Rens af brændeovns glas ??

I byggemarkeder osv kan man køve en lille spray til brug ved rengøring af glæsset i brændeovnen. Denne spray er temmelig dyr, så er der nogen der ved hvordan man selv kan lave et mix der virker ???
Jeg har hørt den mad aske og avispapir, MEN også at man kan ridse glasset hvis man er uheldig...

Venligst Njord wink

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lille flaske indeholder kaliciumhydroxid, og den er mega drøj i brug (jeg kviede mig også lidt, man kan nu konstatere at der til ca. 10 års forbrug :-). Jeg har også prøvet tricket med sod og avispapir - og det virker - men sprayen er simpelhen den nemmeste (du kan sikkert godt blade det selv, men da det er stærkt basisk er det noget som mindst kræver en gang best. briller og handsker)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg bruger bare køkkenrulle og lidt vand. Dypper så i det øverste lette aske lag, gnubber så glasset, og tørrer efter igen med køkkenrulle. Det skal så siges at jeg ved at jeg ikke har sten/grus i brændet. Og det er vel det der ridser. Jeg har ingen problemer haft.
Hej.

Jeg bruger alm. ovnrens til alm. ovne - virker perfekt.

Ellers kan jeg anbefale 3 dbl. salmiakspiritus, virker endnu bedre.

Mvh
Thomas
Til min brændeovn (ABC) fulgte der ståluld med til rens af glaslågen. Jeg anvender først alm. tør køkkenrulle til at tage det værste, dernæst ståluld til at fjerne det sidste slør. Bemærkelsesvis nok ridser det ikke glasset!

Niels - Erik, Nykøbing Sj.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis