Billigt brænde ?

Hej allsammen

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Vi er blevet ejere af en dejlig brændeovn, og nu er jagten på billigt træ gået ind. Problemet er bare at træet skal kunne bruges nu. Er der nogen der har et godt tip til hvor vi kan købe forholdsvist billigt brænde, der ikke først skal ligge op til et år.

Hilsen den sparsommelige

hilsen Wiebke
Hej allsammen Håber der er nogen der kan hjælpe.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
HC Handelcenter, 4050 Skibby tlf. 47594700

I nov 2000, da vi overtog vore "nye" hus fra 1915, satte vi en 6 KW brændeovn op.

Vi købte hos overstående en hel containerfuld ovntørrede bøgestave / brikker.

Der var 5,54 ton ovntørret bøg for 5350,- kr. incl. moms og lev. (pr. ton 772,50 kr. ex moms)
Husk man ikke betaler for vandet, som man gør ved alm. brænde.

Men... Det er noget af en bunke, når den først er læsset af. Det tog en hel week-end at skille bunken ad og skære stavene på 70 cm. over og stable dem. De fyldte det meste af en lukket carport og brikkerne måtte vi "stable" op i vores garage. Så man skal have plads til opbevaring !!!

Man kan også købe mindre partier, men så skal man vist betale levering.
Et par af mine kollegaer har delt en containerfuld hvor de læssede den ene halvdel af det ene sted og resten hos den anden uden at skulle betale for levering.

Vi har fyret med disse stave og brikker siden 2000 og til begyndelsen af denne sæson, så det har hold i min. 2 sæsoner.
Nu fyrer vi med asketræ skovet i haven i 2000/1

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 19-01-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 19-01-2003).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 19-01-2003).]
hej hej jeg ved godt at det er lang tid siden at dette indlæg er oprettet men håber at der er nogen der vil svare mig alligevel.

de der junckersklodser som der tales om her.... hvor kan man købe dem ?????? og hvad koster feks et ton
Det er dette firma i Køge, som er omtalt. De er i mellemtiden "reorganiseret": Junckers Industrier A/S. Et simpelt forslag er de gule sider - jeg har ikke lige kunne finde et link at sende dig, og jeg har aldrig selv handlet med dem, og har ingen ide om, hvorvidt de stadig sælger affaldstræ til brænde (jeg mener at vide, at de også prøvede at starte en træpille produktion op)
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg tror ikke det er muligt at købe klodser hos Junckers længere, E2 har etableret en pillefabrik lige op af savværket som tager alt affaldstræ.

Junckers har også stadig deres eget kraft-varmeværk - der skal også noget træ til sad

Med venlig hilsen

Fladder
Annonce
Citat fra ThomasB

Hej.

Junckersklodser er sikkert gode hvis ikke man skal fyre over natten, men ellers kunne man købe en palle alm. brænde og 2 tons junckersklodser. Det alm. brænde kan man så bruge til at fyre over natten med.

Mvh
ThomasB


"Fyre over natten"? Begrebet "natfyring" burde ganske enkelt udgå af det danske sprog.

Alt for mange gør det utilgivelige: Fylder svinet med brænde, skruer godt ned for luften - og går i seng. Og slår langsomt naboerne ihjel, fordi de tror, de kan tillade sig den luksus at sove med et vindue på klem.

Men - det bliver formentlig snart forbudt, når de pågående undersøgelser af brændeovnenes livsfarlige udledninger står klart for lovgiver.

Mvh
Lars

Lars K
Citat fra Lars K

"Fyre over natten"? Begrebet "natfyring" burde ganske enkelt udgå af det danske sprog.

Alt for mange gør det utilgivelige: Fylder svinet med brænde, skruer godt ned for luften - og går i seng. Og slår langsomt naboerne ihjel, fordi de tror, de kan tillade sig den luksus at sove med et vindue på klem.

Men - det bliver formentlig snart forbudt, når de pågående undersøgelser af brændeovnenes livsfarlige udledninger står klart for lovgiver.

Mvh
Lars


Hørt !!! bor selv i et villakvarter beboet af nat-overfyrere, uden kontrol over deres ovn

Med venlig hilsen

Fladder
At fyre natten over uden miljø problemer er da helt muligt... Fyr inden du går i seng. læg mere brænde på når du alligevel er oppe for at trække en streg... Og få fruen til at hælde brænde på når hun står tidligt op... Ja så er problemet ikke eksisterende... Men en varme kilde...

At fyre midt nat startede egentligt da junior vækkede mig og lige skulle have skiftet ble.. siden en kop vand osv... Og hvis man nu er oppe, ja så er det nemt lige at kaste en knude på ovnen.

Og et ordentligt bulder på ovnen inden man tager på arbejde. Ja så er det nemt at fyre op igen når man kommer hjem.

Det mest optimale er nok en masseovn. Men den kræver lidt mere plads osv... Kommer nok med i mit næste hus...

er faldet over dette link http://www.icicore.dk/ er der nogen der kender til produktet?? Eller har erfaringer med en ovn som denne. Designet på den viste er ikke lige mig, vil gerne have en muret udgave der er mere "stram" i designet, gerne en model der står med en muret rustik overflade synlig Har set noget lignende men med en almindelig brændeovns indsats. Det jeg tænker mest på er det stramme udtryk omkring selve låge designet.

MVH Njord
vi har en vigas brænde fyr og jeg er selv lidt af en fedte røv sa jeg henter engangs paller ( ok jeg har så et sted jeg kan henter alle dem jeg vil ha ) vi har så en bordsav vi saver dem op på sa det koster 0 kr og det kan bruges her og nu
Citat fra Morten/mariager

vi har en vigas brænde fyr og jeg er selv lidt af en fedte røv sa jeg henter engangs paller ( ok jeg har så et sted jeg kan henter alle dem jeg vil ha ) vi har så en bordsav vi saver dem op på sa det koster 0 kr og det kan bruges her og nu
wink

Den skal vist lige have en bette kommentar den derrolleyes

igen hvad koster det at hente paller på en trailer, hvad koster det at have bordsaven igang + diverse sikkerheds udstyr "høreværn" feks. der er jo en del slitage på bil og trailer osv. så det er ikke gratis men du tror det åbenbart selv, men du kan ikke bilde mig det ind sry.smile

naa men nok med sure opstød, jeg har fyret med briketter de sidste 2 måneder og det virker fortrinligt jeg har suppleret med løvtræ for at få nogle goe gløder så det bliver nemmere at få ild i det man fyrer med næste gang, alt sammen købt i raad og daad til ca 3000 skal ikke sige det præcist men jeg tror vi har brænde til marts 07. så det er jo ikke helt sindsygt er klar over at det kan gøres billigere ved selv at sanke osv. men der er for meget arbejde med det også selvom det skulle være hyggeligtconfused

jeg fyrer i en lotus liva brændeovn og jeg fyrer godt i løbet af aftenen så der er ca 23 -24 grader og når der kun er gløder sidst på aftenen lukker jeg helt for luften for de kræver ikke luft, gløder brænder altid rent. Så når vi står op om morgenen er her pt ca. 20.5 grader, så tænder vi op igen, og vupti der breder sig hurtigt en dejlig varme så nu kan vinteren bare komme an kan den, skal lige siges at vi har oliefyr .

og vores varmebudget for 135 m2 ligger på ca 11500 pr år i ren olie så her vil der være en besparelse i olie men brændet har jo kostet lidt. Men alt andet lige tror jeg vi får en rimelig besparelse selvom brændet er købt i Raad og daad. Meen vi får se.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis