Stød af kogeplade

Hej. 
I et nybygget (2022) bolig komplex har jeg opdaget at jeg får stød, når jeg står med min røremaskine (skål i stål) og rører ved denne samtidig med stålkanten på min kogeplade. Røremaskine er uden jordleder og type pladen viser ikke symbol for dobbelt beskyttet (den med firkanterne) . Hvis jeg bare rør kogepladen ellers er der ingen stød.

Er det normalt at det er så'n? Eller skal jeg have fat i udlejer for at få kigget på ovnen? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gætter på at røremaskinen har jord, men at stikket er et shuko stik (pindjord) som ikke passer til de danske stikkontakter, og derfor får du stød når du rører noget der er jordet.
Prøv at tage fat i vandhanen, så vil jeg gætte på at du også får stød... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der kan også sidde et netstøjfilter med kondensator i røremaskinen. Disse har en lækstrøm, som kan lægge 115v til stel, hvis den ikke er jordet gennem shukostikket, som den nok har. Samme problem ses med opvaskemaskiner mv.

Elektronikteknikeren
Det er næsten helt sikkert forkert stikprop på røremaskine. Du skal have monteret en som passer til stikkontakt i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I har selvfølgelig ret - de er jord til røremaskine. Det et shukostik der sidder på den og alm dansk tre benet i væggen. Derfor er der ikke jord til røremaskinen - jeg formulerede mig forkert ;)

Ved I om der er klare retningslinjer for om reklamationsretten og garantien ryger, hvis man klipper stikket af og sætter et treben stik på? Jeg kender godt til de adaptorer der findes, men de er dælme trælse.... 
Annonce
steelman skrev den 25-04-2024 09:13:51

I har selvfølgelig ret - de er jord til røremaskine. Det et shukostik der sidder på den og alm dansk tre benet i væggen. Derfor er der ikke jord til røremaskinen - jeg formulerede mig forkert ;)

Ved I om der er klare retningslinjer for om reklamationsretten og garantien ryger, hvis man klipper stikket af og sætter et treben stik på? Jeg kender godt til de adaptorer der findes, men de er dælme trælse.... 

 Det har været oppe før og der mindes at garantien ikke røg. Ellers så kør stikprop indtil garantien er udløbet. 

Du kunne overveje at få skiftet stikkontakterne til schuko stikkontakter. Så passer det sammen.

fase
Med 100 milliarder procent sikkerhed garantien ryger ikke hvis du skifter stiklet til et danske stik. I Ds60364 står der ligefrem at tilslutningen skal tilpasses de lokale forhold.... (noget i den stil) at der så står en ung teenager ude elgogantem der siger det modsatte... det kan man som elektriker blot ryste på hovedet af.
Selv i tilslutnings vejledningen står der sikkert at den skal monteres efter lokale bestemmelser. Så ny stikprop på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis