Hvor meget fald skal der være på afløb

Hej

Jeg har netop nedlagt et toilet/bad på første sal i vores hus. Faldstammen (støbejern) fra det gik ned igennem kælderen og videre ned igennem kældergulvet. På det sted var der ikke andre ting, der "brugte" faldsatammen, så den har jeg nu taget ned og skåret støbejernsrøret over i ca 50 cm's højde, så nu sidder der 50 cm afløb og stikker op!

Jeg har planer om - på sigt - at lave et toilet i kælderen. Det skal imidlertid ikke være lige hvor afløbet stikker op af gulvet, men ca 2 meter derfra. Derfor har jeg en skummel plan om at lave et knæk på afløbet så tæt på gulvet så muligt, og så lade afløbsrøret gå langs gulvet hen til det kommende toilet.

Spørgsmålet er nu: hvor meget fald skal der være på et toilet-afløb? Vil man overhovedet kunne lave den konstruktion jeg påtænker, eller vil det kræve at jeg bryder hele gulvet op og får fat i afløbet længere nede - evt helt nede ved kloak-brønden...?

mvh
TheKrus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil man overhovedet kunne lave den konstruktion jeg påtænker, eller vil det kræve at jeg bryder hele gulvet op og får fat i afløbet længere nede - evt helt nede ved kloak-brønden...?

mvh
TheKrus

DU har selv givet svaret :idea:

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Tak for det - det var præcis de svar jeg skulle bruge. Om jeg så laver Rolls-Royce løsningen eller ej må jeg jo overveje med mig selv....
Der er vel også et problem i at have et 90 graders knæk på et afløb, mener jeg engang har læst om en begrænsning... Mn der må du søge i SBI anvisningen.

Peter
Ja, det er ganske som Haugaard skriver (medmindre det er en fodbøjning)og så er der reglerne om ikke udluftede ledninger, om selvrensning, om vandføringsevne, om reduktioner, om materialevalg, om overgangssamlinger og meget meget mere.
Netop derfor er der autorisationskrav.
:o) asn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis