Troldtekt - plan for placering

Hej LDS'ere, 

Vi har begivet os ud i at sætte troldtektplader op i vores 80'er hus. Vi starter ud på et mindre værelse (2,58x3,40 m). Vi har kunne læse os frem til, at man anbefaler at finde centerlinjen og arbejde ud fra midten. Vi vil gerne køre det i halvforbandt, men når vi gør dette, så render vi ind i plader, der kun bliver 9 cm bredde. 
Jeg kan læse flere steder, at folk i stedet starter fra en side og bevæger sig frem, for at undgå de små endestykker. Jeg har forsøgt at tegne rummet med plader her. Vi kan desværre ikke ændre retningen på pladerne, da de skal følge resten af huset. 

Har I nogle gode råd? Hvordan vil I starte? 

Mvh.
Simone


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo forskyde pladerne 30 cm. fra midten. Så får du 50 cm brede plader i siderne.
Du kan så skære pladerne 39 og 99 cm. lange. Så får du 39 + 120 + 99 cm. Tror det vil se pænere ud. ​

Søren O
Søren O skrev den 01-05-2024 19:59:08

Du kunne jo forskyde pladerne 30 cm. fra midten. Så får du 50 cm brede plader i siderne.
Du kan så skære pladerne 39 og 99 cm. lange. Så får du 39 + 120 + 99 cm. Tror det vil se pænere ud. 

Hej Søren, 

Tak for rådet. God idé med at flytte dem 30 cm fra midten. 
Hvis jeg ændrer pladelængden til 39+120+99 cm, hvordan beregner du så længden, som pladerne ved siden skal være, hvis det skal være halvforbandt (beklager, jeg er helt grøn på det her område).
Så vender du bare, så der ved siden af en plade på 39 cm skal der sidde en plade på 99 cm osv. Det skulle gå op med halvforbandt. Prøv at tegne det op.
En rigtig god ide til at se hvor det vil være praktisk at skære pladerne, vil være at tegne pladerne op på et for stort “areal” på papir. Derefter tager du et andet stykke papir, og tegner væggene på lokalet. Derefter klippes “loftet” ud, så du har em “maske” som du kan lægge over dig tegning med loftpladerne. Ved at flytte på “masken” kan du se hvor det vil bære praktisk at skære pladerne.

Søren O
Plader er jo netop 120 cm så du trækker bare 1/2 længde fra i næste række. Det vil altså sige 99 cm minus 60 cm som sjovt nok er 39 cm. 
Altså starte hver anden række med 99 og hver anden med 39 Så slutter det modsat 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 02-05-2024 12:29:59

Så vender du bare, så der ved siden af en plade på 39 cm skal der sidde en plade på 99 cm osv. Det skulle gå op med halvforbandt. Prøv at tegne det op.
En rigtig god ide til at se hvor det vil være praktisk at skære pladerne, vil være at tegne pladerne op på et for stort “areal” på papir. Derefter tager du et andet stykke papir, og tegner væggene på lokalet. Derefter klippes “loftet” ud, så du har em “maske” som du kan lægge over dig tegning med loftpladerne. Ved at flytte på “masken” kan du se hvor det vil bære praktisk at skære pladerne.

ev elmand skrev den 02-05-2024 22:43:39

Plader er jo netop 120 cm så du trækker bare 1/2 længde fra i næste række. Det vil altså sige 99 cm minus 60 cm som sjovt nok er 39 cm. 
Altså starte hver anden række med 99 og hver anden med 39 Så slutter det modsat 

 Det giver rigtig god mening. Tusind tak for hjælpen!

Annonce
Nu har vi været i gang med at måle op til forskalling. I den forbindelse kom vi til at snakke om, hvor stor en afstand man anbefaler mellem plade og væg? Jeg kan læse, at man anbefaler 2-3 mm afstand mellem pladerne - hvordan måler man det bedst op? 
Jeg mener absolut ikke der skal være afstand imellem pladerne. Der kommer næsten altid afstand efter nogen tid. Plader skal stå med små pinde imellem i rummet nogen dage for at akklimatisere.   
De skal også sidde så tæt ved væggen som muligt, så kan en smal acrylfyge dække det sidste. Jeg har lavet forsøg med at affase kanten på pladen ind imod væggen ligesom pladen normalt er. Bagefter når der er fuget kan jeg ikek se forskel på det affasede og den med lige oversavet kant. Så det er ikke det ekstra arbejde værd. 
Det er vigtig at skruer sidder ens, og at man er omhyggelig med skrue dybden. 
De skal sidde 25 mm fra både ende og side kant. Og dybden skal netop være sådan at skrue hoved er plan med eller højst 1 mm under pladens overflade. Kommer der et uheld så en skrue er kommet for langt op, kan man skrue den ud, fylde en lille smule hvid acrylfuge i hullet og skrue den korrekt i. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som de andre siger. Dog skal du være obs på hvis loftsdåsen sidder i center vil man måske kunne se den orange dåse ved samlingen?
Har du så rettet en ny forskallingen op og dampspærre på som er gjort fast til væggen med klæber?

Jeg er selv igang på det ene værelser. 
Jeg bruger troldtekt V-line 10.
Jeg har måtte udføre ny forskalling imellem de eksist. Jeg har ikke kunne fjerne de eksist. da de er gennemgående i hele huset og fungere som en stabiliserende virkning på tagkonstruktionen. De nye er placeret 3 mm laver end de eksist. på det laveste sted og herefter er hele loftet oprettet til at være plan for at undgå pladerne vil tande. Det værste sted var der 20 mm forskel. Jeg udskiftede den eksist. Loftsdåsen til en ny PL dåse og så dampspærre på.


Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis