Kompakt isolering

Goddag!

Jeg skal have isoleret i tilbygning med fladt tag og i den forbindelse har jeg bestilt flexi-batts 19,5 cm og da loftet skal sænkes en 5 cm pga. snefang giver det jo en noget lavere loftshøjde (loftshøjde på ialt 2,14 cm). Men nu har jeg hørt fra en tømrer at der fås en speciel isolering der isolerer det samme (37 lambda) men blot er mere kompakt (og dyrere).

Er det noget I kender til? Er det korrekt med isoleringsevnen og hvor meget tyndere bliver det egentligt? Og evt. pris ift alm. isolering.

På forhånd tak for svar smile

Mvh Mhoff
Goddag! Jeg skal have isoleret i tilbygning med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Jeg har lagt dette link ind før men nu har i den igen, se især konklusionen nederst til højre:

http://www.byg-erfa.dk/inmscripts/aoSearch/StaticPage.asp?PageID=1223

Tjae - det bekræfter jo endnu engang, at "det der lyder for godt til at være sandt, oftest også er det…"

NB.: Jeg er selv på jagt efter det material der er mest isolerende, så jeg kan nøjes med et tyndt lag, der er nemlig ikke plads til meget.

Jeg har nemlig en skråvæg ved vores trappe til første sal hvor jeg vil få gevaldig hovedpine eller skæv nakke ved brug af trappen, såfremt jeg (som jeg har gjort i nogle af de andre skråvægge på 1. salen) øger isoleringstykkelsen.

Der er pt. kun er isoleret med de "originale" 50 mm glasuld og jeg skal alligevel banke puds+rør konstruktionen ned og kan derfor sætte hvad som helst op - men HVAD er så det bedste valg???

Har noteret mig eksistensen af produktet "varmevæg", som er en gipsplade påklistret et tyndt lag isolerende materiale (polystyren?
Disse kunne MÅSKE bruges (rent tykkelsesmæssigt), men jeg kender pt ikke isoleringsværdien (Lambda værdien)…

Men er der andre gode bud på "det mest effektive isoleringsmateriale"?

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
en varmvægsløsning er ikke bedre isolerende end en tilsvarende tykkelse EPS eller rockwool, da det jo er disse materialer der sidder på gipsen. Den er bare hurtigere at sætte op, og sikrer ventilation bag isoleringen, hvis du "bare" sørger for korrekt afstand mellem gips og væg.
Skal du øge tykkelsen, og er der ikke plads på indersiden, så må du til at gøre plads på ydersiden. Evt. ved at inddrage nogle cm fra rummet trappen går op i eller lign. Er der tale om en ydervæg/tag/loft, kan du evt. lægge mere isolering i etageadskilelsen.
Citat fra Twist

en varmvægsløsning er ikke bedre isolerende end en tilsvarende tykkelse EPS eller rockwool, da det jo er disse materialer der sidder på gipsen. Den er bare hurtigere at sætte op, og sikrer ventilation bag isoleringen, hvis du "bare" sørger for korrekt afstand mellem gips og væg.
Skal du øge tykkelsen, og er der ikke plads på indersiden, så må du til at gøre plads på ydersiden. Evt. ved at inddrage nogle cm fra rummet trappen går op i eller lign. Er der tale om en ydervæg/tag/loft, kan du evt. lægge mere isolering i etageadskilelsen.


Skråvægen går direkte mod tegltaget, så udvidelse mod ydersiden er udelukket. Jeg kan ikke se hvordan jeg skulle kunne påvirke noget via etageadskillelsen.

Derofr mit spørgsmål om hvilket materiale der er det mest effektive, da jeg ikke kan bruge mere plads end dét der allerede er (5-7 cm vil jeg tro)…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Du må lede efter en isolering med en lav lambda værdi.

Jeg er bestemt ikke ekspert... Men mener da at have hørt at PUR har en betydelig lavere lambda værdi. Denne værdi afhænger vist også en hel del af hvilket drivmiddel der er brugt ved expansionen af PUR'en. En Pentan expansion skulle vist være noget af det mest energieffektive..

Desværre ved jeg ikke hvor man evt køber en PUR plade til isoleringsbrug.
Måske du kan finde noget på www.google.com

Men der er jo nok en god grund ti lat PUR isolering anvendes i forbindelse med fx fjernvarmerør. Campingvogne og kølebiler. Det skyldes sikkert to faktorer, den ene er isoleringsevnen, den anden at der ikke optages vand. Men PUR binder desværre også fast når det skummes op... Måske derfor at vi ikek ser det som en blokvare?

Det er også den isolering der anvendes i køleskabe og frysere.

MVH Njord
Lad dig iøvrigt inspirere her http://tvmidtvest.dk/sw37344.asp der er meget sjot og nyttigt i disse bolig udsendelser... Også på energifronten....
Her en der har fundet nogle PUr elementer til byggeriet.. http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=410399&r=6 gå godt 7 minutter ind i udsendelsen.. så kan du se elementerne. Disse elementer er vist skaffet som elementer til frysehusbygeri....

Det er ikke jordens kønneste byggeri. Men en udvendig beklædning kan gøre udseendet MEGET anderledes... Og uden at det koser en formue.. specielt hvis man laver det selv...wink

Men jeg beundrer da hans gåpåmod.. og overtalelses even ( overfor konen ) smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis