udendørs belysning

Hej,

Som overskriften antyder, har jeg et par spørgsmål omkring udendørs lamper, sensorer, skumringsrelæer, og hvordan disse kan kombineres

Jeg vil have 6 lamper sat op udenfor vores hus, og jeg vil desuden have 2 sensorer sat op (én sensor ved døren) og en ved indgangsområdet.

Jeg kunne tænke gerne vil have det sådan at lamperne automatisk tænder ved solnedgang og herefter brænder til eksempelvis midnatstide hver dag. Efter eksempelvis midnat skal lamperne tænde hvis nu der kommer nogen (bevægelsessensor) Dette skal så blive ved indtil eksempelvis solopgang.

Jeg har været inde og læse lidt om sensorer og skumringsrelæerne, men kan ikke helt blive klog på om og hvordan de kan kombineres.

Er alternativet en sensor saom kan indstilles til at tænde slukke på bestemte tider og herefter tænde ved bevægelse? (eksisterer en sådan?)

Håber der er nogle folk herinde, der ved præcis hvad det er jeg er ude efter når nu jeg ikke selv ved det smile

Peter M
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej med dig

De kan kombineres på alverdens måder, også den du gerne vil. Hvordan det skal laves kommer lidt an på hvordan de forskellige komponenter sidder placeret i forhold til hinanden og om du skal lave det helt fra bunden eller der er noget eksisterende du skal udvide.
Lad mig høre lidt mere om projektet så hjælper jeg gerne.
Er i øvrigt elektriker og i Aalborg hver dag.

/ 383CI
Hej med jer,

Nå, nu skal jeg altså også til at have sat de lamper op....
Kom helt fra projektet op til jul og herefer har der jo været alt for koldt til at lege med kabler og lamper udendørs.

cln efterspørger flere oplysninger om projektet: Det er en ny lysopsætning jeg skal have lavet. Lamperne skal sættes op i gårdsplads på udhusene og kablerne er trukket på indvendig side af murene. Vil bore 2 huller ved ved hver lampe og har derfor ladet ekstra ledning hænde ned der hvor lamperne skal sidde. Kablet skal kobles til eksisterende eltavle i udhusene. Der vil ca. være 40 meter mellem de yderste lamper.

Som sagt vil jeg gerne have lamperne forbundet, så de tænder ved skumringstide og brænder indtil til fx. midnat. Herfter skal de slukke, men alligevel tænde ved bevægelse indtil fx. kl. 8 om morgenen.

Ydermere skal der gerne sidde en bevægelsessensor i hver 'ende' af kablet (så de både tænder når vi går ud og når der kommer gæster)

Er der nogen - måske dig, cln - som kan komme med nogle ideer til hvad jeg skal få fat i af sensorer/relæer. Findes der en 'kombineret skumringsrelæ/sensor" der ville være helt ideel.

Håber på nogle gode svar!

Peter M
Nu skal der jo en autoriseret Elinstallatør til at lave sådan noget....!! :twisted:

Men når det er sagt, kan du da lige få et par råd du kan give videre til din elektriker.... :wink:

Sensorerne kan købes i Harald Dyt-Båt til en hund stykket. Husk at de ikke kan belastes i det uendelige... de viste (i linket) har en max belastning på 1100W. De kan også justeres til kun at tænde når det bliver mørkt.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3300&n=10

Derudover vil jeg anbefale et kontaktur til at tænde lyset når det bliver mørkt. Det giver også den fordel at du kan tvangstænde lyset vha. uret.
Det linkede ur er nemt at finde ud af, og giver mulighed for at indstille forskellige tænd/sluk tider i f.eks. weekenden eller ferie.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6973&n=10

Når du sætter uret til at tænde lyset kl. mørkt og slukke kl. 24.00 vil sensorerne tage over og tænde for evt. gæster eller andre der kommer og går efter midnat.

Jeg synes du skal trække et 5 ledet kabel hele vejen. Fase, nul, jord, tændledning fra sensor/ ur og en ekstra. den koster ikke ret meget mere end en 4x1,5.....

Håber det hjælper dig med dit lille projekt!! Ellers spørger du bare igen...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformand,

Tak for svar.

Bare rolig - jeg skal ikke selv til at pille ved elektriciteten, men jeg har nu planer om selv at trække kablerne og selv få fat i stumperne.

Kende ikke til det linkede kontakt ur, men ser ud til at være en fin og billig løsning.
Eneste ulempe jeg kan komme i tanke om er vel at man løbende skal indstille uret så det passer med solens op- og nedgangstider. På den her tid af året svinger det vel en times tid i hver ende per måned.

Der findes vel ikke en form for skumringsrelæ eller lignende som kunne klare det samme? altså med timer på, hvor man så var fri for at skulle indstille tænd/sluk løbende? Og som man så også kunne kombinere med sensorerne som foreslået.

Peter M
Nu du nævner det.... jeg tror egentligt jeg har set sådan en engang!! Jeg kikker lige på det...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hej igen,

Nu har jeg selv fundet et skumringsrelæ som har indbygget timer. Udover mulighed for at slukke lyset om natten, kan relæet endda programmeres til at tænde lyset igen ud på morgenen.

Det eneste spørgsmål jeg nu har, er om dette skumringsrelæ kan kobles med 2 sensorer som så skal tænde lyset hvis der kommer besøgende om natten mens lyset er slukket???? Kan det lade sig gøre ???

Læs evt. mere om skumringerelæet her: http://www.steinel.de/en/produkte_fuer_heimwerker/daemmerungsschalter/up_daemmerungsschalter/nightmagic_3000_vario
Det er modellen som hedder NightMatic 3000 Vario.

Håber I kan hjælpe.

Peter M
Det er faktisk dér jeg har fundet det skumringsrelæ jeg linker til i tidligere indlæg.Jeg har nu også fundet ud af fra Servodan at deres sensorer udemærket kan sættes sammen med skumringsrelæet.
Så nu skal det bare forbindes

Nu er jeg bare lidt i tvivl om hvordan hele skidtet skal forbindes: Er der nogen som kan hjælpe? SKAL skumringsrelæ og sensorer installeres mellem eltavle og lamper, eller kan jeg trække kabel fra eltavlen ud til alle lamper og slutte af med montering af sensorer og skumringsrelæ yderst???

Se evt min primitive illustration.

Er der nogen som har lavet lignende installationer med bevægelsessensorer? Eller er der måske nogle elektrikere på linien???

Håber ikke mit spørgsmål er alt for dumt!

- Peter M
Du kan trække kablet på begge måder, der kommer kun an på at få et kabel med nok ledere. Men alt det ved din el-installatør det er ikke GDS arbejde..
Citat fra Tp

det er ikke GDS arbejde..

nemlig.. ellers er der jo ikke noget sort arbejde til alle os stakkels trækker drenge.

Det du kan bruge er et ur samt et skumrings relæ.. det har jeg selv her hjemme. så tænder lyset kun når du vil have det. hvis det er mørkt nok.

Der efter kan du sætte sensore op hvor du vil. på hver sensor indstiller man at de kun skal tænde når det bliver mørkt. Feks. stiller du uret til at tænde fra kl. 17 - 24. så tænder lyset først kl 18 for der bliver det mørkt. når så klokken bliver mere end 24, vil det kun tænde når du kommer slingrende hjem fra byen. biggrin

Det kabel du skal bruge til lamperne er med 3 ledere ( brun/blå/grøngul= fase/nul/jord)

hvis du vil have en sensor på skal du bruge en ledning mere, sensoren skal have strøm hele tiden.

men find noget med 5 ledninger i. det er langt nemmere at finde end det med 4 ledere. for det bruger man kun sjældent.

spør og du skal få svar..

Med venlig hilsen Lars Jørgensen

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2600
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis