Vandhane i badeværelse. Drypper under vask

Hej,
Nybyg 2015. Vandhane i badeværelse -drypper nede under vask ved en eller begge slanger.

Vandhanen er en Hans Grohe Axor Starck.
Jeg har prøvet at lukke for begge vandtilførsler under vasken. Især når den højre åbnes drypper det en del ned. Der er ikke noget at se nær vandhanen og bord oppefra.
Er det mon et klassisk problem? Hvor skal jeg tjekke først?
Tyder det på renovering af noget pakning eller byt til ny vandhane?
Vandhanen koster nok 3300-4000kr.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når den drypper under vasken, er det et sted i tilslutningen.
Du må prøve at lokalisere utætheden.
Kommer det helt oppe fra hanen, kan det være tilslutningsslangerne, måske de bare skal spænden, eller der skal nye til, eller du måske kan købe løse O-ringe..

Det er den tynde ende af slangen der skrues op i hanen...


Vi prøver igen, i morgen --
Tak. Tror du har ret. Vender tilbage når jeg har fundet ud af mere
Måske du kan løse det bare ved at spænde slangerne lidt hårde, hvor de går op i vandhanen.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-07-2024 16:00:05

Måske du kan løse det bare ved at spænde slangerne lidt hårde, hvor de går op i vandhanen.

 Jeg har taget vandhanen af. Skal jeg ind fra toppen eller bunden af vandhanen?


Der er flere modeller men på Hans Grobes hjemmeside kan du finde reservedelstegninger, så kan du se hvordan det hænger sammen. Hvis det er som på denne her, ser det ud til det hele skal adskilles for at stramme slangerne ​LinK​​​

Men prøv om du kan stramme slangen ved bare at dreje den rundt med hånden..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Du skal ind fra bunden. Kan du skrue stykket med gevind af, så det er lettere at komme til tilslutningerne på armaturet?
Jeg er gået ud fra at tilslutningerne er som vist  je_ns billede. Det er en meget brugt tilslutning.
Jeg kan nu se at der er kommet en eksploderet tegning, som viser hvordan du angriber sagen.

fase
Punkt 11-12 er taget af. Jeg kan ikke se jeg kan komme ind ved gevind lige over punkt 11 på tegningen så forsøger fra toppen men kan ikke dreje toppen af endnu pga kalk.
je_ns skrev den 01-07-2024 18:48:54

Der er flere modeller men på Hans Grobes hjemmeside kan du finde reservedelstegninger, så kan du se hvordan det hænger sammen. Hvis det er som på denne her, ser det ud til det hele skal adskilles for at stramme slangerne LinK

Men prøv om du kan stramme slangen ved bare at dreje den rundt med hånden..

Har prøvet at dreje slangen rundt men kan reelt ikke se eller vide om den bliver mere spændt. Måske der var et lille slip som nu er væk. Nogen der ved om den reelt bliver spændt?

Jeg fik toppen af men skal nu bruge en smal svensknøgle eller lignende.

Med forsigtighed kan du godt bruge en polygriptang, til at spænde omløberen..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-07-2024 21:12:45

Med forsigtighed kan du godt bruge en polygriptang, til at spænde omløberen..

 Eller en stjerne gaffel nøgle


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis