ide til backup løsning

pt køres der med en primær qnap nas med 1tb single disk der tages 1 gang om ugen ændrings backup over til nas nr 2 som ellers er identisk også med 1 tb.

nu har jeg fået fat i en brugt qnap med 2x1 tb i som kan køre spejl  hvad vil være den bedste løsning i udnyttelse af disse 2 nas servere mht backup

som backup køres ligenu er der kun 1 identisk kopi 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er alle de nævnte i samme bygning på samme 230v?
Hvor kritisk er backup?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tager årligt en backup af mine data over på en harddisk og lader den ligge i en skuffe på arbejde.
Derudover har jeg 100 GB Onedrive til at gemme alle nye vigtige data.

Så er jeg ved at lave min egen NAS via en RaspPi 4 med windows 10 - den skal løbende give mig mulighed for at jeg kan få 1 TB skydrev - noget jeg selv hoster og som koster 40 kr i strøm om året.
JohnLarsen skrev den 09-05-2024 19:47:47

Er alle de nævnte i samme bygning på samme 230v?
Hvor kritisk er backup?

 de 2 nas er på samme 230v

backup nas´n er kun tændt når den bliver synkroniseret.

Det er data der ikke kan genskabes 
Hvis den NAS med to drev kan køre RAID, Skal du vælge RAID 1.

fase
jetdirect skrev den 09-05-2024 22:14:23

JohnLarsen skrev den 09-05-2024 19:47:47

Er alle de nævnte i samme bygning på samme 230v?
Hvor kritisk er backup?

 de 2 nas er på samme 230v

backup nas´n er kun tændt når den bliver synkroniseret.

Det er data der ikke kan genskabes 

Med umistelige data på samme 230v i samme hus løber du en række risici, som kun du kan vurdere om matcher hvad data er værd.Jeg gemmer ca 600Gb fotos plus ca 300Gb div. backups af dokumenter, kvitteringer.Mens jeg stadig arbejdede havde jeg naturligvis originalen hjemme. Så kørte der en backup hver nat til en ekstern removable hd. Den havde en makker der lå på arbejdet. De blev ugentlig ombyttet. Den der lå på arbejdet ligger nu skjult i et eksternt værksted.Desuden har jeg 1Tb OneDrive i skyen.

Jeg mener du bør have noget eksternt mod brand, tyveri og hærværk. Det kan være en anden adresse, herunder sky.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 09-05-2024 22:48:16

jetdirect skrev den 09-05-2024 22:14:23

JohnLarsen skrev den 09-05-2024 19:47:47

Er alle de nævnte i samme bygning på samme 230v?
Hvor kritisk er backup?

 de 2 nas er på samme 230v

backup nas´n er kun tændt når den bliver synkroniseret.

Det er data der ikke kan genskabes 

Med umistelige data på samme 230v i samme hus løber du en række risici, som kun du kan vurdere om matcher hvad data er værd.Jeg gemmer ca 600Gb fotos plus ca 300Gb div. backups af dokumenter, kvitteringer.Mens jeg stadig arbejdede havde jeg naturligvis originalen hjemme. Så kørte der en backup hver nat til en ekstern removable hd. Den havde en makker der lå på arbejdet. De blev ugentlig ombyttet. Den der lå på arbejdet ligger nu skjult i et eksternt værksted.Desuden har jeg 1Tb OneDrive i skyen.

Jeg mener du bør have noget eksternt mod brand, tyveri og hærværk. Det kan være en anden adresse, herunder sky.

 This! Data og lignende er som billeder uerstattelige ved brand eller indbrud. 


Personligt betaler jeg (for meget) for OneDrive og iCloud, men det virker for os og er simpelt (og arbejdet betaler alligevel for store dele af det).

Derudover har jeg en smule gemt på arbejde i et monster sikringsskab. Men cloud storage er i min optik sikrere end fysisk storage. I hvert fald med mindre man er teknisk kyndig. 
S. Fabrin skrev den 09-05-2024 22:19:54

Hvis den NAS med to drev kan køre RAID, Skal du vælge RAID 1.

 Det er denne jeg har købt brugt på dba, har ikke modtaget den endnu, men der sidder 2 stk 1tb western digital red diske i den. Sælger har sat den op til raid 1 så den kører et spejl

https://www.qnap.com/da-dk/product/ts-219p+
jetdirect skrev den 10-05-2024 08:42:40

S. Fabrin skrev den 09-05-2024 22:19:54

Hvis den NAS med to drev kan køre RAID, Skal du vælge RAID 1.

 Det er denne jeg har købt brugt på dba, har ikke modtaget den endnu, men der sidder 2 stk 1tb western digital red diske i den. Sælger har sat den op til raid 1 så den kører et spejl

https://www.qnap.com/da-dk/product/ts-219p+

Det er jo fint nok, men ved brand, tyveri eller hærværk kan alt i samme bygning jo forsvinde i et hug.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 09-05-2024 19:47:47

Er alle de nævnte i samme bygning på samme 230v?
Hvor kritisk er backup?

 ja


vedr det at de sidder på samme 230v (fase) hvad betydning har dette ?

udfra de enheder jeg har hvad er den bedste kombination der 

Cloud vil blive undersøgt, det skal også være en hvor nasen kan se denne 
At de sidder på samme fase øger risikoen for samtidig defekt f.eks. ved lynnedslag, eller anden kraftig forstyrrelse på forsyningen. Jeg ville i et lignende tilfælde anbefale kunden kraftigt netstøjfilter eller endog en UPS.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis