Nyt flat tag til gammelt kolonihavehus

Kære Lav-det-selv brugere.

Jeg skal have lavet nyt, let-flat tag på mit gamle kolonihavehus. Prisen skal helst holdes på et fornuftigt niveau, da huset er gammelt og formentligt kun skal holde ca. 20 år mere. Nedenstående er hvad jeg selv som amatør er kommet frem til, så hvis noget er helt forkert eller hvis det kan/bør laves anderledes og gerne mere enkelt, så vil jeg meget gerne have input fra Jer. 

Taget bliver ca. 30 mm2 og det det skal hælde så lidt som muligt fra husets front og imod husets bagside hvor vand skal samles i en tagrende. Gerne en hældning på 3 grader. Hældningen på taget strækker sig over ca. 7 meter fra husets front til husets bagside. 
Jeg er foreløbig kommet frem til at jeg skal bruge spær på 45x150 mm. Disse spær vil blive understøttet af en væg på midten, så spændet kommer til at være 3,5 meter.

Jeg vil gerne have isolering i taget, så varmen kan holdes ude om sommeren og også hjælpe lidt med at kunne holde på varmen, hvis man et par gange om året vil overnatte der i vintermånederne.

Set fra bunden og op, forestiller jeg mig at rækkefølgen bliver: 
Troldtekt
25x50 mm forskallingsbrædder
Dampspærre
Spær 150mm med 60 cm mellemrum
95 eller 145mm a-batts
Diffusionsåben dug eller træfiberplader
25x50 mm forskallingsbrædder som afstandslister
38x73 mm taglægter
OSB eller krydsfinerplader
Tagpap selvklæber.

Spørgsmål:
A. Jeg vil gerne holde taghældningen så lav som muligt. Kan det laves med en hældning på 3 grader?
B. De diffusionsåbne duge jeg har kigget på, kræver langt mere taghældning end 3 grader. Findes der diffusionsåbne duge som kan anvendes til 3 graders taghældning, eller skal der en anden løsning til?
C. Kan der anvendes 145mm isolering, eller skal det være 95mm så der bliver lidt luftrum over isoleringen.
D. Er det krydsfiner eller OSB-plader, som egner sig bedst til sådan et tag?
E. Tykkelsen på krydsfiner/OSB plader 12 eller 15mm?
F. Kan det laves med et enkelt lag tagpap, eller skal der to lag til?

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du have undertag og taglægter på et paptag?
Rupløjede tagbrædder direkte på spærene og så pap er rigeligt.

Hvis du vil bruge plader fremfor tagbrædder skal du minimum bruge 18mm

Selvbygger med stort S. 
Man bruger ikke undertag under tagpap.

145mm er lidt for småt v. 3,5m spænd, især med så lidt fald. Lægter og klemlister er unødvendigt. Min 50mm ventilationslag under tagpap.

Hvordan laver du opbygningen af fald? Hvis du sætter spærene med fald bliver dit loft også skråt indenfor, de fleste skærer lange kiler. 

Hvis der ikke skal være varme på hele tiden skal der ikke være dampspærre. 

Ved cc 60 mellem spær kan du godt bruge en 12mm tagkryds men ville selv bruge en 15mm, brædder er dog det bedste såfremt pappet skal brændes på (og kræver pga den lave hældning 2 lag). Hvis du bruger plader så husk at kortkanter altid skal være understøttet.

https://palsgaardspaer.dk/wp-content/uploads/2023/06/Spaendviddetabel-Bjaelkespaer.pdf

https://www.npi.dk/nordisk-pladeimport/wp-content/uploads/2019/02/Konstruktionskrydsfiner_Montagevejledning_2018_2.pdf

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Altså ingen dampspærre på grund af sporadisk opvarmning, og risiko for "sommerkondens." Det er kondens på dampspærre hvis der er varmere øverst i tagfladen end der er i rummene.
Ru pløjede eller tagkrydsfiner direkte på spær eller på kiler på spær. 
Minimum 50 mm udluftnings under tagflade med sprække under udhæng i begge sider af huset. Denne sprække kan være på sammenlagt 15 mm fordelt imellem udhængs brædder eller hvad du nu vil lave. Der kan monteres insekt net i sprækker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for de gode råd I har givet mig og jeg er glad for, at jeg spurgte herinde før jeg gik videre med dette projekt
Jeg kommet til følgende konklusion:

Jeg var blevet anbefalet undertag, men det vil jeg hellere end gerne undvære at lave, så det bliver som I foreslår med pap, tagkryds, udluftning, a-batts.

Det lyder fornuftigt med de lange kiler. Den teknik vil jeg anvende så loftet bliver lige.

Jeg vælger at ændre spær dimension til 170mm., sætter 95mm a-batts imellem og får da 75mm udluftning mellem isolering og tagflade.

Med hensyn til tagpap har jeg set mig lun på:
Icopal Tagpap Selvklæber Base 1x7,5 m
Icopal Tagpap selvklæber top sort 1x5 m

Nu hvor jeg bliver frarådet at anvende dampspære, vil det så være fornuftigt at sætte en diffusionsåben vindpap under isoleringen så der ikke drysser fra a-batts ovenpå min troldtekt?


Sig endelig til hvis der stadig er svagheder eller fejl i min plan. 

På forhånd tak.
Mvh Jegprøverselv
Ukrudtsdug gulvpap eller anden diffusions åben materiale over troldtek er godt. Det kan holde isolering oppe, og undgå at det drysser ned imellem troldtek plader. De kan nemlig godt få lidt afstand over tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du bruger plader er tagkryds unødvendigt da pladerne giver rigeligt med afstivning. 
Som elmand skriver kan du bruge næsten hvad som helst til dug, ville dog altid vælge et uorganisk materiale. 
Ift tagpap ville jeg vælge baner der er lange nok til hele tagets længde så man ikke får tværgående samlinger ift retning på fald, når fald ikke er mere vil der altid blive en lille lunke oven for denne hvor vandet ikke kan undslippe. 
Kiler kan du skære ud af samme spærtype som du laver resten af taget med hvor du flækker dem fra hjørne til hjørne, ved 7m længde vil det ved 170mm spærtræ give 24mm fald per meter som er tæt på minimum, jo mere fald jo længere tid holder dit tagpap.
Vær obs på at spærtræ næsten altid krummer en smule i længden, så de skal alle vendes med den lille krumning opad så de er en smule forspændt, det vil så tage længere tid for dem at sætte sig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis