at isolere lidt for at holde på varmen. På 1sal er der som på mange andre landejendomme åbent loft, og så et enkelt kammer nede i enden, men der er jo beklædt på gulvet med planker. Det er planem med tiden (2 - 6år) at der skal renoveres deroppe og laves værelser. Men nu i første omgang tænkte jeg på bare at ligge 200mm isolering ud ovenpå planker. Ville dette ikke hjælpe en del? Skal jeg ligge dampspærre ned mod plankerne, eller bare isoleringen direkte ovenpå. Ved ikke hvad der er i mellem plankerne og loftet i stueetagen. Og vil ikke pille plankerne op.

Håber nogen forstår mit spørgsmål og vil prøve og hjælpe mig.

Mvh Philip
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til lykke med din "nye" ejd.

I 1995 købte jeg noget tilsvarende og gjorde præcis som du tænker på. Jeg fedtede dog lidt og lagde kun 100 mm, men det skulle også kun ligge en vinter. Det var virkelig noget, der kunne mærkes.
Jeg lagde ikke dampspærre og konstaterede ingen problemer overhovedet med det.

Mine planker var så dårlige, at jeg rev dem af og lagde nye på.
Så brugte jeg de gamle til at fyre med, medens jeg ombyggede underetagen.
Et herligt og omfattende projekt.

Dette gjorde jeg også straks, for ikke hele tiden at skulle tænke over at plankerne måske skulle skiftes senere og tage hensyn til det.

Sådan et projekt har det med at udvikle sig i takt med at ideerene vælter ind til en.

mvh og god arbejdslyst
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej thedjh

Man bruger normalt ikke danpspærre i etage-adskillelser, idet at man så lukker
fugten inde i konstruktionen. Brug det kun ud mod det fri, så slipper du for problemer i fremtiden.
Mht hvad der er under gulvbrædderne, så har jeg oplevet lidt af hvert : Lyng(Tror jeg), 15 cm savsmuld!(eksplodere ved brand), gamle tæpper, dyner, aviser og ingenting ! Altid spændende at få de første brædder af og se !

Mvh Jesper

Mvh Jesper
Tømrer

Den klassiske er vel ler!!
Det støver som en i H.... , hvis det skal pilles ned.
Hvis man ikke skal have fritlagte bjælker, ville jeg bestemt ikke pille leret ned, idet jeg mener det har en rigtig god lyddæmpende funktion.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Fjern et par gulvplanker ved tagfoden og fyld op med isolering. En halv bane er nok. monter et vindbræt for at forhindre blæst ind i isoleringen.
Hvis du har 20 cm frisk luft under isoleringen er det ligemeget om det er 10 eller 30 cm isolering.
Hvad er taget lavet af?

Mvh Thomas

Til Thomas FH

Du mener, hvis det blæser ind under der gamle loft, så er det ligemeget om vi smider noget nyt ovenpå ??

Taget er af Eternit, og tror ikke det har mulighed for at blæse ind mellem loftet og gulvbrædderne. Vil det så ikke hjælpe og smide isoleringen over på gulvbrædderne ?
Annonce
Det er svært at sige om det hjælper 20 eller 80% at lægge noget oven på gulvet i loftet. Hvordan ser tagudhænget ud. Det kan blæse ind her.

Mvh Thomas

Din isoleringstanke var udført på samme måde i det hus jeg bor i idag, og nej du får absolut ingen glæde af at ligge isolering oven på plankerne.

Jeg havde gennemstrømning af luft imellem stue og 1.sal, samt han over loftet på 1 sal. Her var lagt isolering oven på 15 cm. luft, med indgang i den ene side og udgang i den ande side. Hvad der ikke har været af varmespild i de 100 år huset har stået.

Forslag 1. Træk et brædt eller 2 op i kanten. Lig et hårdbatt ind på højkant som du skærer til, skum rundt om det med PU skum. Denne øvelse gentages hele vejen ned igennem loftsrummet. Du skal arbejde på at få stillestående luft.

Forslag 2. Hvis ellers strøerne er lige, så find det plankegulv du vil have på nu, riv dat gamle af, isoler som man skal så der kun er isolering og ingen luft. Du kan sagtens hive planker af samtidig med at du ligger nye. Massive planker er ikke dyre, hvis du kikker dig lidt omkring på nettet (det er værre når en planke er lavet om til 4 mm. tynd plade, som er klisteret oven på noget underligt træ, så stiger prisen straks til over 300 - 400 kr. m2). Slut med at dække det af indtil du skal slibe .... og sætte rum op. Det er bedst med een stor flade, der ikke er brudt.

PS. overvej gulvvarme nu det er oppe. Det er ikke så dyrt som man skulle tro.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du kan gøre det samme som mig smile .
vi har også et gammel landbrug og jeg overgav mig og betalte for at få isolering blæst ind og det dur.
Der er sku visse ting det ikke kan betale sig at gøre selv hvis du spørg mig
Ryger, er der ild i piben...

Ja det var en ide, men hvis nu der ligger ting og sager under gulvet er der jo ikke den store plads til det. Jeg har http://www.papiruld.dk imellem etagerne, det er et godt alternativt til det der klør.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis