Kapillarbrydende lag - hvilket materiale?

Hej alle i kloge hoveder!

Sikken en lækker hjemmeside. En ægte "Gør-det-selv for dummies"

Det her er mit første spørgsmål, og der kommer sikkert 1000 flere, da vi er i gang med en større om- og tilbygning på rendyrket gør-det-selv-niveau!

1. spørgsmål:
Vi skal til at støbe gulv i løbet af de næste par uger. Som vi kan læse alle vegne skal det bestå af et kapillarbrydende lag, et isoleringslag og et betonlag. Og der står i bl.a. SBI-anvisningerne at det skal bestå af sten eller f.eks. vasket ral. Da vi skulle bestille det hos vores "grus-leverandør" foreslog han i stedet noget materiale bestående af helt bitte små sten. Det ligner grus, men tager man en håndfuld op, er det fyldt med små sten, næsten som i strandsand. (På leveringssedlen kalder han det c/10 eller 0/10) Er det godt nok til at modvirke fugt i at trænge op? Han påstod at det var noget nyt man var begyndt at bruge, og at det var bedre, fordi det var lettere at lægge ud og stampe, og isoleringspladerne der skulle ovenpå ikke knækkede så let, som hvis det var større sten. Men tvivlen lurer, om det nu kun er fordi, det er hvad han kan levere!
Det var vist en lang forklaring! Er der nogen der kan hjælpe os??
mvh
hananja

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af hananja (den 15-09-2002).]
Hej alle i kloge hoveder! Sikken en lækker... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad angår beton lag har jeg 12-15 cm og er meget glad for det da det giver en god varmefordeling og i øvrigt har jeg et lag rionet under gulvvarmen hvor den er bundet til og et lag overder holder varmeslangerne nede under støbningen, det gør desuden at du ikke behøber klodse det underste lag net op, da det ellers ikke har nogen indstøbning og dermed forstærkende effekt.

venligst Njord smile

MVH Njord
Tak for interessen! Dejligt at få svar på vores spørgsmål!
Billeder af projektet, ThomasB?? Jeg har desværre ikke noget digital kamera, og selvom jeg kunne låne mig frem til et, ved jeg ikke hvordan man lægger det ind, og hvortil skulle jeg sende det, osv?
Jeg kan faxe!! Nå, ikke?

Venlig hilsen
Hanna
Jeg er også igang med at brække et kældergulv op. Problemet er at det er meget, meget fugtigt.
Jeg har købt en gammel vandmølle - som for 250 år siden blev bygget på en gammel eng. Huset står bag ved en dæmning op til en sø. Under det opbrækkede gulv har jeg fundet gamle kampesten - så det er svært rigtigt at komme i dybden. Fugtigheden i rummet er oppe på 91-98% uden betonlaget.
Hvad vil være smart at gøre når der nu er så fugtigt? Leca-sten i bunden? Vil sand ikke holde mere på fugtigheden?

Gode råd og erfaringer med fugt/rindende vand i gulvet søges! smile

På forhånd tak
Hej larslars,

du skal nok skrive et eget indlæg, for at få svar på dine spørgsmål.

Jeg tror nemlig de kloge hoveder mener at emnet om kapillarbrydende lag er uddybet grundigt nok, så dit spørgsmål bliver gemt i bunden af hele debatten.

God fornøjelse
Hanna
Hej Larslars

Det lyder som en farlig opgave du er igang med. I værstefald "kommer" søen jo på besøg i kælderen. Jeg aner ikke hvem der kan hjælpe helt konkret men måske kan rådvadcenteret eller det lokale musee fortælle hvad man har gjort tidligere. Måske kan du på den måde få lidt gammel glemt viden på banen. Ellers lyder det lidt som noget der kræver en stor viden og sikkert et eller andet om specielle støbe metoder for beton. Og måske et eller andet med at støbe en ny kælder totalt op inden i den gamle med en meget stabil beton, der kan tåle vandet eller måske en opfyldning af kælderen og så leve med at der er vand/fugt en halv meter under gulvet !!!

Men opbrækningen af gulvet lyder farlig for en lav-det-selv'er. Jeg ville ikke turde gøre det selv smile Du risikerer at hele fundamentet skrider.

Det lyder jo næsten som udgravningen efter 11 september hvor Hudson river stod lige bag en uastøttet betonvæg, fvor den så heldigvis blev..

Men prøv at lave et nyt indlæg/tråd da det er noget helt andet og mere alvorligt and den tråd hvor du er endt nu.

Venligst Njord smile Held med projektet.

MVH Njord
Hej larslars

Jeg kan se at der er gået nogle år, fandt du ud af noget, jeg har de sammen problemmer, hos os er det grundvand som ligger få centimeter under kældergulvet.

Mange hilsner Bent
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis