Blæser til udsugning

Halløjsa gutter og gutinder.

Jeg står med et køkken uden udsugning, men hvor kogeplade og ovn er lige foran et vindue. Der er ikke mulighed for at etaplere udsugning

Jeg påtænker at sætte en blæser* mellem de 25 cm der er mellem kogeplade og vindue og så åbne vidue når der laves mad. Og samtidig åbne et vidue i modsatte ende af køkken.

For på den måde at få blæst stegeos og overskydende fugt ud af vindue og hevet ny luft ind fra det modsatte.

Er det noget i har erfaring med? Og evtt kan anbefale noget der måske endda er lavet til det?

* - blæseren kunne være en 200x200mm sammenklappelige fættter der kunen sættes væk når den ikke bruges. Eksempelvis (se billede)

Love er minimumsiveauet
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen erfaring, men det skal da nok virke, hvis ikke vinden er imod..

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin skrev den 27-04-2024 10:51:51

Du kunne få sat en ventilator i ruden. Det taler du med en glarmester om.

Desværre er det en bevaringsværdig bygning hvor ændringer i facaden ikke er tilladt uden større godkendelse :-(

Og er også blot for at undgå at gennemtrækekt vender den modsatte vej og tjækker det hele rundt i køkkenet.



Love er minimumsiveauet
Jeg tror at ventilatoren er for lille til at have en praktisk betydning.

Det ligner en pc-ventilator, der flytter måske 50 kbm i timen. En emhætte er typisk 200 til 700 kbm i timen, og luften fra udblæsningen kan ikke løbe frit om på den anden side af ventilatoren.
GodeVen skrev den 28-04-2024 15:25:13

Jeg tror at ventilatoren er for lille til at have en praktisk betydning.

Det ligner en pc-ventilator, der flytter måske 50 kbm i timen. En emhætte er typisk 200 til 700 kbm i timen, og luften fra udblæsningen kan ikke løbe frit om på den anden side af ventilatoren.

 Hvordan "frit om på den anden side" ?



Love er minimumsiveauet
Annonce
Efter en ventilator er der overtryk, før en ventilator er der undertryk. For at undgå at en stor del af luften løber direkte fra overtryk til undertryk, altså tilbage udenom ventilatoren, vil man bruge en slange, så man flytter alt luften væk.

Du kan bruge en åben ventilator, hvis du ønsker at sprede madosen i rummet.


GodeVen skrev den 29-04-2024 09:48:22

Efter en ventilator er der overtryk, før en ventilator er der undertryk. For at undgå at en stor del af luften løber direkte fra overtryk til undertryk, altså tilbage udenom ventilatoren, vil man bruge en slange, så man flytter alt luften væk.

Du kan bruge en åben ventilator, hvis du ønsker at sprede madosen i rummet.


 Så med en åben ventilator i vinduesåbningen - med åben vindue - vil jeg sprede mados i rummet?

Prøvede lige med en 140mm pc blæser og vandamp. med åben vindue i modsatte ende af køkkenet. Og her blev det hele fint flyttet ud gennem vinduet ved blæseren. Der var fint gennemtræk den rette vej. Men måske mados opfører sig anderledes

Love er minimumsiveauet
Med to åbne vinduer, vil madosen i ​lang de fleste tilfælde gå ud af det ene.
GodeVen skrev den 29-04-2024 10:07:38

Med to åbne vinduer, vil madosen i lang de fleste tilfælde gå ud af det ene.

Så skal jeg jo bare sikret at det går ud af det vindue ved kongepladen - og ikke gennem køkkenet og ud af det andet vindue - derfor blæseren jeg spørger ind til ;-)


Love er minimumsiveauet
Det hjælper sikkert, hvis vinden går den rette vej.
Men hvis vinden kommer modsat, vil den bette blæser næppe gøre en forskel. Jeg tror det er det der menes..🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis