Problemer med serie forbundet havelamper

Hej

Jeg har 12 havelamper som er serieforbundet , de har været afbrudt i længere tid pga andre projekter som betød at en lampe i midten er fjernet, jeg har så blot forbundet ledningerne med muffer i en vandtæt boks. Den sprænger relæet hver gang jeg sætter stilket i. Har haft en multimeter på for at måle gennemgang, den “hyler” ikke når jeg har den på “blå” og “brun” ledning, hvis jeg derimod køre blå/brun i samme muffe , hyler den, hvilke må betyde at der er gennemgang ? Betyder det så at der er et brud på enten blå eller brun imellem en af lamperne ?

Har haft alle lamper skilt ad, på et par af dem var jord , rustet har derfor kørt dem i en muffe i stedet.

Nogen input hvad jeg gør forkert , har jeg overset noget ?

Vh Christian 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Havelamper kan godt drille noget. Der skal ikke meget fugt til før der er problemer.
Går ud fra at dine havelamper er forbundet parallelt, hvor lamperne er forbundet efter hinanden blot med et stykke kabel imellem.
Prøv at afbryde kanlet efter F.eks 3 lamper. Virker lyset så, er det længere ude fejlen er. Omvendt, virker lamperne ikke, skal du adskille kablet tættere på tilslutningsstedet.

Søren O
Når du siger jeg skal afbryde kanlet mener du så blot at sæt dem i en muffe uden at forsæt til næste lampe ?
Ja du skal blot skille ledningerne ad før de går til næste lampe.

Søren O
Det prøver jeg, det er lidt bøvlet da fatningerne er tilsluttet med kabelsko og ikke blot kan tilsluttes på den gammel måde 😉
Når man skal fejlfinde så er det letteste at skille det ad på midten. Det vil sige ved 6. lampe. Så får du halvdelen skilt fra som enten dur eller ikke dur. 
Og så igen skille det ad på midten af den streng der ikke dur. 
Nu har du jo en samledåse et eller andet sted, og der er det jo let at skille det. Så må du selv tælle så du begynder ved halvdelen af resten.
Hvis det ikke har virket i længere tid kan du risikere at der er flere lamper som giver overgang.
Det er ikke gennemgang eller brud på kabler du søger efter. Det er overgang / fugt i en eller flere af lamperne. 
Ofte sidder der en samledåse som er skubbet op i lamper, og derfra en tyndere kabel op til selve fatning. Det er den samledåse du skal have fat i. Det kræver så at man graver dem op / skruer dem af sokkel eller hvordan det lige er lavet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Udoer de bud der er kommet fra de andre brugere vil jeg anbefale dig at få en autoriseret el-installatør det at se på det. Så bliver det også lovligt.

Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis