Gaspedal til indenbordsmotor

Har lige et spørgsmål,
 når jeg har min motor i gang på bilen går motoren i tomgang, et tryk på pedalen og motoren speeder op

Men er det ikke på samme måde med en indenbords dieselmotor,  at motoren kører i tomgang, og et tryk på gashåndtaget får omdrejningerne i vejret !! eller er det gaskablet i båden der bestemmer om man skal trække  håndtaget frem og tilbage for at arktivere omdrejningerne  ( er spørgsmålet forstået )

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da dig (og ikke gaskablet) der bestemmer om “gashåndtaget” skal presses frem eller tilbage. Normalt er det sådan at når håndtaget står i midten, går motoren i tomgang, og fredriften (skruen) er koblet fra.
Når du skubber håndtaget frem, tilkobles skruen, og jo mere du presser håndtager frem, jo flere omdrejninger får motoren, og båden sejler hurtigere. Presser du håndgrebet bagud (efter motoren har været nede i tomgang) vil båden sejle baglæns.

Søren O
så spørger jeg på en anden måde, når gas og gear kablet er frakoblet og man manuelt hiver i gaspinden går den så selv tilbage til tomgang, eller skal man også hjælpe den til tomgang ?
Normalt er “gaspinden” på motoren fjederbelastet, så den går selv tilbage til tomgang.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis