Permanent tændt loftslys

Hej alle garvede håndværkere og gør-det-selvstændige.

Jeg har et gammelt hus der senest er renoveret en gang i 80’erne, og vi har nu taget det sidste rum i huset i brug, hvor vi ikke har haft gang i belysningen. Det meste el i huset er ​noget gammelt (lort) og ikke ​helt vildt nemt at få til at fungere.

Jeg skal sætte en loftslampe op i udtaget - men lyset er permanent tændt, når jeg monterer ledningen. Afbryderen hverken tænder eller slukker lyset, og der er ikke nogen korrespondance/øvrige afbrydere, der bruges til dette udtag.

Hvad gør jeg forkert? ​Og har jeg brug for en fagmand?

Obs: jeg har tabt skruen til fasens klemme, lige før jeg tog billedet - jeg har den skam stadig og ledningen er skruet fast igen.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at flytte den brune fra lampen over til den anden klemme. Hvorfor er der krympeflex på lampeledningen? Hvis du ikke vil bruge låget som indgang for ledningen, så brug et af de huller til kabler.

fase
Jeg kan se at det er stofledning det er nok årsagen til at det er pyntet med krympeflex. Jeg har dog andre og lidt pænere trick.
Det ser ud til at der er sat loft op omkring det udvendige udtag, så det er nok den eneste mulighed at komme igennem hullet i låget. Så denne skal findes frem så det kan afsluttes ordentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 24-04-2024 15:10:04

Prøv at flytte den brune fra lampen over til den anden klemme. Hvorfor er der krympeflex på lampeledningen? Hvis du ikke vil bruge låget som indgang for ledningen, så brug et af de huller til kabler.

 


Hej :)

Der sker intet ved at flytte fasen over til 0-klemmen.

Til gengæld kunne det her måske være årsagen? Det er ledningerne der er tilsluttet afbryderen.


Loftet er sat op ovenpå rosetten og derfor er det ikke muligt at føre ledninger ind ad de huller der er beregner til det.

Og ja - krympeflex fordi det er en stofledning.
Som forsøg kan du prøve alle tre muligheder for at montere de to ledninger til lampen i de tre klemmer. Da ingen er mærket jord, kan der ikke ske noget ved det.

Hvis du kun kan få lys hele tiden, er der stor risiko for at mellemledningen ikke fungerer korrekt. Det er gamle ledninger, og der har sikker været rykket mange gange i dem. Ledningen kan være knækket på vej fra afbryder til udtag. Afbryderen kan også være defekt. Det liger en der mindst er 60 år gammel.

GodeVen skrev den 25-04-2024 12:23:54

Som forsøg kan du prøve alle tre muligheder for at montere de to ledninger til lampen i de tre klemmer. Da ingen er mærket jord, kan der ikke ske noget ved det.

Hvis du kun kan få lys hele tiden, er der stor risiko for at mellemledningen ikke fungerer korrekt. Det er gamle ledninger, og der har sikker været rykket mange gange i dem. Ledningen kan være knækket på vej fra afbryder til udtag. Afbryderen kan også være defekt. Det liger en der mindst er 60 år gammel.

Jeg har testet samtlige kombinationer, og jeg får intet andet resultat end permanent tændt lampe, når fasen er monteret i M1 og nul i 0. 


Jeg må på loftet og lede. Håber det er ledningen, for selvom de er tudsegamle, så er de så smukke, de brune afbrydere. Må prøve at bytte med en, jeg ved virker.

Tak for svar. 
Annonce
AnnSofieThomsen skrev den 25-04-2024 11:10:06

S. Fabrin skrev den 24-04-2024 15:10:04

Prøv at flytte den brune fra lampen over til den anden klemme. Hvorfor er der krympeflex på lampeledningen? Hvis du ikke vil bruge låget som indgang for ledningen, så brug et af de huller til kabler 
Hej :)

Der sker intet ved at flytte fasen over til 0-klemmen.
Til gengæld kunne det her måske være årsagen? Det er ledningerne der er tilsluttet afbryderen
Loftet er sat op ovenpå rosetten og derfor er det ikke muligt at føre ledninger ind ad de huller der er beregner til det.

Og ja - krympeflex fordi det er en stofledning.

 Vi tager lige krympeflexen først, Et stykke på 10 mm ville se pænere ud. Selve lederne behøver ikke flex.

Noget andet er at billedet af afbryderen ikke viser en tændledning. Begge ledninger, sort og hvid er monteret i samme klemme i afbryderen. Det betyder at der vil være spænding på både fase og tændledning. Så flyt en af de to ledninger i afbryderen til den ubrugte klemme i afbryderen og se, om det ændrer noget.

fase
Problem løst - de to ledninger i afbryderen skulle fordeles. Sort flyttes til den højre klemme. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis