Træ tykkelse vs skruelængde

Jeg mener at have læst, at skruer skal 2/3 tykkelsen på det, man skuer fast, ind i emnet, det skrues på. Hvis træet er 45mm, skal der bruges 150mm skruer. Er det korrekt?

Hvad med beslagskruer - hvor lange skal de være og skal de i hvert. eneste. hul i beslag og hulplader?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke korrekt det du skruer gennem træet har jo ingen effekt.... 
HrT skrev den 02-07-2024 17:21:03

Jeg mener at have læst, at skruer skal 2/3 tykkelsen på det, man skuer fast, ind i emnet, det skrues på. Hvis træet er 45mm, skal der bruges 150mm skruer. Er det korrekt?

Hvad med beslagskruer - hvor lange skal de være og skal de i hvert. eneste. hul i beslag og hulplader?

Hvis træet er 45 mm, så er 2/3 = 30 mm. De 150 mm bliver lige lange nok. Jeg plejer at bruge skruer, der ikke kommer ud på modsat side. 


fase
S. Fabrin skrev den 02-07-2024 18:31:14

HrT skrev den 02-07-2024 17:21:03

Jeg mener at have læst, at skruer skal 2/3 tykkelsen på det, man skuer fast, ind i emnet, det skrues på. Hvis træet er 45mm, skal der bruges 150mm skruer. Er det korrekt?

Hvad med beslagskruer - hvor lange skal de være og skal de i hvert. eneste. hul i beslag og hulplader?

Hvis træet er 45 mm, så er 2/3 = 30 mm. De 150 mm bliver lige lange nok. Jeg plejer at bruge skruer, der ikke kommer ud på modsat side. 

 Ja, mente nok 1/3 i træet og 2/3 i andet træ. Men ikke ud på den anden side virker jo også. 


Kommer du i alle beslag huller?
HrT skrev den 02-07-2024 19:09:09

S. Fabrin skrev den 02-07-2024 18:31:14


 Ja, mente nok 1/3 i træet og 2/3 i andet træ. Men ikke ud på den anden side virker jo også. 

Det går da stadig galt.

Hvis det ene lag træ er 45 mm = 1/3, så er begge lag til sammen 45 + 90 = 135mm.
En 150 mm skrue vil så stikke 15 mm ud på bagsiden.
Læg dertil hvor lang ned i træet skruehovedet kommer pga tilstramningen.
Det har også lidt med skruetykkelse og træets hårdhed at gøre, hvor langt ned i lag 2 skruen skal.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
HrT skrev den 02-07-2024 19:09:09

S. Fabrin skrev den 02-07-2024 18:31:14

HrT skrev den 02-07-2024 17:21:03

Jeg mener at have læst, at skruer skal 2/3 tykkelsen på det, man skuer fast, ind i emnet, det skrues på. Hvis træet er 45mm, skal der bruges 150mm skruer. Er det korrekt?

Hvad med beslagskruer - hvor lange skal de være og skal de i hvert. eneste. hul i beslag og hulplader?

Hvis træet er 45 mm, så er 2/3 = 30 mm. De 150 mm bliver lige lange nok. Jeg plejer at bruge skruer, der ikke kommer ud på modsat side. 

 Ja, mente nok 1/3 i træet og 2/3 i andet træ. Men ikke ud på den anden side virker jo også. 

Kommer du i alle beslag huller?

Ja, det ser dumt ud, når der kommer skruer ud på modsat side. Så derfor tag et køligt overblik og vurder, hvad du skal skrue sammen. 

 Om jeg kommer skruer i alle beslaghuller kommer an på, hvad beslaget og dermed skruerne skal holde. Tit er beslag forsynet med flere huller for at give flere muligheder for fastgørelse uden, at alle huller skal fyldes med skruer.


fase
Annonce
Det er rigtig nok, at der er en 2/3 regel, som siger at hvis et emne på f.eks. 25 mm skal skrues fast, skal skruen være 75 mm lang. Den lærte jeg også på snedkerskolen for over 50 år siden.
Men det er ikke en entydig regel. Dels kan det være, at det emne man skruer fast i ikke er 50 mm tykt, og dels og især kommer det an på, hvor meget det skal holde.
Vi lærte dog også, at hvis man skruer ind i endetræ, bør man så vidt muligt altid overholde reglen, da skruer i endetræ holder væsentligt dårligere end hvis man skruer ind på tværs af årerne.
Så er der også beslag, som jo ofte kun er 1-2 mm tykke, og der kan man jo ikke nøjes med en 6 mm lang skrue.
Så derfor skal man først og fremmest lade fornuften råde.
Det betyder i øvrigt også meget, om det er en tynd eller tyk skrue.
Personligt forsøger jeg altid at overholde reglen, hvis jeg skruer brædder eller lign fast i noget, da jeg synes, at det giver god mening.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 02-07-2024 22:41:34

Det er rigtig nok, at der er en 2/3 regel, som siger at hvis et emne på f.eks. 25 mm skal skrues fast, skal skruen være 75 mm lang. Den lærte jeg også på snedkerskolen for over 50 år siden.
Men det er ikke en entydig regel. Dels kan det være, at det emne man skruer fast i ikke er 50 mm tykt, og dels og især kommer det an på, hvor meget det skal holde.
Vi lærte dog også, at hvis man skruer ind i endetræ, bør man så vidt muligt altid overholde reglen, da skruer i endetræ holder væsentligt dårligere end hvis man skruer ind på tværs af årerne.
Så er der også beslag, som jo ofte kun er 1-2 mm tykke, og der kan man jo ikke nøjes med en 6 mm lang skrue.
Så derfor skal man først og fremmest lade fornuften råde.
Det betyder i øvrigt også meget, om det er en tynd eller tyk skrue.
Personligt forsøger jeg altid at overholde reglen, hvis jeg skruer brædder eller lign fast i noget, da jeg synes, at det giver god mening.

 Det var præcist det, jeg huskede at have læst mig til. 

Jeg går efter, at fæstne ud fra den regel + sund fornuft + det muliges kunst. Så går det næppe helt galt. 
Hovedreglen siger.
Skruer : 2 x materialetykkelse, f.eks. fastgøres 50 mm træ med 100 mm skruer.
Søm : 3 x materialetykkelse, f.eks. fastgøres 50 mm træ med 150 mm søm.

Ved bygningsbeslag vil vil tykkelse, længde, antal og placering ofte fremgå af tegningerne, men god skik er at undgå flere skruer/søm i samme træåre.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Regmos skrev den 03-07-2024 09:38:40

Hovedreglen siger.
Skruer : 2 x materialetykkelse, f.eks. fastgøres 50 mm træ med 100 mm skruer.
Søm : 3 x materialetykkelse, f.eks. fastgøres 50 mm træ med 150 mm søm.

Ved bygningsbeslag vil vil tykkelse, længde, antal og placering ofte fremgå af tegningerne, men god skik er at undgå flere skruer/søm i samme træåre.

 Superb - det er enklere at huske 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis