Er i glade for stue på 1. sal????

Hejsa!

Da vi går i byggeplaner om en 1. sal, spekulere vi på mange ting. En af dem er, værelser eller stue ovenpå.
Der er jo fordele og ulemper ved alt, men en ting er teori og en anden praktisk....

Derfor vil jeg gerne spørge om i er glade for at have stue på 1.sal? Jeg har snakket med en del og mange siger, at vi aldrig kommer til at bruge stuen, hvis den er på 1.sal. Flere har fortrudt det og efterfølgende lavet værelser.

Er det tilfældigt vi har snakket med mange der har været kede af det, eller har vi "bare" fundet de få???

På forhånd tak

MVH

Conny
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har til dato ikke set en ejendomsmæglerannonce næve en stue på 1. sal som et plus (og de fyre har jo ellers en særlig næse for at kunne udnævne f.eks et faldefærdigt køkken fra 1930 til et "køkken med oprindelig charme og atmosfære"). Har selv mulighed for en stue på 1. salen og i stuen. Efter få mdr endte det med stue i stueplan og altmuligrum på 1.sal og sådan har det nu været i en del år.
Specielle omstændigheder kan gøre sig gældende, f.eks udsigt fra 1.sal o.l. ellers synes jeg, at det må være en ting man bør bestræbe noget på at undgå.

mvh Anders
Det afhænger jo meget af smag....

Og naturligvis pladsforholdene... Hvis valget er frit er det nok letteste at have værelser ovenpå og stue i gulvniveau.. Men hvad med stue oppe og nede ???

Generelt kan man sige at det ofte bliver meget varmt under taget om sommeren. Så derfor kan det blive rum der er meget varme at sove i... Så sørg under alle omstændigheder for gode vindues forhold og udluftningsforhold på 1. sal.

Man hører trinstøj fra overetagen men ikke stueplanet... Altså vil man ofte høre ungerne trippe ( eller hoppe ) når de har værelser ovenpå og stuen ligger lige under. Så husk en ordentlig trinstøjsdæmpning :oops:

Har du en udsigt vil den oftest være større - smukkere fra 1.sal end fra stueplanet. Men det afhænger også meget af om der er kviste, karnapper eller kun skråvæge uden vinduer. Veluxer i skråvægen kan give et fantastisk lys og er oftest dejligt, specielt da de kan åbnes for ventilation...
Med en stue på første sal vil du oftest have mulighed for at lave en balkon hvor sommeren kan nydes... En smuk detalje på mange huse....

Eller du kan gøre som jeg ender op med... Stue oppe og nede... Vores hus er et vinkel hus. Vinklen er en mindre stue, åben til kip, og med vinduer på tre sider. Midt i stue planet har vi køkken alrum ( eller spisestue totalt godt 40 kvm ) Og ovenpå ender vi med at få et alrum/stue i midten med en 3,2 m taske kvis med udsigt ud over området... Hen over de andre huse og ud på skovene og marker... Vi kan faktisk se mindst 20 km væk i klart vejr... :lol:
I hver af gavlene etableres et værelse/soveværelse på ca 16 kvm + hems. Det ene med en altan med morgensol og udsigt over fjorden ( dog kun i klart vejr :wink: ellers over skovene og marker samt byen.)

På den måde vil vi reelt få tre stue områder. Og det er jeg meget overbevist om kan være lækkert når ungerne rigtigt begynder at have kammerater med hjem, holde fester osv...

Dyrt ? Ja det er dyrt, men når man er en ægte LDS'er er meget jo lavet af "ham sjæl" og dermed koster det kun materialerne ekstra...

Flere i området har indrømmet at de skulle have etableret den 1. sal fra start og så udnyttet den senere... Det er billige kvadratmeter at få ekstra... Og ned trenden der siger at flere af os vil få hjemme arbejdsplads er det rart at have ekstra værelser netop til at have et "rent" arbejdsværelse... Jeg har selv erbejdet "hjemmefra" i 1 år fra et hjørne i stuen.... det er ikke optimalt cry

MVH Njord
Hejsa!

Tro mig, det bliver også vendt meget.... Synd alt lave en stor fed stue ovenpå og så fortryde, så bliver det jo først dyrt cry

Tænkt på det Njord skriver... Hvad bruger i Jeres hems til/som, er nemlig også noget der overvejes her i huset...

Okay må vist heller fortælle: Huset er 90 kvm. Opgang i enden af huset (ligger næsten fast pågrund af underetagen), her kommer man direkte op i stuen. Der skal så laves et værelse i den anden ende (hobbyrum, måske senere soveværelse). Over værelset har jeg tænkt på en hems, men ved ikke rigtig hvor stor/høj sådan et rum bliver. :oops:
Kan børnene bruge det til leg, eller er det mest til puder hygge med bøger evt tv??

Måske Njord kunne fortælle???

Altså intet ligger fast, om hvordan det bliver... og om det bliver overetage. Vi er stadig på "spekuleringsplan". Så denne fede hjemmeside og tænkt: " fedt her er nogle der kan svare på alle vores mærkelige spørgsmål" Dem kommer der sikkert også flere af... :lol:

På forhånd tak

MVH

Conny
Hej Conny

Jeg går også lige pt. og bygger til. I forvejen har vi et lille byhus, med udnytte 1. sal, hvor der er værelse, soveværelse og så en hemseagtig ting, som bliver brugt til kontor.

I tilbygningen, som er to etager, bliver der bryggers og værelse forneden, lille toilet og kombineret soveværelse/dagligstue foroven.
Grunden til kombifunktionen er, at lige nu ligger en stor del af børnenes legetøj i stuen, naturligvis fordi de vil lege hvor mor og far er. Dette håber vi at kunne ændre på, ved at vi benytte soveværelse til dagligt ophold, således vi er i nærheden af dem, selv når de er på deres værelser.

Desuden er der en fabelagtig god udsigt fra soveværelset, som forøvrigt er bygget med høj trempel, så vi ikke har nogen skunk.

Men ellers bare spørg løs, her er mange, der gerne vil gi' deres besyv med.

Mvh. Carsten
Nu har jeg jo haft den "frihed" at kunne bestemme en masse om indretningen da det er et nyt hus... Og derfor haft nogle muligheder man måske ikke altid har. Men det er omvendt lidt svært at få alt med og ikke mindst præsentere tankerne for resten af familien...

Tegninger er svære at forholde sig til for nogle..

Min overetage bliver lidt speciel da jeg får plant loft i stuealrummet og det depotrum samt bad der også bliver. Hemsene bliver så ind over dette flade loft, med adgang fra værelserne. Jeg vil tro det med tiden vil blive et sove/hyggerum for drengene når de bliver ældre.

Noget du skal være opmærksom på er værrelses størrelserne. Skråvægen vil tage en del af gulvarealet. Det man mange gange ser er at der indrettes to værelser i hver gavl... Disse værelser bliver oftest meget smalle og kan være svære at indrette ordentligt.

Men når du har opgangen i den ene ende er en anden mulighed at indrette værelserne i den ene side af huset og så have en gang i den anden side, her kan skråvægen udnyttes til at lave reoler hele vejen hen.. Og det kan i enden fx laves bad eller bare et toiletrum. Så kan man tisse uden at skulle ned om natten og børste tænderne inden man går i seng... Jeg har set denne indretning i et ældre hus og den fungerede ganske godt.

MVH Njord
Annonce
Nu tager jeg mig lige den frihed at smække min 1.sal på siden :lol:
Så kan I alle se, hvordan det er indrettet :!:

Og til Conny, så kunne det måske være lidt til inspiration, ikke fordi det skal ligne, for det skal passe til jeres hus. Det er i øvrigt godt at have tingene på tankeplan længe, men på et tidspunkt skal der også sættes en streg.

Mvh. Carsten
Hej Carsten

LAd mig have den frihed at kommentere din indretning 8)
I det ene værelse har du en skråvæg, ved siden af døren. Har du overvejet at flytte døren hen på det skrå stykke ???
Det vil give lidt flere friheder i indretningen af rummet ( altså efter min mening :o )

Så får du en væg fri på et længere stykke, vægen mellem de to værelser.

Bare en tanke

MVH Njord
Ups, det var vist en gammel tegning, døren skal sidde i skråvæggen, men ellers tak for kommentaren Njord.

Mvh. Carsten
Så er vi jo enige endnu engang.....

Jeg har selv en "spids" ind mellem to værelser, og her er så døre til hver side. Det er fra alrummet og ind på de to værelser. Det har en ganske fin effekt. Det generer ikke på værelserne og det gør at dørene er mindre synlige i alrummet end de eller vil blive. desuden gør det at alrummet . der er ca 65% af bredden på huset kan give plads til døre ind til værelserne der deler gavlen, i stue plan, ligeligt.

Jeg tror det er vigtigt at "gemme" dørene lidt når alrummet kommer til at få en fordellings funktion. Ellers kan de komme til at tage magten. Desuden er indkigget i værelserne lidt mindre end ellers. Man ser ikke helt så meget af rodet inde hos ungerne som man ellers ville....

MVH Njord
Har selv lige omdannet en stue på 1.sal til børneværelse og kontor. Rummet blev ikke rigtigt brugt til noget, da der var bagende varmt om sommeren og p....koldt om vinteren. Det skal dog lige nævnes, at vi også havde en hel glasgavl ind til rummet, som nu er "lukket", så der kun er 2 vinduer i stedet. Det sjove er, at det egentligt var stuen på 1.salen vi faldt for, da vi købte huset :?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis