Pudse dybe samlinger ved opsætning af Fermacell

Hej,

Har længe kigget med herinde, men nu har jeg selv et par konkrete spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart har kunne finde entydige svar på. Håber I kan hjælpe.

Har sat Fermacell-plader op i et rum, som jeg er ved at renovere. Huset er gammelt (skævt), og flere steder er der en større afstand ved samlingerne, hvor jeg er bange for, at det ikke er optimalt at bruge hverken elastisk fuge eller alm. spartelmasse. De fleste steder er der, hvor skråvæg og skunkvæg møder hinanden, hvor "hullet"/samlingen skal fyldes ud med noget, før jeg fortsætter med fuldspartling mv. Samlingerne gaber nogle steder i omegnen af 12-15mm, og enkelte steder har jeg 2 cm fordybninger, som skal fyldes ud (fx ved hanebånd).

Har kig på gipspuds som vist kan påføres i de dybder, som jeg har brug for, og i én arbejdsgang. Er der andre/bedre alternativer?

Mit andet spørgsmål er til den videre behandling af Fermacell-pladerne. Min nuværende plan er følgende:

- spartle skruer/klammer over
- fuldspartle med rullespartel
- forankringsgrunder på
- maling på

Er den rækkefølge gangbar? Da jeg i forvejen har en spand forankringsgrunder stående i mærket Luxi, tænkte jeg og købe rullespartel og maling fra samme mærke.

Har haft fat i en teknisk rådgiver fra Danalim, og han mente, at jeg skulle grunde, fuldspartle (med fibergipsspartel 630), grunde let, male. Kan jeg spare én arbejdsgang, er det værd og tage med.

På forhånd mange tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker bedste produkt til så store "revner" er Fermacell fugespartelmasse, undlad at fylde helt op, da jeg synes den er lidt besværlig at slibe i. Jeg ville bruge Dana lim 622 spartel til at finspartle med (den anbefalede Fermacell, da jeg ringede og spurgte), samt til huller fra søm og skruer, og så ellers bare et par lag rullespartel.
LINK til Fermacell fugemassespartel.



Vi prøver igen, i morgen --
Der mangler at beskrive slibning imellem hver spartling. 
Man kan sagtens spare arbejdsgange men det ses ofte på resultatet. Når man spartler skrue- og andre større huller så synker spartel lidt. Derfor fuldspartling bagefter, så denne kommer på nogenlunde ensartet underlag. Ellers kan man ane hullerne når lyset falder rigtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for jeres input.

Der skal naturligvis slibes efter mellem hver arbejdsgang med spartling - den havde jeg glemt og notere, tak :) Jeg mente nu mere, om det var nødvendigt og grunde pladerne af 2 omgange. Giver det et bedre resultat, gør jeg det gerne, men synes oftest man læser, at man grunder en enkelt gang.

Er der nogle indvendinger imod og bruge produkterne fra Luxi (forankringsgrunder, rullespartel og maling)?

Er i tvivl om, om man må påføre Fermacell fugemassespartel i tykkere lag end få mm ad gangen - i så fald kræver det en del omgange, hvis jeg nogle steder har 12-15mm.
  Har kun erfaring med luxi rullespartel, den er ganske udmærket, men bemærk den indeholder kun 10 liter, hvor andre fabrikater indeholder 12 liter, og så synes jeg den er tyndere i konsistensen.

Den fra Mal godt er billigere, du får en god rabat med rabatkoden her inde fra.
Den hedder PP med er lavet af Flügger , kan også anbefale malingen fra Mal godt i fabrikatet PP
Rullespartel fra Mal godt, den koster 175 kr med rabatten her inde fra og for 12 liter LINK
Så 4 kroner billigere end den fra Jem og fix og så får du 2 kg ekstra..
Der er gratis fragt for køb over 500 kr




Tror du får et flottere resultat, hvis du sættet glasfilt op...              

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også