Gulvvarme/Oliefyr

Min kæreste og jeg har købt en ældre ejendom, hvor vi skal have gravet ud under hovedbygningen og have støbt gulv. I denne forbindelse overvejer vi at nedlægge gulvvarme, som skal forbindes til oliefyret. Hvordan gribes dette lettest an og hvordan kan man beregne/se, om oliefyret kan trække gulvvarmen oveni almindelig opvarmning med radiatorer? Gulvarealet er ca. 40 m2 (køkken og vinkelstue i ét).

V.h.
Mckari

Mckari
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For det første: På biblioteket findes en glimrende bog om gulvvarme (titlen har jeg glemt). Den fortæller noget om valg af rør i gulvet. Stål, kobber og PEX med iltspærre. Læs ubetinget den.

For det andet: gå ind på Rockwool's hjemmeside og download evt. deres program.

Du fortæller ikke, hvilket slags gulv du vil lave. Er det beton (terrændæk) med indstøbte rør, oven på en tyk isolering (du skal jo ikke varme for regnormene). Eller er det et trægulv.

Du fortæller heller ikke meget om dit oliefyrsanlæg, men det skal nok kunne trække en gulvvarme, hvis du ellers en vinter har oplevet at have tilstrækkelig varme i huset. Men: temperaturen på varmeslangen i gulvet er jo mindre, derfor skal den samlede overflade af rørene værre større (ligge tæt) for at få tilpas med varmekalorier frigivet. Og isoleringen mod jord skal være virkelig god, f.x. 200 mm rockwool, ellers bliver det for dyrt i længden. Med f.x. klinker oven på beton får du et "tungt" anlæg, det tager tid at varme op, men holder varmen længere.

Gulvvarme giver en god komfort, så man føler der er varmere end tilfældet er. Men hop ikke på ideen, hvis det kun er et modelune. Og så god fornøjelse med at grave ud og støbe. Det er meget, meget hårdt.

En anden, god løsning er en form for varmeomslutning. En meget lav radiator, eller et rør, gerne stor dimension, rundt langs ydervæggen (dykket under dørtrin m.v.), så føles kulden ikke så meget. Dette rør skal også være i returen på anlægget, altså lav temperatur.

Venlig hilsen
Frej
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis