brændeovn til fyring med kul

Samme gamle hus fra 1936 med uisolerede mure.

Jeg fyrer med brænde, og vil skifte min brændeovn, da den, når vinteren står for døren, er lidt underdimensioneret. Det var problem eet.

Problem 2- om morgenen om vinteret er der MEGET koldt i huset, da jeg formoder at varmen fiser lige ud igennem murene eller op til overboen.

Jeg har hørt om at hvis man skifter til en brændeovn, der har en indsats til kulfyring, så har de længere brændetid end alm. træ, hvorved varme produktionen varer lidt længere.

Erfaringer - dyre, billigt, godt, besværligt?

Skulle jeg blot slå mig på fjernvarmen istedet?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

For mig at se har du mere brug for en træpille ovn. Der findes ret smarte modeller som passer sig selv, så er du fri for at opleve kolde morgener. I øvrigt tror jeg at træpiller er billigere end kul(?)
Hvis du overvejer fjernvarme, hvorfor så ikke et centralvarme system varmet op med en træpille brænder? Der er virkeligt penge at spare.

mvh Anders
Mht. fjernvarme, så har jeg allerede installeret fjernvarme i hele hytten. Det var installeret, da jeg overtog huset. Det er bare temmelig dyrt at bruge, når huset ikke er bedre isoleret. Bl.a. derfor foretrækker jeg ovn og vælger selv ikke at åbne for radiatorerne.

Måske er en træpilleovn løsningen.

Jeg vil gerne kunne fyre med alm. kløvet træ om dagen. Kan man det i en træpille ovn?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej

Jeg har ikke selv træpille ovn, men en træpille brænder på en salamanderkedel, altså på centralvarme systemet. Jeg ved ikke om der findes "kombiovne som kan både fyre med piller og alm træ.
Se i øvrigt dette link http://www.biovarme.dk/Onda_Vela_Tr%E6pilleovn.asp
Hvis du betaler for det brænde, som du bruger i løbet af dagen, er det lige så billigt at købe træpiller i stedet.

mvh Anders
Kul bliver noget varmere end træ, især hvis man lader spjældet stå åbent og ovnen får masser af luft.
Kul har større energi indhold en træ og fidusen med kul er at det nemmere kan brænde over. Hvorved risikoen for CO forgiftning opstår, ganske mange familier er døde af at spare på trækket i ovne med kul der skulle brænde over.
Nå, men tænker man sig lidt om er det ikke noget problem.
Til brug for kul er en gammeldags høj kakkelovn med ildfaste sten nødvendig, eller bedst. Enhver foret ovn kan vel bruges, og det kan man sagtens gøre selv ( efter gode råd fra skorstensfejere). Ildfaste sten.

Jeg har i tidens løb prøvet at fyre med alt i alle slags ovne og jeg synes brænde er bedst og nemmest at styre. Det lyder til at din ovn er for lille til dit rum og til den mængede brænde, der skal hældes i om aftenen for at få den til at brænde over.
Men helt ærligt, fyrer man kun i ovn, så vil man opleve kolde morgener. Det er en del af livet og ganske udmærket. Varm kaffe smager bedst sådan. Og uldsokker.
Men kvinder brokker sig, har jeg lagt mærke til.

Delfinen
Til brug for kul er en gammeldags høj kakkelovn med ildfaste sten nødvendig, eller bedst. Enhver foret ovn kan vel bruges, og det kan man sagtens gøre selv ( efter gode råd fra skorstensfejere). Ildfaste sten.


Kan man få konvektionsovne, der er foret med indfaste sten, som muliggør kulfyring?

Men helt ærligt, fyrer man kun i ovn, så vil man opleve kolde morgener. Det er en del af livet og ganske udmærket. Varm kaffe smager bedst sådan. Og uldsokker.


Ja, måske har du ret, men jeg kan nu bedst lide, hvis det er over 10 grader, men det er nu også lidt at hensyn til svampe. Jeg hører at de godt kan lide hvis der er store temp svingninger, så der dannes kondens. De kunne de ihvertfald sidste vinter...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Brændeovne idag er alle foret med ildfaste"sten", tror du kan fyre med kul i de fleste, men det sviner vist meget. Jeg har, for ikke så længe siden, monteret en Træpillebrændovn (check www.shell.dk), ved en kunde. Den var jeg sgu imponeret over. Den var med termostat og processor styring, og med en fornuftig dagtank.

Evt. kan man vælge en kombibrændeovn, som også kan tilsluttes centralvarmen, men det kræver en indirekte fjernvarmeunit, dvs en med veksler.
Min morsø er ikke med ildfaste sten, den ville jeg ikke fylde kul i.
10 grader... er da luxus, sådan en januarmorgen med kuling fra øst.

Delfinen
Hej......
jeg tror det du tænker på er en brændeovn som både kan brænde træ og kul....
jeg ved at "LOTUS" har sådanne nogle og de funger ved at man kan købe et gitter som man sætter inde i brændeovnen og så er der mulighed for at påfylde fra toppen. det siges at den kan brænde op til 36 timer på en påfyldning med koks og så kan den varme op til 120m2.
sådanne en fætter koster ca. 10.000kr men de holder så til gengæld også din levetid ud
man kan envidre også købe en vandtank til så du kan varme dit brugsvand op
vh Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hej

Jeg går selv og pusler med at finde den rette løsning og jeg tror du med fordel ville kunne bruge en BioLine combi Træpille- / Brændeovn...

Den kan i sagens natur både fyrer med Træ og med piller...
Magasinet rækker til mellem 10 og 35 timer...

Læs mere her:
http://www.fyr-selv.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=19&id=1026&vareid=2820&underid=

Biillede:
http://www.fyr-selv.dk/admin/images/2820.jpg

Måske skulle jeg lige nævne prisen: 30.995,-
inkl. levering (i hverfald fra ovenstående forhandler)

Med Venlig Hilsen
Kristian Bjørn
Jeg har i en del år fyret med brænde og det er en vane at der er lidt køligt om morgenen, nu er mit hus rimeligt isoleret, det kunne være bedre men det går.
For at holde bare lidt varme i ovnen har jeg så lagt et par briketter på om aftenen, de kan holde natten over.
Den indsats du nævner, kaldes en gris det er en form for fad af støbejern med riller til luft og for at asken kan falde ud, den er til kul eller koks og påfyldes igennem samme luge som du fylder brænde ind. Den kan købes i enhver ovnbutik jeg har også set dem på byggemarked hvor de har lidt med brænde ovne. Minusset ved at bruge kul koks og briketter er at det giver meget aske, men ellers er der god varme i det.
Måske skulle jeg lige nævne at grisen kan tages lige så let ud af ovnen som at stille den derind den står på selvstændige små ben.
Hvorfor ofre du ikke lidt isolering af den lejlighe du bor i, selvom det ikke er dit eget kan du spare rigtig mange penge ved at isolere. Er der eks. kun et glaslags vinduer, kan du forholsvis billigt opsætte "plexiglas" forsats ruder bare der er der en del at spare. Kan du sænke loftet med bare 15 cm. og lægge 100 mm. rockwoll op er der endnu mere at spare.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også