brændeovn til fyring med kul

Samme gamle hus fra 1936 med uisolerede mure.

Jeg fyrer med brænde, og vil skifte min brændeovn, da den, når vinteren står for døren, er lidt underdimensioneret. Det var problem eet.

Problem 2- om morgenen om vinteret er der MEGET koldt i huset, da jeg formoder at varmen fiser lige ud igennem murene eller op til overboen.

Jeg har hørt om at hvis man skifter til en brændeovn, der har en indsats til kulfyring, så har de længere brændetid end alm. træ, hvorved varme produktionen varer lidt længere.

Erfaringer - dyre, billigt, godt, besværligt?

Skulle jeg blot slå mig på fjernvarmen istedet?
Samme gamle hus fra 1936 med uisolerede mure.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været stort set alle brændselstyper igennem, herunder også kul, men, men, men det sviner og udvikler røg som en i H......
Hvis du kan styre det, først få ild i det og så passe på at det ikke løber grassat er der vældig god varme i det.
Endvidere fik jeg vel ca 20% sten med i købet, da jeg fyrede med det. Hvad tror du naboerne siger til røgen, som nogle finder ildelugtende? Og hvor vil du gøre af den stenfyldte aske?
Jeg er fiks og færdig med kul og især, hvis det skal foregå inde i din stue, uha, uha, så skal du have en meget forstående og overbærende kvinde!

Jeg ville helt 100% sikkert vælge en træpilleovn med et rimeligt magasin.
Du nævner, at du bare lukker for dine radiatorer. Har du "fordampningsmålere" på disse? Hvis ja, må du regne med at de alligevel registrerer forbrug, ved jeg af bitter erfaring, fra en tid jeg boede i lejlighed med sådanne målere. Jeg åbnede aldrig for radiatorerne, men nøjedes med varmen fra mine naboer til alle sider, der så fint kom ind gennem de tynde, uisolerede vægge.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du bor i tæt bebygget område, og hvis du spørger mig, er svaret let: JA til dit sidste spørgsmål.

Efter af vi flyttede i hus snart 4 år siden, har hver vinter været et helvede at komme igennem. To af de nærmeste naboer fyrer med brænde døgnet rundt - dag og nat.

Det er ikke rart at kunne sidde inde i sin stue med lukkede døre og vinduer og lugte, når de fyrer ekstra hårdt på. Det sker som regel hen under aften, når det bliver koldt. Det er ikke rart at kigge ind til de sovende børn, og der lugter som om de har fået pejs på børneværelserne.

I lange perioder er vi simpelthen berøvet adgangen til frisk luft på vores egen grund og i vores eget hus. Det er forfærdeligt.

De fyrer i brændeovne for at spare penge, siger de begge to. Ja tak - men hvem betaler så prisen. Det gør vi.

Det er farlige sager, og det er meget besynderligt, at alle uden videre kan købe en brændeoven og fyre løs og lede røg ud i lav højde mellem boliger. Se evt. www.burningissues.org

Mvh

Lars

Lars K
Til Lars K: Nu lever vi jo i et demokratisk land, og er røg fra naboernes brændeovne et reelt problem kan man "øffe" til kommunen, Teknisk Forvaltning vil jeg tro. Naboerne vil så blive pålagt at fjerne problemet med røgen, i praksis holde op med at fyre med brænde. Et sæt tidligere bekendte måtte skifte opvarmning af samme årsag.

Jeg supplerer i øvrigt selv gassen med brænde, men gør meget ud af at fyre korrekt med dertil hørende minimal røgudvikling. Endnu har jeg ikke fået bemærkninger fra naboerne angående "røgsignaler"

Har i øvrigt fuld forståelse for jeres situation, og synes selv at det lugter ad h... til når nogen leger røgeovn i stedet for brændeovn.
Jo, Ham Selv, vi har da overvejet det med kommunen. Den værste af de to døgnbrændere hævder med stolthed i stemmen, at han bruger for kr. 0,00 i fjernvarme. Han er uden for pædagogisk rækkevidde, og jeg er helt sikker på, at det ikke kommer til at gå stille af, hvis han skal indskrænke.

Det er virkelig slemt ind imellem. En lørdag formiddag sidste vinter lavede jeg et lille eksperiment: Tog en plastflaske og skar bunden ud. Monterede et kaffefilter herpå. Satte det på støvsugeren og lod den gå på laveste styrke i 20 minutter lige ved vores soveværelsesvindue. Det resulterede i en tydelig cirkulær brun plet på kaffefilteret, og den lugtede som en tjærespand.

Jeg har fuld forståelse for, at det kan være hyggeligt med lidt ild i kaminen en gang imellem. Det synes jeg også selv. Mine egne brændeovnsplaner er dog lagt på hylden for altid, og de var ellers meget konkrete - men så blev det vinter, og vi fik på den hårde måde at føle, hvad det var, vi havde gang i. Man skal jo ikke kaste med sten, hvis man selv bor…og jeg vil altså tillade mig at kaste et par brosten i denne sag.

Én ting er nemlig lidt hyggeild. Noget andet er et bevidst valg af brændeovnen som en væsentlig del af husets opvarmning. Det burde ikke finde sted i tættere bebygget område. Det er det værst tænkelige valg.

Der er en udbredt misforståelse, at hvis man bare anvender tørt træ af god kvalitet, er røgen ikke noget problem. Røg er røg, og røg er farlig. Brændeovnsrøg er særdeles farlig. Der er for tiden iværksat forskning, der skal afklare sagen endeligt, men eksperter er ikke i tvivl.

Jeg er blevet fortalt, at hvis industrien søger om at udlede røg med sammensætning og egenskaber som brændeovnsrøg, bliver der stillet krav om en meget høj skorsten og filter. Vel at mærke for at udlede i et industriområde.

Brændeovne udleder røgen i lav højde i boligområder. Det er meget tankevækkende - nej - det er f…. uhyg’lit, du!

Mvh
Lars

Lars K
Hej Lars.

Nå da da !
Jeg bor godt nok så langt ude på landet at selv Kragerne har madpakke med. Men jeg fyre med ovntørret eg og bøg, Fabriks affalds træ. Jeg har ikke andre muligheder ud over elvarme, men har ikke råd til at skulle bruge 22.000,00 Kr. om året for at opvarme 90 m2.
Det var hvad jeg har fået oplyst fra elværket at den tidligere lejer af huset brugte.
Min skorstens fejer har besigtiget min nye skorsten og iøvrigt rost mig for korrekt fyring, der kommer ikke synlig røg ud af skorstenen. Og det må der heller ikke komme andet lige når man tænder ovnen op.
Hvis dine naboers skorstene ryger så kraftigt kunne noget tyde på at det ikke er lovlig brænde de bruger, man må ikke bruge affalds træ der er impregneret eller har været malet på, spånplader og krydsfiner er virkelig noget der kan få enhver skorstens fejer til at gå op i limningerne.
Jeg har selv sådan en fyr boende på en gård et par hundrede meter nede af vejen, når han har gang i ovnen og vinden bære hen over vejen er det umuligt at se længere end til røgen.
Der er jo også dem der lige mogger et gammel dæk i ovnen, det er noget der giver varme men røgudviklingen er kolosal.
Jeg syntes ikke brændeovne skal forbydes, men dem der ikke vil eller har lært at fyre rigtigt i den, skulle hejses op i klunkerne og fires ned i små ryk !

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hej Håndværkeren

Jamen jeg er skam selv vokset op uden for byen og i høj grad med brændeovn. Det er da bare helt som det skal være.

Når jeg går en tur med hunden en stille vinteraften her hvor jeg bor nu, så lugter mit tøj som om jeg har siddet og ristet snobrød. Det dæmper min begejstring over, at fænomenet i den grad har slået rod i de tæt bebyggede områder.

Forbud? Tja - selvjustits ville selvfølgelig være det bedste, men i min optik er det en snigende katastrofe, der er ved at udvikle sig. Ikke overalt selvfølgelig, men dér, hvor det er værst, er det i hvert fald ikke for stærkt et udtryk.

Det er ikke populær tale, men min families helbred kommer så afgjort i første række. Det er desværre relevant at overveje i denne sammenhæng, for denne røg med tjære og partikler - og i værste fald dioxiner - er bestemt ikke sagen at hale indebords de ca. 17.000 gange, man trækker vejret på et døgn.

Mvh
Lars

Lars K
Hej Lars K

Rolig nu. Jeg kan godt forstå, at det ikke er tilfredsstillende at der i dit kvarter er så meget gene ifm. at naboerne fyrer. Men nu er det sådan, at stort set alle organisationer er enige om, at fyring med træ, er både miljørigtigt og en økonomisk fordel SÅ LÆNGE DET BLIVER GJORT RIGTIGT. Fyrer man rigtigt, må der ikke være synlig røg. Er der ikke det, er det heller ikke til skade for naboerne.

Så find synderne og dem der forurener med forkert afbrænding, og snak med dem. Hvis det ikke hjælper, så må man jo gå højere op i systemet.

Men dem der fyrer rigtigt, de skal ikke klandres for at gøre noget forkert!
Jeg har aldrig haft problemer med min brædeovn fra morsø- http://denmark.morsoe.com/

Vil anbefale dem til en hver tid!

Så har vi søreme een til der underholder os med reklamelinks for at støve 5 - 10 år gamle tråde af.

mvh


 varmetossen

Det er da klart han ikke har problemer når de står nede i hans forretning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også