- emhætte og undertag ?

En nykøbt emhætte skal op - den skal igennem loftsbrædder, op i skunken, gennem undertag af masonit og videre ud gennem et tagltag.

Der findes installationssæt
MEN
hvordan pokker kommer jeg igennem undertaget uden at det bliver utæt?
Har nogen lavet det så godt, at de vil fortælle hvordan?
hilsen
Lh

[list:][*:]Lars Hundertmark[*:][url=http://www.ego-trip.dk][b:]Ego-trip Travel Service[/b:][/url][*:] [email protected] [/list:u:]
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det mon sådan, at dine tegltagsten er oplagt på lægter, som på undersiden er beklædt med masonite-plader? (Af hensyn til brugen af skunkrummet)

Det er gennemføringen ved tagstenene, man skal passe på med. Hvis monteringssættet ikke omfatter dette, kan man bruge en blyplade (dyr - købes i byggemarkeder efter mål). Læg den ind under tagstensrækken ovenover hætten, og ovenpå rækken nedenfor hætten, bank den let til. Hullet skæres op sådan, at blypladen går op og ind under hættens top, så der ikke kan komme regnvand ind. - Lad hellere være med at prøve på at lodde på blypladen, der kommer bare et uønsket hul. Og tør dig ikke om munden med blyfingrene. - Uha, god fornøjelse.

Frej
citat:
Oprindeligt indsendt af Frej:
Er det mon sådan, at dine tegltagsten er oplagt på lægter, som på undersiden er beklædt med masonite-plader? (Af hensyn til brugen af skunkrummet)

Tak for dit svar.
Nej, der er skam tale om et moderne undertag efter alle reglerne !
Masonitten er fastgjort mellem spærene - altså med et mellemrum til lægterne og ligeledes med et isoleret mellemrum til den skrå loftsbeklædning på 1.sal.
I skunken er der kun en dampspærre - ikke nogen beklædning.

Det er gennemføringen ved tagstenene, man skal passe på med. Hvis monteringssættet ikke omfatter dette, kan man bruge en blyplade (dyr - købes i byggemarkeder efter mål). Læg den ind under tagstensrækken ovenover hætten, og ovenpå rækken nedenfor hætten, bank den let til. Hullet skæres op sådan, at blypladen går op og ind under hættens top, så der ikke kan komme regnvand ind. - Lad hellere være med at prøve på at lodde på blypladen, der kommer bare et uønsket hul. Og tør dig ikke om munden med blyfingrene. - Uha, god fornøjelse.

Frej



Gennemføringen gennem teglet er jeg helt med på - selv om jeg nok vil bruge zinkhud/tape hentet nede på skibsværftet - det er saltsvandstæt - lysbestandigt - hundedyrt og ufarligt!

Nej det er gennemføringen gennem de vand- og fygesnestætte undertag, der giver mig problemer.

mvh
Lh

------------------
[list][*]Lars Hundertmark[*]Ego-trip Travel Service[*] [email protected] [/list]

[list:][*:]Lars Hundertmark[*:][url=http://www.ego-trip.dk][b:]Ego-trip Travel Service[/b:][/url][*:] [email protected] [/list:u:]
Hej.

Det er IKKE lovligt at bruge bly!!

I ethvert byggemarked kan du købe aluminium/zink til inddækning at sådanne ting.

Mvh
ThomasB
Hej Lars.
Jeg er ikke helt med på din tagkonstruktion. Men kan du ikke lave en krave på aftræksrøret som så slutter tæt hertil og som så dækker det noget større hul i undertaget. Desværre har jeg lidt svært ved at forestille mig din tegning (som jo altså ikke er der).

Bly bliver stadig anvendt. Det er det eneste, der kan bankes ned på tagstenene efter deres overflade.

Frej
Altså - hvis jeg forstår dig ret - tætne på oversiden af indertag ! ?

Det var da værd at afprøve.

Understrygningsmasse fra Borup Kemi må kunne gøre jobbet.... ikke?

Tak til jer alle sammen for jeres svar.

[list:][*:]Lars Hundertmark[*:][url=http://www.ego-trip.dk][b:]Ego-trip Travel Service[/b:][/url][*:] [email protected] [/list:u:]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis