Udskiftning af stikkontakt

Jeg har en ældre stikkontakt, som jeg gerne vil udskifte til en ny FUGA stikkontakt.
Jeg har skiftet flere andre unden problemer, men denne stikkontakt har 3 af hver ledning, altså både 3 fase og 3 nul. I min nye stikkontakt er der kun plads til 2 af hver slags. Derfor vil jeg selvfølgelig gerne samle henholdsvis 2 nul til 1 og 2 fase til 1.

Hvordan gør jeg dette nemmest? Jeg har set andre tråde, hvor folk nævner samlemuffer, men jeg har ingen erfaring med dette. Hvilken type samlemuffe ville man bruge til dette præcist?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du køber nogle samlemuffer i et byggemarked. Du vælger selv typen. Den skrueløse er måske nemmest for dig.

fase
…. og hvis du har en HN i nærheden kan du købe lidt færre. Se her

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frit valg:
Enkelt
Dobbelt
Wago
Wago'erne er klart nemmest, men fylder mere, især dem til 5 ledere. Dem til 3 er ​mere diskrete i størrelsen.
Du skal sikkert også bruge nogle stumper 1,5 kvadart stiv ledning. Hvis to af de gamle ledningerne er lange nok, kan snuppe 10 cm fra hver. Det bedste vil være ak købe ledning i de to farver, men det vil ikke være ulovligt, at bruge to stumper der fx er sort. Der kan være svært at finde monteringsledning i korte længder

https://www.harald-nyborg.dk/installationskabel-1-x-15-mm2-sort-100-m

https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/installationskabler/installationskabel-pvl-15-mm2-25-m-2000018171

Hvis du køber muffer med plads til 3 ledninger sætter du to ledninger i sammelmuffen og en i afbryderen. Den ekstra stump ledning monterer du mellem afbryder og sammemuffe.

Annonce
Tusind tak for alle svarene.

Bare for at forstå det helt rigtigt, hvis jeg køber sådan en wago med plads til tre ledninger og en ny stump ledning, kan jeg så bare sætte mine to oprindelige nul ledninger ind vilkårligt og den nye stump ledning i det tredje hul i Wago’en?

Eller hvordan er det helt præcist man montere samlemuffen? 😀
emmakki skrev den 25-04-2024 13:09:07

Tusind tak for alle svarene.

Bare for at forstå det helt rigtigt, hvis jeg køber sådan en wago med plads til tre ledninger og en ny stump ledning, kan jeg så bare sætte mine to oprindelige nul ledninger ind vilkårligt og den nye stump ledning i det tredje hul i Wago’en?

Eller hvordan er det helt præcist man montere samlemuffen? 😀

Du begynder med at tage to hvide ledninger ud og forbinde dem i en samlemuffe. Det samme gør du med de sorte. Du tager nu en stump hvid ledning og monterer i samlemuffen med hvid ledning. Det samme gør du med en stump sort (blå) ledning. Du har nu fire ledninger til den ny stikkontakt. De hvide monterer du stikkontaktens klemme mærket med rødt. De to andre monteres i klemmen mærket med sort. Det er lige meget i hvilke huller, du monterer ledningerne i samlemufferne. Almindelige samlemuffer fylder lidt mindre end Wago mufferne.

Det, der benævnes som kabel i linkene, er ikke kabel, men installationsledning. 

fase
Ja, elektrisk er der ingen forskel på om ledningerne er samlet under skruen i stikkontakten eller i en samlemuffe med en ledning til afbryderen.

Det vil måske være mere logisk at købe to Wago samlemuffer med plads til 4 hver. Sætte de tre gamle ledninger i hver farve i hvert hul og den nye stump i det 4. hul og til stikkontakten. Det vil dog fylde en del.

Skrueklemmerne er lidt mere kluntede at forbinde, men fylder langt mindre.
Hvis du vil det, skal du bruge 2 af disse. (en til hver farve)
https://www.harald-nyborg.dk/samlemuffe-dobbelt-10-mm2-10-pak
Du sætter så to af de gamle ledninger under den ene skrue og den 3. og den nye stump under den anden.

Det er en gammel installation du har, så de sorte ledninger skal forbindes til N og de hvide til L i den nye stikkontak.

Der er ingen jord, så der må ikke være jordhul i din nye stikkontakt, det vil være ulovligt.



Tusind tak for grundige svar! Det hjælper super meget.

Umiddelbart kan jeg se ud fra links, at det kun er Wago’en, som jeg kan benytte til gør-det-selv? De andre står der, at det skal installeres af en autoriseret. 
emmakki skrev den 25-04-2024 16:48:13

Tusind tak for grundige svar! Det hjælper super meget.

Umiddelbart kan jeg se ud fra links, at det kun er Wago’en, som jeg kan benytte til gør-det-selv? De andre står der, at det skal installeres af en autoriseret. 

 Det gør ingen forskel, om du bruger den ene eller anden samlemuffe med hensyn til, at de skal installeres af installatør.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis