Behandling af 1 år gammel træterrasse i lærk

Hej,

Vi fik lagt en terrasse i lærk sidste år og fik af vide af tømreren at den ikke behøvede behandling de første mange år.
Terrassen er overdækket, så den er principielt heller ikke særlig udsat, men den har da allerede mærker efter vind og vejr, grillmiddage, malerpletter fra da vi malede overdækningen osv.
Jeg overvejer at give brædderne en let slibning med en excentersliber og derefter give den noget olie (GORI 22 - klar)... hvordan lyder det?
Hej, Vi fik lagt en terrasse i lærk sidste år... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja hvorfor er en byggemarkedsansat ikke en fagmand
vel mest fordi der i mange byggemarkeder er mennesker ansat der ikke aner en disse om det de sælger
jeg har lige købt noget lærketræsolie hos bauhaus og fik en lang forklaring jeg købte 5 liter 600kr så ville jeg lige tjekke noget inden jeg begyndte og med storebogstaver står der på dåsen "IKKE TIL GANGAREALER" flot bare et eksempel på de ofte ikke aner noget som helst om det de sælger
det behøver ikke være sådan, men der er desvære noget man tit løber i

Hej

Lærk behøver ingen behandling for at holde, men det bliver gråt med tiden. Hvis man ønsker at lærken skal beholde farven er det vigtigt at træet får olie, olie og olie. Det vigtigste når I har renset træet for alger, skidt og snavs er at olien der gives til træet indeholder fungicid så der ikke kommer flere alger. Men har man ikke renset alt af inden behandlingen vil det fortsat gro inden under olie.

Vær derfor på vagt!

Har man mod på det kan man evt. vælge et trætjære produkt. Men det kræver at man kan lide lugten af trætjære for den forsvinder ikke. Spæder man trætjæren op med linolie (50/50) kan man sagtens gå på det.

Husk at det vigtigste er afrensningen inden I begynder behandlingen.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også