Pudsning af sokkel

Hej. smile

Jeg efterlyser gode råd og vejledning fra eksperter, som har erfaring i at pudse sokkel.

Efter at jeg har lavet en tilbygning til mit hus, har jeg forgæves søgt efter en som vil tjene lidt gode penge på at pudse sokkel på min tilbygning, samt soklen på den "gamle" ejendom fra 1969.

Huset, inkl. tilbygning er 23 m langt og 8 m bredt, så det er naturligvis en del sokkel som skal pudses... :wink:

...Nu er jeg så kommet frem til den løsning at jeg selv må i gang med at pudse løs, men jeg har kun erfaring i pudsning af mindre vægge o.lign.

Jeg har studeret de indlæg der er om emnet her i forum, og har også kigget lidt rundt på nettet. ... Så vidt jeg kan forstå, så er det nødvendigt først at udkaste et pudslag på soklen inden det afsluttende pudslag.

Tilbygningens sokkel er opbygget af lecablokke, hvorimod der på resten af ejendommen skal pudses sokkel på fundamentblokke.

Den samlede afstand fra lecablokkene/fundamentsblokkene og til yderkant af mursten, går fra ca. 10 til 25 mm, så spørgsmålet er vel om jeg ikke kan pudse sokkel i én arbejdsgang og spare udkastet ...eller hva´???

Jeg har talt med en murer (som ikke lige har tid til at lave det) som fortæller at han plejer at svumme soklen med multiklæb (4-5- m ad gangen), og efterfølgende pudse soklen i én arbejdsgang. - Derudover siger han at jeg skal bruge 1 del cement og 3 dele bakkegrus til at pudse med.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre ...helt fra bunden og til færdiggørelse ???

Mvh
Selvbyggeren
Hej. Jeg efterlyser gode råd og vejledning... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Selv om flere af jer sikkert har læst det, bringer jeg her et klip fra Ålborg Portlands hjemmeside:

Hvordan laver jeg en sokkelpuds?

Betonsokkel
Hvis du selv ønsker at fremstille en sokkelpuds, skal du anvende sand og cement i forholdet 1:3. ( 1 del cement og 3 dele sand ). Sandet bør være bakkesand.

Skal pudslaget sidde på en glat betonflade, anbefaler vi, at du først ”kaster ud”, med en blanding af cement og sand i forholdet 1:1, så pudslaget har en ru overflade at binde fast på.

Konsistensen på udkastningsmørtlen, skal svare til en "tynd" havregrød.

Hvis du ikke ”kaster ud”, vil pudslaget have svært ved at binde på sokkelbetonen.
Er soklen lavet i letklinkerblokke, skal du bruge en kalkcement mørtel: KC 35/65/650
Hej euroterm.

Mange tak for dine meget udførlige anvisninger biggrin - De er så gode at jeg, allerede inden jeg er begyndt på arbejdet, føler mig lidt rutineret :wink:

Iøvrigt ... har du selv, på alle de sokler du har pudset, sprunget udkastet over og pudset i én arbejdsgang med brug af multiklæb :?:

Glædelig jul !

Mvh
Selvbyggeren
Hej Orla.

Tak for dit råd biggrin

Jeg er opmærksom på hvad de foreskriver mht. udkast før pudsning.

Glædelig jul !

Mvh
Selvbyggeren
Hej selvbygger.

Tak for ordene, og god jul.

Jeg skrev indlægget som et supplement. Det betyder ikke at jeg bare springer udkast over.

Et pudslag på 25mm vil jeg også typisk lave over 2 omgange....

SKAL du lave det nu ?

Pga. frostrisiko ville jeg om muligt vente (det er irriterende og besværligt at lave det om). :wink:

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Til selvbygger -jeg glemte dette

Jeg har faktisk aldrig brugt multiklæb under sokkelpuds, så her er jeg blank.

Iøvrigt kan det godt være at man har "udkastet" de sidste 1200 år, men jeg kan godt finde på at "smøre" udkastblandingen på med en syrekost.

Det virker rimeligt, er meget lettere og sviner ikke som bare ......

:wink:

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også