Kompakt isolering

Goddag!

Jeg skal have isoleret i tilbygning med fladt tag og i den forbindelse har jeg bestilt flexi-batts 19,5 cm og da loftet skal sænkes en 5 cm pga. snefang giver det jo en noget lavere loftshøjde (loftshøjde på ialt 2,14 cm). Men nu har jeg hørt fra en tømrer at der fås en speciel isolering der isolerer det samme (37 lambda) men blot er mere kompakt (og dyrere).

Er det noget I kender til? Er det korrekt med isoleringsevnen og hvor meget tyndere bliver det egentligt? Og evt. pris ift alm. isolering.

På forhånd tak for svar smile

Mvh Mhoff
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis lambda-værdien er den samme isolerer det ligeså godt/dårligt, da tykkelsen indgår i beregningen. En 100 mm batt har derfor samme lambda som en 50 mm batt!

Du kan købe fx Rockwool med lambda 34 - altså ca. 8 % bedre isoleringsevne end almindelig Rockwool, så du kan gå ned i dimension, men det er jo ikke alverden. Produkterne hedder det samme som de almindelige, bare med "super" foran.

Så er der nogen, der sælger noget "refleksiv isolering", som de hævder isolerer som 250 mm mineraluld med en tykkelse på 10 mm, men det lugter af fup og fidus, og deres dokumentation er tvivlsom.
Den reflektive isolering du nævner, har jeg prøvet at undersøge til et lignende projekt, og ja det er rigtigt at den isolerer rigtig godt, MEN det kræver så meget luft på begge sider for at opnå den gode isoleringsevne, at konstruktionen faktisk ikke fylder mindre...

Så jeg spørger bare, hvad er fidusen ved det....
Citat fra Entreprise

Så jeg spørger bare, hvad er fidusen ved det....


At de kan tjene penge, selvfølgeligsmile
Hehe ja detr kan du da have ret i
Citat fra Entreprise

Den reflektive isolering du nævner, har jeg prøvet at undersøge til et lignende projekt, og ja det er rigtigt at den isolerer rigtig godt, MEN det kræver så meget luft på begge sider for at opnå den gode isoleringsevne, at konstruktionen faktisk ikke fylder mindre...

Så jeg spørger bare, hvad er fidusen ved det....

1. 1-2 cm luft på begge sider af en refleksiv isolering er da ikke meget, det er hvad der kræver for at få en optimal virkning.
Yderligere findes der en refleksiv isolering der har 4 reflektorer, søg på Aluthermo på google, eller kik efter thermohus, der finder du også de rette oplysninger om refleksiv isolering

2. Man kan ikke beregne lamba værdi på et refleksivt produkt, da det er tykkelsen på et materiale, refleksiv isolering reflekterer ca 97% af stråle varmen.
Strålevarme udgår ca. 65-75% af den varme vi har i vore huse.
prøv eksempelvis at beregne lambda værdien på din termokande.
Annonce
Citat fra Netrod

2. Man kan ikke beregne lamba værdi på et refleksivt produkt, da det er tykkelsen på et materiale, refleksiv isolering reflekterer ca 97% af stråle varmen.
Strålevarme udgår ca. 65-75% af den varme vi har i vore huse.
prøv eksempelvis at beregne lambda værdien på din termokande.


Det er vel mere interessant, hvor meget strålevarmen udgør af den varme vi har i vores vægge? Jeg er ikke ingeniør eller termofysiker, men jeg har en fornemmelse af, at strålevarmen omdannes ved mødet med faste genstande - er det helt forkert? Ellers virker den refleksive isolering jo kun, hvis den sidder uden på vægbeklædningen!
Citat fra ThomP

Det er vel mere interessant, hvor meget strålevarmen udgør af den varme vi har i vores vægge? Jeg er ikke ingeniør eller termofysiker, men jeg har en fornemmelse af, at strålevarmen omdannes ved mødet med faste genstande - er det helt forkert? Ellers virker den refleksive isolering jo kun, hvis den sidder uden på vægbeklædningen!


Den reflksive viker der hvor du sætter den.

Det kan være inbygget i en væg, under gulv træ som støbt, er der gulvvarme virker den som varmefordeler.
Samt at den fungerer som, dampspærre eller isolerende undertag.

Traditionel isolering opsamler varmen i sig, betydende at du opvarmer mere af din væg end du får fornøjese af, det gør musene til gengæld wink.

Og ja stråle varme omdannes til de andre former for varme når strålingen møder/ramme dem, den varme vi får fra solen er kun strålevarme, da der ikke er noget fast materiale i rummet ej heller luft.

Varmeoverførsel består af:
ca. 75% infrarød stråling,
ca. 20% konvektion gennem luft
og ca. 5% transmission gennem bygningsdele.

Refleksiv isolering er i stand til tilbagekaste 97% af den infrarøde stråling i modsætning til konventionel isolering, der ikke tilbagekaster infrarød stråling men i stedet for absorberer den infrarøde stråling, hvilket medfører en opvarmning af selve materialet.

Med andre ord refleksiv isolering gør noget ved 97% af de 75% infrarød stråling, mens konventionel isolering kun gør noget ved de resterende 25% konvektion og transmission.

Endvidere virker refleksiv isolering også ved konvektion og transmission på grund af det indbyggede mellemlag af polyethylen, der består af lufthulrum ligesom konventionel isolering.
Vås. Følg lidt bedre med i dine fysiktimer, istedet for at tage alt hvad folk skriver på nettet for gode varer.
Stråling følger temeraturen i 4. potens
Hvis solens stråler blev 75% absorberet af jorden og omdannet til varme ville vi allesammen være kogt for millioner af år siden.

Refleksiv siolering fungerer IKKE som isoleringsmateriale her i danmark, og er derfor heller ikke godkendt som sådant. Du kan til nød bruge det til at holde varmen UDE, men ikke slet ikke i samme grad inde. Alutherm er en fortræffelig dampspærre, men må endelig ikke forveksles med isolering.
Citat fra Netrod

Den reflksive viker der hvor du sætter den.

Det kan være inbygget i en væg, under gulv træ som støbt, er der gulvvarme virker den som varmefordeler.
Samt at den fungerer som, dampspærre eller isolerende undertag.


Ja, den virker i hvert fald ikke der hvor man ikke sætter denrolleyes

Min pointe var, at hvis strålevarmen (som jeg mistænker) ret hurtigt absorberes og videregives gennem transmission (går jeg ud fra det må være) i faste materialer vil der ikke være meget strålevarme tilbage bag fx to lag gips, og så hjælper det jo ikke meget at sætte et "spejl" op der!

Endvidere virker refleksiv isolering også ved konvektion og transmission på grund af det indbyggede mellemlag af polyethylen, der består af lufthulrum ligesom konventionel isolering.


Ja, den smule bobleplast kan vi forhåbentlig godt blive enige om ikke er verdens bedste til at skabe stillestående luft - men den skulle efter sigende brænde ret godtsmile
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis