Oliefyr - Naturgas

Jeg sidder og tænker på om man skulle tage skridtet og snart få naturgas installeret.

Senest 2008 skal min olietank nok udskiftes i flg. nye regler. Det koster ca 7-8000 for at få en ny incl bortskaffet den gamle.

Min kedel er i forvejen fra '85, dvs. den går nok inden for 10 år.. Den koster vel 20.000.

Jeg er ved at lave nyt køkken og vil godt ha gaskomfur. HNG skal ha' 8500,- for at lægge gasstikket ind. Disse 8500 blir fratrukket prisen, hvis man en dag vil ha' naturgas.

Jeg får mere plads i kælderen ved af fjerne oliebeholderen. Ulempen er så at man måske skal sætte et par ekstra radiatorer op.

Har i nogle meninger/tanker om dette ? Skal jeg beholde oliefyret og sætte en gasflaske op til køkkenet ?

Thomas
Jeg sidder og tænker på om man skulle tage... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm, har da overvejet det.... men synes bare der er noget nostalgisk over et flot gaskomfur... jeg er ikke til de der moderne design... går udfra et induktions komfur ligner et alm komfur...

apropos elkedlen.... så skal jeg da ha' installeret en quoker !!!! Sk... smart..... så har du altid kogende vand...

Thomas
Hvor må det være skønt, med mulighed for at fyre med træpiller.

Både skønheden i selv at skulle fyre, og ikke mindst besparelserne i forhold til oliefyret. biggrin

Ville have købt et træpillefyr, hvis ikke det var for de store fragtomkostningerne af træpiller til Færøerne. sad

Koster omkring 1000 kr. i fragt for et ton træpiller hertil.

Der er vel ikke en, der har en skidegod ide til et andet alternativ ? :?

v.

aja
Du kan fælde nogle træer, og plante nogle nye *GG*
Er vel billigere at få sendt små træer til Færøerne LooL

-og så lige en hilsen fra Strib.
Søren.
@ThomasR
Smag og behag kan jo ikke diskuteres - og f.x. et smeg komfur har "et eller andet".
Induktionskogepladen indbygger du blot i din bordplade - en mørk glasplade med fingertouch. Helt glat og rengøringsvenlig - og så vidt jeg husker ca. 50 mm tyk - du kan fint have en skuffe lige under!
Så kan du jo placere din ovn i rigtig arbejdshøjde.

Jeg var selv skeptisk i starten - men min bedre halvdel vidste bedre. Og alene den lette rengøring er meget værd - især fordi intet brænder fast.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Ja, induktion står også over gas på min ønskeseddel (bortset fra designet :wink: ), men det har også nogle praktiske problemer (efter hvad jeg har kunnet forstå):

- Det er dyrt at anskaffe
- Intet af vores "kogegrej" virker på det, hvilket gør det endnu dyrere
- Det skulle efter sigende trække så meget strøm, at en "almindelig" komfurgruppe ikke kan levere nok til 4 induktionsplader + ovn?

Aja: Du kan da bare plante energipil :lol: Eller købe et skib og selv hente pillerne :wink:
ThomP -> Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med en almindelig komfurgruppe? Men jeg har som elektriker monteret mange induktionsplader på det jeg vil kalde en almindelig komfurgruppe , det vil sige 3x16A, monteret sammen med indbygningovn, og det har aldrig været et problem.

Søren
@thomp
Det er lídt dyrere i anskaffelse - men handler du de rigtige steder, er det ikke galt - og da slet ikke, hvis man skal lave ny gasinstallation.

Og spørg fruen, om hun ikke kunne tænke sig lidt lækkert nyt kogegrej - så er den klaret ;-)
Men jo - det er en ekstra udskrivning, men på lang sigt helt sikkert investeringen værd - synes vi.

Mvh.

Jan R.
Citat fra soernf

ThomP -> Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med en almindelig komfurgruppe? Men jeg har som elektriker monteret mange induktionsplader på det jeg vil kalde en almindelig komfurgruppe , det vil sige 3x16A, monteret sammen med indbygningovn, og det har aldrig været et problem.


Ja, det er også det, jeg kalder en komfurgruppe smile Jeg kan ikke huske, hvor jeg læste det. Det var noget med, at nogle af pladerne var nødt til at køre med nedsat effekt, men det kan da være, det var en and...

Jan R.: Ja, nyt kogegrej ville da være dejligt, men pengene skal jo stadig findes, og det er jo ikke nødvendigvis noget gammelt lort, der skal erstattes :wink:
Citat fra aja

Hvor må det være skønt, med mulighed for at fyre med træpiller.

Både skønheden i selv at skulle fyre, og ikke mindst besparelserne i forhold til oliefyret. biggrin

Ville have købt et træpillefyr, hvis ikke det var for de store fragtomkostningerne af træpiller til Færøerne. sad

Koster omkring 1000 kr. i fragt for et ton træpiller hertil.

Der er vel ikke en, der har en skidegod ide til et andet alternativ ? :?

v.

aja


Hej aja.

Har du også undersøgt hvad 10 Tons. træpiller koster i fragt, du skal regne med et forbrug på ca. 3 Tons pr. 100 m2 du skal opvarme pr. år

Problemet er at du bor på Færørene, jeg kender ikke meget til Færørene, men hvad med solvarme, eller varmepumper der er faktisk mange muligheder det er bare at søge efter det.
Med en varmepumpe ( Luft ) sker der det at når den bruger 1 Kw. leverer den ca. 2,5 Kw. tilbage ved en udendørs temperatur på ca. 15 grader selv i hård frost leverer den varme, det lyder underligt men det er tilfældet.
Jeg har en bekendt hvis hus udelukkende opvarmes med en stor varmepumpe, ved minus 5 grader leverer den 21 grader varme i selve huset til ca. halv pris af hvad olie fyret ville have kostet i drift.

V.h Håndværkeren smile
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis