Sokkel på gammelt hus

Hej alle

Jeg har et ældre murstenshus fra 1890erne. Der er ingen sokkel på huset. Der er kælder i huset, der er dog ingen problemer med fugt i kælderen  Jeg vil høre om det er en god ide at få lavet en sokkel af sokkelpuds på huset? Hvis ja, hvilket produkt kan anbefales?

Hilsen,
Sune 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er situationen ikke sådan at du ikke har nogen sokkel *over jorden*? Hvis der er kælder under huset så må der vel være en sokkel? Hvis du ikke har problemer med fugt i murværket ville jeg ikke være så bekymret og ville nok ikke begynde at smøre noget udenpå muren. I stedet ville jeg  sikre mig at der er godt fald væk fra huset og at vandet kan komme væk, også når der kommer rigtigt meget regn.
Du har i dette tilfælde ikke nogen sokkel. Alt under jorden er at betegne som fundament.

Går murværk under jord? Eller står de på fundament i niveau med jordoverflade?

Kan tyde på at der burde gøres noget. Der er synlige tiltagende skader på murværk. Nederste 3-4 skifter har tidligere fået skiftet/reppet fuge. Sikkert pga. de er smuldret. Resten af murværk ligner oprindelige “kelet” fuge.

Som perhans skriver er det altid optimalt med god hældning på terræn væk fra mur/sokkel. Dette desværre ikke altid muligt.

Det skal også vurderes om mursten er våde/fugtige. Og om dette kommer fra overfladevand eller opstigende fra underliggende (måske også tegl) fundament. Dette kan have stor betydning for om det er en god ide at pudse en sokkel på. Denne vil hvis fugt er opstigende måske frostsprænge og revne.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis