Gullige skjolder slår igennem under maling af træloft.

Hej.

Håber nogen har et godt og professionelt råd. :?

Jeg er begyndt at male mit ca. 30 år gamle gulnede træloft (nåletræ) med ludfarvet GORI panelmaling - (også kaldet træpleje transparent).
Før jeg gik i gang med at male, afvaskede jeg loftet 3 gange i salmiakvand, med efterfølgende afvaskning med rent vand.

I farvehandlen blev jeg vejledet om at det var nok at vaske loftet, og efterfølgende påføre ovennævnte maling det antal gange jeg synes - alt efter hvor lyst/hvidt jeg ønskede loftet.

Nu har jeg så malet loftet 3 gange, og det er umuligt at få loftet ens hvidt over det hele - flere steder slår brunlige/gullige skjolder igennem malingen, og jeg er langt fra tilfreds med resultatet. cry

Jeg fulgte som sagt vejledningen fra farvehandlen, men på malerdåsen står der at gulnet træ skal grundes med GORI uv-grunder, før påføring af loftmalingen.

Spørgsmålet er så nu:

Hvad skal jeg gøre for at få min maling til at dække skjolderne :?:

Findes der overhovedet en grunder som kan påføres på loft der er malet - og som kan stoppe gennemslaget af skjolderne :?:

Mvh
Selvbyggeren
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg dog Colorman her på siden, du kan også finde hans firmaadresse osv. hvis du bruger søg-funktionen. Søg på "Colorman". Indtil vi hører hans råd er dårlige, hvad jeg nu ikke tror, er han jo en ægte hjælper til os LDS'ere.

Farvehandler Idani kan måske også give et råd?

Mvh. JørgenE
Ifølge oplysningerne her på LDS's søge funktion... er "Idani"

Ida Nielsen
Farvehandler

og holder til i greve området...

MVH Njord
Hej

For at være sikker på at der ikke slår mere igennem, er du "desværre" nødt til at bruge en terpentinbaseret produkt, kaldet loftalkyd, det stopper alle former for gennemslag, sod, nikotin, vandskjolder, o.s.v.
1 gang maling, skal være nok, hvis du går systematisk til værks.
Der efter kan du vælge og male med ønsket farve og glanstrin, eller la det være som det er.

Colormann
Du vil desværre ikke kunne kunne bevare træstrukturen mere - da problemet så skulle have været stoppe fra starten. - ÆV

Men når du nu fortæller at du har vasket loftet ned flerer gange så tror jeg det er et granloft idet gran indeholder langt mere harpiks end fyr.

Da det er harpiksen som slå igennem er jeg ikke sikker på at det er nok at give loft alkyd ( Men loft alkyden bliver nu flot)

Jeg ville vælge enten dyrup eller Beck & Jørgensens stopgrunder på vand, derefter den ønskede loftmaling - det kunne meget vel være en loft alkyd fordi den som sagt bliver meget flot.

Under alle omstændigheder så skat du huske at male noterne samtidig med fladerne - altså vådt i vådt, ellers ender du med et stribet loft.


Venlig hilsen
Ida

Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Annonce
hej
kan loftalkyd også bruges på et engang hvidmalet :shock: træloft hvor der sidder vel i nærheden af 13 års rygning fra cigar, altså nikotin (fra den tidliger ejer 8) )
...og undskyld til selvbygger at jeg går ind under dit emne... smile

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej til alle!

Tak til alle for Jeres respons og råd. biggrin

Jeg har nu talt med 2 farvehandlere (fra Malerens Lagersalg), og hver især havde deres mening om hvordan det skulle gribes an. I den ene af butikkerne fik jeg rådgivning fra malermesteren selv, og fra den anden butik; fra en ekspedient.

Malermesteren mente at jeg aldrig skulle have vasket et nåletræsloft af med vand + rengøringsmiddel, da vand på nåletræ gør at det vil smitte af. I stedet skulle jeg blot have skrubbet og fejet loftet grundigt, og derefter påført ét lag grundmaling (vandbaseret) fra Trip Trap, og efterfølgende have givet det 1-2 lag laserende loftmalig.

I nuværende situation mente han at jeg var nødt til at slibe loftet let - og påføre 1-2 lag vandbaseret grundmalig fra Trip Trap - og efterfølgende male det 1 gang med en ganske almindelig vandbaseret maling.

I den anden butik, var ekspedienten ikke enig i at loftet ikke skulle afvaskes, men var dog enig i at det skulle grundes først inden slutmaling. Dog ville deres produkt fra Nordsjö være rigtigt godt at bruge, mente hun.

Ja vi lever i en verden med mange gode og velmenende råd :?

Mobbydick: Det er da helt naturligt og selvfølgeligt at du spørger om dit problem med dit loft. - Der er nemlig ikke så mange indlæg i dette forum vedr. maling af ældre nåletræslofter, så vi mangler nogen gode indlæg om netop dette. - Der er sikkert mange ældre lofter, i mange hjem rundt omkring, som trænger til en opfriskning. smile

Mvh
Selvbyggeren
Enig - vi står også for tur.

Mvh. JørgenE
Tadaaaa biggrin, behandlingen gælder ikke kun gamle trælofter, men også nye, egen erfaring :oops:

Mvh. Carsten
Hej

Loftalkyd er udviklet til at stoppe de fleste former for gennemslag,
Primært nikotingennemslag, men dækker også kuldebroer, vand og sodskjolder.

Jeg har været inde på det før, farve & lakfabrikkerne har endnu ikke formået at lave et ordenligt vandigt produkt

Har faktisk 2 gange brugt loftalkyd, direkte på gamle trælofter og der har ikke været gennemsalg af nogen slags biggrin .
Men pas på, loftalkyd er ikke bare loftalkyd, sørg for at forhøre om tørstof indhold, den skal ligge på et sted imellem 60-70% ellers er den ikke spærrende nok, d.v.s. at der skal flere behandlinger til.

10 liter god loftalkyd koster fra 600,- og så er der ellers frit spil.

Colormann
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også