Renovering af gulv i et hus fra 1910

Hej

Jeg skal til at renoverer gulvet i et hus fra 1910, men er i tvivl ift. BR og de krav der er.

Skal der isoleres lige så meget som ved nybyg eller kan man nøjes med mindre, når det er ifm. en renovering?

Det skyldes at der ikke er så højt i huset i dag, og hvis jeg skal isolerer med 300 mm. isolering, så vil der ikke være højere end 210 cm. inde i huset.

Nogen der har erfaring med renovering af gulve, og hvilke løsninger der kan være ift. ovenstående? ​og kan man evt. isolerer med 10-12 cm kingspan istedet? ​
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så længe det bare er renovering , gælder de krav på byggetidspunktet
altså ingen isolering
men vil nok være en god ide at gøre det aligevel , kom det i der er plads til
Selvom det er en renovering stiller BR krav til at der tages stilling til isolering.

Det kommer meget an på din nuværende konstruktion og hvilke muligheder du har.

Som udgangspunkt skal din bygningsdel isoleres op til rentabelt niveau. Altså du skal beregne hvad der er økonomisk rentabelt.

Herudover kan kravet om isolering fraviges ved konstruktive og fugtmæssige udfordringer.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Det mest naturlige vil være at grave ud, så der bliver plads til isoleringen, og nuværende lofthøjde bevares. 

Søren O
Hvis klaplaget brydes op, skal der isoleres op til dagens standard.

Hvis klaplaget beholdes, bortfalder kravet, i det du blot udskifter slidlaget (trægulv). Dog er der så de fugt tekniske begrænsninger i at beholde klaplaget, dvs. anvendes mineraluld må du kun lægge 50mm. aht. dugpunktet.

Du kan dog lave en løsning med "let terrændæk" hvor du fylder op med trykfast polystyren eller Kingspan, samt en kombineret radon/fugtspærre.

Elektronikteknikeren
Hej

Tak for de fine svar alle sammen!

Hvad svarer 12 cm. kingspan til ift. sundolitt? Har hørt fra flere bekendte at det svarer til ca. 300-350 mm. men kan ikke finde noget på dette.
Annonce
Gregeren skrev den 10-05-2024 12:44:01

Hvis klaplaget brydes op, skal der isoleres op til dagens standard.

Hvis klaplaget beholdes, bortfalder kravet, i det du blot udskifter slidlaget (trægulv). Dog er der så de fugt tekniske begrænsninger i at beholde klaplaget, dvs. anvendes mineraluld må du kun lægge 50mm. aht. dugpunktet.

Du kan dog lave en løsning med "let terrændæk" hvor du fylder op med trykfast polystyren eller Kingspan, samt en kombineret radon/fugtspærre.

Ift. let terrændæk vil man så smide radon/fugtspærre under trykfast kingspan? og efterfølgende smide 8-10 cm. slidlag på og derefter gulv?

Det kan du sagtens finde noget på, isoleringsevnen er nemlig angivet under produktspecifikationerne for det enkelte produkt.

Elektronikteknikeren
Let terrændæk er jo uden beton, hele pointen er at man får mere plads til isolering, og slipper for at støbe.

Fugtspærre, som også fungerer som dampspærre mod rummet, må maksimalt ligge 1/3 nede i isoleringen, fra oversiden, grundet dugpunktet.

Elektronikteknikeren
T.S skrev den 10-05-2024 12:52:13

Hej

Tak for de fine svar alle sammen!

Hvad svarer 12 cm. kingspan til ift. sundolitt? Har hørt fra flere bekendte at det svarer til ca. 300-350 mm. men kan ikke finde noget på dette.

Både kingspan k3 og tf70 isolerer ca 1/3 bedre end sundolit/jackon. Så med plads til 120mm vil du komme lidt til kort ift gældende krav. Du behøves så ikke leve op til disse krav fordi 1) der ikke sker ændring i husets konstruktion (du udskifter en sliddel) og 2) det vil ikke være rentabelt. Men kingspan fejler lidt på trykstyrken sammenlignet med de andre så der kan være hensyn man skal tage ift afstivning eg supplerende plade i undergulvet afhængig af hvilken slags slutgulv der skal være.

I en let gulvarme konstruktion skal der IKKE udlægges en fugtspærre direkte på beton, men derimod en dampspærre på den varme side - dvs ovenpå isolering men under gulvspånpladen. Betonen nederst skal perforeres med huller ca per m2 så evt vand kan dræne ud.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Selvom det kun er gulv der skiftes (sliddel) skal du ved en komplet udskiftning af denne tage stilling til efterisolering.

Dette afstedkommer at der skal laves en beregning på omkostninger/levetid. Altså en rentabilitetsberegning. Du er så kun pålagt at isolere op til rentabelt niveau.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis